Fiat 500X po liftingu – z polskim sercem

Fiat 500X po liftingu – z polskim sercem

Włoski crossover po kuracji odmładzającej jest jeszcze bardziej stylowy, niczym oryginalna „pięćsetka”. Zyskał przy tym nowe technologie i silniki benzynowe produkowane w Bielsku-Białej.

  • Auto jest dostępne w dwóch stylizacjach: miejskiej Urban i "terenowej" Cross, napęd 4x4 tylko z najmocniejszym dieslem
  • W 500X debiutują silniki benzynowe FireFly Turbo z polskiej fabryki, ale to nie jedyne zmiany
  • Na model po liftingu można już składać zamówienia

500X to ważny model dla Fiata. W Polsce lepiej sprzedaje się tylko Tipo. Auto jest spokrewnione z Jeepem Renegade, choć wcale tego nie widać. Wyrośnięta „pięćsetka” wyróżnia się elegancko wystylizowanym nadwoziem (szczególnie wersja Urban, jest jeszcze „uterenowiona” Cross).

Fiat 500X – praktyczniejsza „pięćsetka”

Modernizacja zmieniła detale. Znakami rozpoznawczymi modelu są nowe światła dzienne i główne Full LED, które świecą jaśniej od reflektorów ksenonów i zużywają pięć razy mniej energii od halogenowych. Z kolei tylne lampy mają teraz kształt pierścienia z „pustym środkiem” w kolorze karoserii.

Wzorem małego Fiata 500, deska rozdzielcza „iksa” również może być polakierowana – daje to fajny efekt retro i szerokie pole do indywidualizacji. Niestety, materiały wykończeniowe wnętrza są przeciętnej jakości, a centralny ekran dotykowy nie robi wrażenia swoim rozmiarem (7 cali). Jest jednak ładnie wkomponowany w kokpit. Łatwo można podłączyć i korzystać ze smartfona (Bluetooth, funkcje Apple CarPlay/Android Auto).

Ponadto zmieniły się jeszcze delikatnie zegary i kierownica. Ta jednak nadal ma grube ramiona, które utrudniają trzymanie jej w pozycji „za piętnaście trzecia”. Przy okazji modernizacji na pokładzie crossovera znalazły się najnowsze systemy elektroniczne wspomagające kierowcę (m.in. rozpoznawanie znaków drogowych, asystent pasa ruchu, aktywny tempomat, hamowania awaryjne, monitorowanie martwego pola i ruchu poprzecznego podczas cofania). Irytują tylko dźwięki czujników parkowania...

Fiat 500X – nowe silniki z rodziny FireFly

W gamie 500X debiutują nowej generacji silniki benzynowe, wyposażone w turbodoładowanie filtry cząstek stałych, które zastąpiły jednostkę 1.4 MultiAir. Pierwszy, trzycylindrowy o pojemności 1 litra generuje 120 KM i 190 Nm. Drugi, czterocylindrowy ma 1,3 litra pojemności i 150 KM mocy (270 Nm). Oba są produkowane w fabryce FCA Powertrain w Bielsku-Białej.

Krótka jazda próbna pokazała, że większy silnik pracuje cicho i nie ma najmniejszych problemów z napędzaniem samochodu, nawet przy wyższych prędkościach autostradowych. Seryjnie współpracuje z automatyczną, dwusprzęgłową skrzynią biegów, która szybko i gładko zmienia przełożenia. Kwestię spalania sprawdzimy podczas szczegółowego testu na polskich drogach.

W ofercie pozostaną wolnossący silnik benzynowy 1.6/110 KM i turbodiesle 1.6/120 KM i 2.0/160 KM (wszystkie dostosowane do wymogów normy Euro 6D-Temp). Tylko ten ostatni występuje z napędem 4x4. Taki jest trend rynkowy. Klientom coraz częściej wystarcza jedynie nieco większy prześwit (157 mm), ułatwiający dostęp do auta i podjechanie pod krawężnik.

Fiat 500X FL - ceny w Polsce

Silniki benzynowe Wersja Urban City Cross Cross
1.6 E-Torq 110 KM FWD 67 000 zł 70 000 zł 75 000 zł
1.0 FireFly 120 KM FWD 73 000 zł 76 000 zł 81 000 zł
1.3 FireFly 150 KM DCT FWD - 88 000 zł 93 000 zł
Silniki Diesla
1.6 MultiJet II 120 KM FWD 78 000 zł 81 000 zł 86 000 zł
1.6 MultiJet II 120 KM DCT FWD - - 92 000 zł
2.0 MultiJet II 150 KM AT9 AWD - - 104 000 zł

Fiat 500X – naszym zdaniem

Konkurencja jest niezwykle zacięta. Segment kompaktowych crossoverów w ciągu ostatnich lat mocno się powiększył. Techniczna modernizacja modelu 500X powinna pozwolić Fiatowi na polepszenie swojej pozycji w tej rywalizacji. Z zaciekawieniem czekamy na możliwość kompletnego przetestowania nowych jednostek napędowych. Auto już za chwilę trafi do polskich dealerów Fiata.

PS

Premiera prasowa odświeżonego Fiata 500X odbyła się w cudownym miejscu – w Narodowym Muzeum Kina w Turynie. Tradycyjnie powstała też atrakcyjna reklama. Kilka lat temu w śmieszny sposób wyjaśniono powstanie włoskiego crossovera (niebieska pigułka wpadła do baku Fiata 500). Przy okazji liftingu stworzono kolejną reklamę w wydłużonej wersji, tym razem inspirowaną filmem „Powrót do przyszłości”.


Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Redakcja poleca