Subaru Impreza - aż się prosi o więcej mocy

Subaru Impreza - aż się prosi o więcej mocy

Na przełomie października i listopada w salonach pojawi się Subaru Impreza piątej generacji. Nowy kompakt z Japonii ma większe i sztywniejsze nadwozie i zmodernizowane silniki, ale najważniejsze jest to, że prowadzi się go znacznie lepiej od poprzednika. Sprawdziliśmy możliwości auta w przedpremierowych jazdach na torze

Choć Japończycy kilka lat temu usunęli słowo „Impreza” z nazwy 300-konnej wersji WRX STi, większość osób nadal myśli o kompaktowym Subaru w kategorii auta sportowego. Nie dziwi to nas, skoro to właśnie sukcesy rajdowej odmiany przyczyniły się do wzrostu popularności tej japońskiej marki. Poza tym na krajowym rynku w ostatnich latach był sprzedawany wyłącznie model WRX STi. Teraz oferta Subaru w klasie kompaktowej zostanie rozszerzona o Imprezę piątej generacji.

Subaru Impreza - zmiany na plus

Karoseria nowego Subaru Impreza w stosunku do poprzednika jest dłuższa o 40 mm, szersza o 35 mm i niższa o 10 mm. Co ważne, aż o 25 proc. zwiększyła się ilość miejsca dla pasażerów, a pojemność kufra urosła do 385 l. Inżynierom udało się aż o 70 proc. zwiększyć sztywność nadwozia, co korzystnie wpłynęło na bezpieczeństwo, ale też i na sposób prowadzenia. Środek ciężkości nowej Imprezy znajduje się o 5 mm niżej niż w poprzedniku, co może wydawać się mało istotną różnicą, ale w praktyce, wraz ze zmianami w podwoziu (inne przełożenie układu kierowniczego, nowe mocowania stabilizatorów, seryjny system wektorowania kół tylnej osi), znacząco poprawiło dynamikę prowadzenia.

Subaru Impreza - aż się prosi o więcej mocy - Subaru

Subaru Impreza - niższy środek ciężkości

Podczas jazd testowych na torze mieliśmy okazję pokonać kilka prób („test łosia”, slalom, szybkie przejeżdżanie zakrętów), które udowodniły, jak dobrą pracę wykonali inżynierowie. Subaru Impreza szybciej reagował na zmianę kierunku jazdy, a podczas gwałtownych manewrów w slalomie nadwozie znacznie mniej się wychylało. ESP nie interweniowało, swoją obecność sygnalizowało jedynie zapalającą się kontrolką. Podczas szybkiej jazdy w łuku z gazem wciśniętym do podłogi zaskoczyło nas neutralne zachowanie auta.

Subaru Imprezę testowaliśmy na torze ze zmodernizowanymi silnikami 1.6/114 KM i 2.0/156 KM. Obie jednostki przekazują moment obrotowy na obie osie wyłącznie za pośrednictwem bezstopniowej skrzyni Lineartronic (w 2.0 możliwa zmiana wirtualnych biegów łopatkami przy kierownicy). Z racji większej mocy i lepszej reakcji na gaz bardziej spodobały nam się jazdy „dwulitrówką”. Silnik 1.6 to zdecydowanie wariant do ruchu miejskiego.

Subaru Impreza - to jest super

Więcej miejsca we wnętrzu. System wektorowania.

Subaru Impreza - to nie wyszło

Brak otworu na długie przedmioty.

Subaru Impreza - efekt wow

Precyzja prowadzenia i stabilność.

Subaru Impreza - nasza opinia

To, że w standardzie są asystenci kierowcy, napęd 4x4 i skrzynia CVT, a także wzorowe prowadzenie, sprawia, że Subaru Impreza będzie wyjątkowa. Pewnie też z powodu ceny... Kto to kupi? Grupa klientów, którzy chcą mieć niebanalny samochód kompaktowy z napędem 4x4.

Subaru Impreza - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry benz. B6/16
Pojemność 1995 cm3
Moc maksymalna 156 KM przy 6000 obr./min
Maks. moment obrotowy 196 Nm przy 4000 obr./min
Napęd 4x4/skrzynia CVT
Długość/szerokość/wysokość 4460/1775/1455 mm
Rozstaw osi 2670 mm
Bagażnika 385 l
Prześwit 130 mm


Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Redakcja poleca