Fiat Bravo kontra Peugeot 308 i Ford Focus - tanie, oszczędne, czy także trwałe?
?/?
Przeciągnij, aby zamknąć.
Zamykanie galerii...
Fiat Bravo kontra Peugeot 308 i Ford Forcus - tanie, oszczędne, czy także trwałe?
Fiat Bravo kontra Peugeot 308 i Ford Forcus - tanie, oszczędne, czy także trwałe?
Fiat Bravo - cena od 15 500 zł
Fiat Bravo - cena od 15 500 zł
Fiat Bravo - cena od 15 500 zł
Ford Focus - cena od 8 500 zł
Ford Focus - cena od 8 500 zł
Ford Focus - cena od 8 500 zł
Peugeot 308 - cena od 16 000 zł
Peugeot 308 - cena od 16 000 zł
Peugeot 308 - cena od 16 000 zł
Fiat Bravo kontra Peugeot 308 i Ford Forcus - tanie, oszczędne, czy także trwałe?
Fiat Bravo kontra Peugeot 308 i Ford Forcus - tanie, oszczędne, czy także trwałe?
Fiat Bravo kontra Peugeot 308 i Ford Forcus - tanie, oszczędne, czy także trwałe?
7-, 8-letnie Bravo, Focus oraz 308 z ponad 100-konnymi dieslami 1.6 kosztują ok. 20 tys. zł i cieszą się wzięciem na rynku. Sprawdzamy, które z tych aut jest najtańsze w użytkowaniu i ma najwięcej zalet.
Fiat Bravo kontra Peugeot 308 i Ford Forcus - tanie, oszczędne, czy także trwałe?
Fiat Bravo kontra Peugeot 308 i Ford Forcus - tanie, oszczędne, czy także trwałe?
Pięciodrzwiowy hatchback klasy kompakt, nie za stary, z bogatym wyposażeniem oraz oszczędnym silnikiem. Najlepiej, żeby kosztował około 20 tys. zł, pochodził od pierwszego właściciela i miał rozsądny przebieg. Takie samochody cieszą się największym wzięciem na rynku wtórnym, szczególnie jeśli ich trwałość budzi zaufanie. Fiat Bravo, Ford Focus oraz Peugeot 308 z dieslami 1.6 pod maską idealnie wpisują się w powyższe kryteria.
Fiat Bravo - cena od 15 500 zł
Fiat Bravo - cena od 15 500 zł
Niedoceniane auto na rynku wtórnym, a w rzeczywistości to bardzo udany kompakt. Fiat Bravo 2. generacji pojawił się w 2007 r. i zastąpił cieszące się nie najlepszą opinią Stilo. Do dziś model kusi całkiem atrakcyjnym wyglądem, a także niezłym wyposażeniem (wiele aut). Do tego udane diesle, na czele z opisywanym 1.6 M-jet (w ofercie od 2008 r.; moc: 105 i 120 KM). Można go uznać za ulepszoną wersję odmiany 1.9 JTD/M-jet, gdyż przy zachowaniu równie dobrej trwałości i podobnych wydatków na serwis nieco mniej pali. Jeśli chodzi o walory użytkowe, to kabina Bravo nie należy do największych w klasie, za to bagażnik (400 l) plasuje je w czołówce kilkuletnich aut kompaktowych.
Fiat Bravo - cena od 15 500 zł
Fiat Bravo - cena od 15 500 zł
Do zalet zaliczamy też korzystną relację ceny do wieku. Za ok. 20 tys. zł można znaleźć zadbane Bravo 1.6 M-jet z 2010 r. Koszty utrzymania są przystępne, bo na tle wielu innych kompaktów model okazuje się mało skomplikowany (w dużej mierze bazuje na poprawionych elementach Stilo), można też wybierać wśród wielu niezłych jakościowo zamienników w dobrej cenie.
Fiat Bravo - cena od 15 500 zł
Fiat Bravo - cena od 15 500 zł
Co warto sprawdzić przez kupnem Fiata Bravo?
Dość często zaparowują lampy, niska jakość elementów imitujących chrom, „rozsypują się” radiatory chłodnicy klimatyzacji, psuje się poziomowanie ksenonów, zawiesza się radio i panel do sterowania klimą; awarie skrzyń biegów, w przypadku silnika 1.6 M-jet najwięcej kłopotów sprawia osprzęt – EGR, filtr DPF i kolektor wydechowy (problemy ze szpilkami mocującymi).
Fiat Bravo - to nam się podoba: atrakcyjna relacja ceny do wieku, przyjemny wygląd nadwozia, udane turbodiesle (z silnikiem 1.6 na czele), niedroga eksploatacja, dobra ogólna trwałość.
Fiat Bravo - to nam się nie podoba: niezbyt obszerna kabina, problemy z manualnymi skrzyniami biegów M32, potencjalne kłopoty z odsprzedażą (mimo niezłej trwałości).
Ford Focus - cena od 8 500 zł
Ford Focus - cena od 8 500 zł
To jeden z chętniej kupowanych kompaktów na rynku – do zakupu Focusa 2. generacji zachęcają: duże wnętrze, niezłe własności jezdne i oszczędne diesle, wśród których dominują właśnie silniki 1.6 TDCi (konstrukcja zapożyczona z koncernu PSA). Na plus zaliczamy też cenę zakupu, bo wersje z początku produkcji można kupić już za niecałe 10 tys. zł, po liftingu (2007 r.) – ok. 14 tys. zł. W ofertach odsprzedaży dominują 5-drzwiowy hatchback i wersja kombi. Obie z powodzeniem mogą pełnić rolę auta rodzinnego – spore kabiny, duże bagażniki, niezła precyzja prowadzenia pod obciążeniem, na co wpływ ma rozbudowane wielowahaczowe zawieszenie z tyłu.
Ford Focus - cena od 8 500 zł
Ford Focus - cena od 8 500 zł
Uwaga: w najstarszych egzemplarzach może już wymagać kompleksowego remontu. Ale to niejedyne zagrożenie. Pamiętajcie, że Focus to jedno z najpopularniejszych aut flotowych – wiele egzemplarzy z dużymi przebiegami, intensywnie użytkowanych. Do tego dochodzą problemy typowe dla modelu. Generalnie nie jest to konstrukcja bez wad, mimo to koszty utrzymania zadbanych egzemplarzy nie będą zbyt wysokie.
Ford Focus - cena od 8 500 zł
Ford Focus - cena od 8 500 zł
Ford Focus co warto sprawdzić przez kupnem? Coraz częstsze problemy z korozją (głównie w podwoziu), skrzypienia w kabinie, uszkodzenia komputera silnika (umieszczony obok koła), usterki liczników (tzw. zimne luty), w dieslu 1.6 TDCi: rozciągnięcie łańcuszka łączącego wałki rozrządu, uszkodzenia turbin (problemy ze smarowaniem – zatkane sitko), zużycie kół pasowych i usterki pompy wspomagania kierownicy.
Ford Focus - to nam się podoba: szeroki wybór, dobre własności jezdne, funkcjonalne nadwozie, rozsądne koszty wielu napraw, dość duży popyt na rynku wtórnym, bogata oferta zamienników.
Ford Focus - to nam się nie podoba: stan techniczny wielu aut z dieslem pod maską często odbiega od ideału (duże przebiegi), ryzyko korozji, przeciętna trwałość zawieszenia.
Peugeot 308 - cena od 16 000 zł
Peugeot 308 - cena od 16 000 zł
Poprzednik, Peugeot 307, zaliczył kilka spektakularnych wpadek, na czele z przypadkami samozapłonu. „308-ka” więc nie miała łatwego startu. Owszem, auto kusiło: przyjemną dla oka stylistyką karoserii (do dziś ten samochód ładnie wygląda), jednym z lepiej rozplanowanych wnętrz w klasie, dobrą jakością wykończenia i niezłym wyposażeniem, ale obawy dotyczące trwałości często brały górę. Czy słusznie? Okazuje się, że nie do końca, bo choć „308-ka” nie jest idealnym autem, jej ogólna trwałość okazuje się dość dobra. Co więcej, w przypadku tego modelu szczególnie warto rozejrzeć się za dieslami, gdyż benzyniaki z rodziny Prince (VTi i THP) nie mają najlepszego PR-u na rynku.
Peugeot 308 - cena od 16 000 zł
Peugeot 308 - cena od 16 000 zł
Opisywany diesel 1.6 HDi to dobry wybór (oczywiście, jeśli jest zadbany) – cichy, oszczędny i całkiem trwały. Dotyczy to szczególnie wersji 8V (od 2010 r.), gdyż 16V (2007-10) zmagają się z kilkoma typowymi awariami. Podczas oględzin zwróćcie uwagę na działanie elektryki. Nie zawodzi ona tak często, jak w poprzedniku, ale też trudno uznać ją za bezawaryjną (szczególnie do liftingu w 2011 r.).
Peugeot 308 - cena od 16 000 zł
Peugeot 308 - cena od 16 000 zł
Peugeot 308 co warto sprawdzić przed kupnem tego modelu?
Przypadki korozji na klapie bagażnika i od wewnętrznej strony maski (utlenia się aluminium) – dotyczy aut z początku produkcji, awarie komputera komfortu i zamka bagażnika (elektryczny), wypalone styki w tylnych lampach, przeciętna trwałość zawieszenia, w dieslu 1.6 HDi z 16-zaworową głowicą: rozciągnięcie łańcuszka łączącego wałki rozrządu, uszkodzenia turbin.
Peugeot 308 - to nam się podoba: dobre wykończenie i wyposażenie wielu aut, praktyczne
oraz udanie rozplanowane wnętrze, wysoka kultura pracy turbodiesla 1.6, atrakcyjna cena zakupu.
Peugeot 308 - to nam się nie podoba: dość problematyczne benzyniaki serii Prince (nie najlepsza trwałość, kosztowne naprawy), najmniejszy bagażnik spośród opisywanych aut.
Fiat Bravo kontra Peugeot 308 i Ford Forcus - tanie, oszczędne, czy także trwałe?
Fiat Bravo kontra Peugeot 308 i Ford Forcus - tanie, oszczędne, czy także trwałe?
Bravo, Focus i Peugeot z turbodieslem 1.6 to samochody, o których warto pamiętać, jeśli szukacie rodzinnego, 5-drzwiowego hatchbacka za ok. 20 tys. zł. Każde z tych aut ma mocne i słabe strony. Bravo 1.6 M-jet to solidny samochód z dużym bagażnikiem, tani w naprawach i eksploatacji, szczególnie że za założony budżet kupicie egzemplarze wolne od kilku chorób wieku dojrzewania. Focus przekonuje pojemnym wnętrzem, dopracowanym podwoziem i rozsądnymi kosztami eksploatacji, choć diesel 1.6 16V ma kilka skaz na honorze. A Peugeot 308? To modnie wyglądający i elegancki kompakt. Jeśli znajdziecie zadbany egzemplarz z 8-zaworowym turbodieslem 1.6 (najlepiej pod maską wersji po modernizacji), będzie to dobry wybór.