Holowanie auta - jak to robić

Holowanie auta - jak to robić

Holowanie auta to wcale nie jest prosta sprawa. Typowym błędem popełnianym podczas holowania jest jazda z włączonymi światłami awaryjnymi. Oczywiście, przyświeca temu szczytny cel - czyli informowanie innych kierowców o tym, że przed sobą mają pojazd, który jest holowany. Jednak "awaryjne" nie zostały wymyślone w tym celu

Tak naprawdę te światła nie mówią nic o holowaniu, w przeciwieństwie do trójkąta wywieszonego na aucie albo stojącego za szybą - takie oznakowanie wyraźnie ostrzega, co się dzieje. Kodeks drogowy jasno określa, w jaki sposób należy sygnalizować holowanie auta - wyłącznie trójkątem. Podczas tej czynności nie można zapomnieć również o włączeniu w aucie holującym świateł mijania, a w ciągniętym pozycyjnych.

Aby nie urwać liny, jedźmy bardzo powoli. Utrzymujmy ją cały czas napiętą. Holownik nie może gwałtownie hamować, a holowany musi w hamowaniu pomagać. Jadąc z górki, w aucie holowanym delikatnie naciskajmy na hamulec, aby utrzymać linę napiętą.

Holowanie auta - niezbędnik kierowcy

W każdym aucie poza wymaganym przepisami trójkątem ostrzegawczym powinna znajdować się lina holownicza - im mocniejsza, tym lepsza, dzięki niej zawsze można pomóc kierowcy, którego auto odmówiło posłuszeństwa. Poza liną i trójkątem ważnym elementem jest uchwyt holowniczy, który w wielu produkowanych autach jest obecnie wykręcany - przed rozpoczęciem holowania należy pamiętać o jego solidnym przykręceniu. Najlepszym przyrządem, który można do tego celu wykorzystać, jest obecny w każdym zestawie narzędzi klucz do kół.

Holowanie auta - o tym musisz pamiętać!

Podczas holowania auta z unieruchomionym silnikiem musisz pamiętać, że nie działa wtedy wspomaganie układu hamulcowego. W związku z tym spada skuteczność, a zatrzymanie auta nawet przy niskiej prędkości wymaga użycia większej siły. To na kierowcy pojazdu, który jest holowany, spoczywa obowiązek utrzymania stałej odległości od holującego oraz kontrolowania stanu napięcia liny. Tylko w ten sposób unikniemy szarpnięć nadwyrężających linę oraz układ napędowy holującego.

Holowanie auta - nie świeć bez sensu

Światła awaryjne służą jedynie do sygnalizowania niebezpieczeństwa na drodze, na przykład w chwili nieoczekiwanego postoju na poboczu (spowodowanego awarią bądź kontrolą policji). Co ciekawe, coraz częściej kierowcy poprzez włączenie "awaryjnych" ostrzegają jadących za nimi o niebezpiecznej sytuacji na drodze, takiej jak korek lub wypadek - to rozsądne. Natomiast używanie ich podczas holowania auta powoduje tylko dezorientację.

Holowanie auta - ucho holownicze

Dostępne na stacjach benzynowych liny są wyposażone w wygodne mocowania, umożliwiające szybkie spięcie holownika oraz pojazdu holowanego.

Holowanie auta - kontrola połączenia

Po zamontowaniu linki warto sprawdzić pewność połączenia - jej szarpnięcie w obu kierunkach pozwoli sprawdzić, czy po kilku metrach lina się nie odepnie.

Holowanie auta - trójkąt ostrzegawczy

Przepisy wymagają oznaczenia holowanego auta trójkątem ostrzegawczym. Można go ustawić na przykład za tylną szybą, jeśli tylko będzie widoczny. Z prawej strony nie wolno. Najlepszym rozwiązaniem jest montaż trójkąta z lewej strony auta. Jeśli nie jest to możliwe, ustawmy go za szybą - policja nie powinna mieć zastrzeżeń.


Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Redakcja poleca