Nowe Volvo XC60 vs nowe Audi Q5 i Mercedes GLC - który SUV będzie lepszym wyborem?

Czy tu brakuje BMW? Tak, ale jeżeli o tym zapomnimy, w stawce pozostanie trójka wyjątkowych aut Audi Q5, nowe Volvo XC60 i Mercedes GLC, z których jedno – Volvo XC60 – w swojej poprzedniej odsłonie było bardzo lubiane przez nabywców. Wszystkie trzy polecamy w ciemno, ale wygrać może tylko jedno...

  • Kabina nowego Volvo XC60 robi znakomite wrażenie.
  • Volvo ma także niemal takie same wymiary, jak Audi Q5 i Mercedes GLC.
  • Nowe XC60 jest stworzone do spokojnej jazdy i tym samym stanowi stylową przeciwwagę dla Audi Q5 i Mercedesa GLC.

Tak wygląda udana globalizacja w wydaniu Volvo. Ta zasłużona marka z tradycjami przetrwała amerykańskich menedżerów, następnie przejęcie przez Chińczyków, a teraz przechodzi metamorfozę z producenta kojarzonego przede wszystkim z kombi na kreatora modnych SUV-ów. Od 2009 r. sprzedało się aż milion sztuk Volvo XC60. Teraz na rynek wjeżdża nowa generacja, a klientów pewnie bardziej interesuje to, czy fornir Driftwood pasuje do beżowej skóry, niż nasze dywagacje: czy XC60 zagrozi Audi Q5 i Mercedesowi GLC?

Wygląd ewidentnie plasuje Volvo XC60 w klubie szlachetnie urodzonych. Volvo ma także niemal takie same wymiary, jak Audi Q5 i Mercedes GLC. Między pionowym przodem a tyłem zwieńczonym ostro narysowanymi światłami jest tyle stylistycznych smaczków do odkrycia, że podczas wizyty w kafejce spokojnie można szpanować kluczykami leżącymi na stoliku – i niczego nie trzeba nikomu tłumaczyć. Kluczyk jest zaprojektowany ze smakiem, ale ma tak małe przyciski, że czasem trudno w nie trafić.

Pora wsiadać. Tylne drzwi są trochę małe, ale w środku Volvo okazuje się przestronne i ma porównywalną widoczność z jego niemieckimi konkurentami. Bagażnik (maksymalnie 1432 l) mieści o jedną walizkę mniej niż u rywali, ale za to ma całkowicie płaską podłogę, podczas gdy w Audi drażni stopień przy progu załadunku.

Wrażenie praktyczności Volvo XC60 podkreślają dobre fotele i liczne schowki. Denerwuje brak przypisanych stałych przycisków do obsługi najważniejszych funkcji. Kokpit SUV-a nie musi też wyglądać tak zachowawczo-perfekcyjnie, jak antracytowa jaskinia Q5. Wirtualny kokpit Audi Q5 jeszcze wyraźniej wyświetla treści, a obsługa jest łatwiejsza. Czas zajrzeć do Mercedesa GLC!

Deska rozdzielcza jest wysoka, ozdobiona analogowymi zegarami. Nie naciska się tu guzika, tylko przekręca kluczyk i przesuwa dźwigienkę przy kierownicy. Rozlega się wtedy klekot, dźwięk oczekującej taksówki. 2,1-litrowy diesel brzmi do 70 km/h dość szorstko, powyżej tej prędkości i tak przeważa szum wiatru. Siła 500 Nm czyni Mercedesa GLC 250 d potężniejszym od konkurentów, którzy tracą do niego również 14 KM. Także układ kierowniczy sprawia wrażenie bardziej sportowego: ma krótkie przełożenie, wymaga sporej siły do obrotu, a kierowca dostaje czytelne informacje zwrotne. Takie zestrojenie budzi zaufanie.

Ale Audi Q5 jeszcze lepiej tuszuje swoje wymiary. Z ciężkim dieslowskim silnikiem na przedniej osi zgadzają się opór skrętu i siła, z jaką trzeba go pokonać. Szpanerskie 20-calowe koła z oponami o szerokości 255 mm pozwalają poznać limity Q5. Audi prawie się nie wychyla, na zakrętach opiera na szerokich gumach i pozostawia zapewnianie komfortu pneumatycznemu zawieszeniu. Resztę załatwiają: sztywna jak beton karoseria, wyśmienite fotele i dźwiękoszczelne szyby. Audi w zadziwiający sposób izoluje swoich pasażerów od otaczającego świata. Prawie nie słychać opływu powietrza, rewelacyjnie jest też wyciszony spokojnie pracujący silnik, po którym trudno poznać, że to diesel.

Komfortem Audi Q5 dorównuje limuzynie. Perfekcję burzą tylko detale: dwusprzęgłowa skrzynia nie zawsze zmienia biegi w okamgnieniu, a drzwi i klapka wlewu paliwa produkowanego w Meksyku Q5 bywały lepiej spasowane.

Jak nowe Volvo XC60 może się równać z takim prymusem? To proste: dzięki ogromowi drobiazgowej pracy, która czyni je o wiele lepszym od poprzednika. Diesel jest przyzwoicie wyciszony, od 60 km/h przeważa szum powietrza, które rozbijają duże lusterka boczne. Jedynie podczas ruszania silnik i hydrokinetyczny „automat” wpadają w letarg. Volvo zdecydowanie woli delikatne traktowanie.

Pneumatyczne zawieszenie z jednej strony potrafi niemal uśpić, ale na drobnych nierównościach przekazuje małe uderzenia aż do komfortowych foteli. Szkoda, bowiem Volvo XC60 jest stworzone do spokojnej jazdy i tym samym stanowi stylową przeciwwagę dla Audi Q5 i Mercedesa GLC. Na zakrętach nadwozie Volvo solidnie się przechyla i mocno opiera na zewnętrznym przednim kole. Miękki jak masło układ kierowniczy nie pomaga w „dynamizacji charakteru XC60” i nawet w trybie dynamicznym daje słabą informację zwrotną. ESP wkracza do akcji wcześnie i zapobiegliwie, co można uznać za zaletę, ale aktywowanie systemu ostrzegania przed kolizją przez przydrożne słupki może denerwować.

Audi Q5 2.0 TDI Quattro kontra Mercedes GLC 250 d 4MATIC i Volvo XC60 D4 AWD - wyniki pomiarów drogowych (oceniane):

Audi Mercedes Volvo
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,8 s 2,6 s 3,0 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,7 s 7,8 s 9,1 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 14,9 s 13,0 s 15,2 s
Elastyczność 60-100 km/h 5,0 s 4,3 s 5,2 s
Elastyczność 80-120 km/h 6,7 s 5,7 s 6,7 s
Masa rzeczywista/ładowność 1956/484 kg 1941/559 kg 1956/544 kg
Rozdział masy (przód/tył) 53/47 proc. 55/45 proc. 55/45 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,7/11,9 m 11,6/11,8 m 11,8/11,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 35,3 m 36,4 m 34,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 35,0 m 36,5 m 34,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 55 dB (A) 55 dB (A) 56 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 61 dB (A) 63 dB (A) 63 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 66 dB (A) 68 dB (A) 67 dB (A)
Spalanie testowe 7,2 l/100 km 7,4 l/100 km 6,5 l/100 km
Zasięg 970 km 890 km 920 km

Audi Q5 2.0 TDI Quattro kontra Mercedes GLC 250 d 4MATIC i Volvo XC60 D4 AWD - zmierzone wymiary kabin (oceniane):

Q5 GLC XC60
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1145 1170 1140
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1540 1510 1540
Wysokość wnętrza z przodu maks. (mm) 1050 1050 1020
Zakres regulacji fotela (mm) 235 215 240
Indeks miejsca na nogi z tyłu* (mm) 725 745 755
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1520 1490 1505
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 980 985 990
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 360 380 385

*zmierzone przy oparciu fotela kierowcy odsuniętym o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Audi Q5 2.0 TDI Quattro kontra Mercedes GLC 250 d 4MATIC i Volvo XC60 D4 AWD - dane katalogowe (nieoceniane poza pojemnością bagażników):

Q5 GLC XC60
Silnik: typ/cylindry/zawory diesel, turbo/R4/16 diesel, biturbo/R4/16 diesel, biturbo/R4/16
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu wzdłużnie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu common rail/pasek common rail/łańcuch common rail/pasek
Pojemność skokowa (cm3) 1968 2143 1969
Moc maksymalna (KM/obr./min) 190/3800 204/3800 190/4250
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 400/1750 500/1600 400/1750
Prędkość maksymalna (km/h) 218 222 205
Skrzynia biegów automatyczna, 7-biegowa automatyczna, 9-biegowa automatyczna, 8-biegowa
Napęd 4x4 4x4 4x4
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 550-1550 550-1600 505-1432
Pojemność zbiornika paliwa/płynu AdBlue (l) 70/24 66/27 60/-
Marka i model opon testowanego auta Michelin Latitude Sport 3 Michelin Latitude Sport 3 Continental SportContact 5
Rozmiar opon testowanego auta 255/45 R 20 235/55 R 19 235/55 R 19
Emisja CO2 (g/km) 136 129 133
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 2400/750 2500/750 2400/750

Audi Q5 2.0 TDI Quattro kontra Mercedes GLC 250 d 4MATIC i Volvo XC60 D4 AWD - wyposażenie i ceny opcji (oceniane):

Q5 GLC XC60
Wersja 2.0 TDI quattro S-tronic 250 d 4Matic XC60 D4 AWD Inscription
Airbagi czołowe, boczne i kurtyny powietrzne S S S
Poduszka kolanowa kierowcy N N S
Reflektory ksenonowe/pełne światła LED S/5780 zł N/4883 zł N/S
Klimatyzacja automatyczna/skórzana tapicerka S/8740 zł S/10 162 zł S/S
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczne S/1100 zł (1680 zł – aut. przyciemniane) S/2540 zł (pakiet, aut. przyciemniane) S/S (930 zł – aut. przyciemniane)
Elektrochromatyczne lusterko/elektryczna klapa bagażnika S/2380 zł 2540 (pakiet)/5589 zł (pakiet) S/2260 zł
System multimedialny/ster. radiem na kier./radio DAB S/S (kierownica „Plus” – 740 zł)/1630 zł S/S/16 654 zł (pakiet) S/S/1470 zł
Bluetooth/złącze USB/nawigacja satelitarna S/S/MMI: 7290 zł (MMI Touch: 13 690 zł) S/S/16 654 zł (pakiet, touchpad: +1186 zł) S/S/5200 zł
Szyby dźwiękoszczelne/typ przednich foteli 740 zł/sportowe (1610 zł) 677 zł/komfortowe (1129 zł) 4400 zł/komfortowe
Elektryczne szyby p + t/podgrzewane fotele p/p + t S/1760/3360 zł S/1835/3670 zł S/1550/2620 zł
Elektrycznie regulowane: fotel kierowcy/kierowcy i pasażera 1950/3720 zł (z pamięcią: 6000 zł) 4516/7339 zł (z pamięcią ustawień) S/2130 zł (pamięć dodatkowo 1730 zł)
Tempomat/adaptacyjny tempomat/aktywne zawieszenie 1460/5050/9480 zł (pneumatyczne) S/11 856 (pakiet)/10 726 zł (pneumat.) S/7190/10 120 zł (pneumatyczne)
Czujniki parkowania przednie i tylne/kamera cofania 3790/2190 zł 5815 zł (pakiet, za obie opcje) 1810 (tylne bez dopłaty)/2100 zł
System unikania kolizji/kluczyk zbliżeniowy S/7000 zł 11 856 (pakiet)/5589 zł (pakiet) S/2670 zł
Czujnik martwego pola (z czuj. ruchu poprz. podczas cofania) 3 940 zł 11 856 zł (pakiet) 2 530 zł
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowych 3400/1460 zł 11 856 zł (pakiet, za obie opcje) S/S
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący S/5110 zł S/5815 zł (pakiet) S/3090 zł
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie 4300 zł/20 cali (12 140 zł) 4403 zł/19 cali (5645 zł) 3700 zł/19 cali (S)

Audi Q5 2.0 TDI Quattro kontra Mercedes GLC 250 d 4MATIC i Volvo XC60 D4 AWD - ceny, gwarancja, przeglądy, utrata wartości (oceniane):

Q5 GLC XC60
Cena podstawowa 192 200 zł 216 000 zł 213 200 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) 38,7 proc. 41,2 proc. 40,5 proc.
Gwarancja mechaniczna 3 lata 2 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 30 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km co 25 tys. km co 30 tys. km
Cena po doposażeniu 280 140 zł* 294 894 zł** 256 090 zł***

*cena Audi zawiera: tylną kanapę „Plus” za 1710 zł, wirtualny kokpit za 2430 zł, zbiornik paliwa 70 litrów z dodatkowym zbiornikiem 24 l AdBlue za 420 zł; **cena Mercedesa zawiera 66-litrowy bak za 282 zł; ***cena Volvo zawiera wirtualny kokpit za 2000 zł.

Audi Q5 2.0 TDI Quattro kontra Mercedes GLC 250 d 4MATIC i Volvo XC60 D4 AWD - punkty i klasyfikacja:

Nadwozie Maks. pkt. Q5 GLC XC60
Przestronność z przodu 40 37 37 36
Przestronność z tyłu 30 24 25 26
Pojemność bagażnika 25 23 23 22
Ładowność 15 12 14 14
Widoczność 20 17 17 17
Fotele, pozycja kierowcy 30 28 27 27
Ergonomia obsługi 20 17 17 16
Jakość wykończenia 20 18 18 18
Suma punktów 200 176 178 176
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Q5 GLC XC60
Przyspieszenie 25 19 21 18
Elastyczność 25 23 25 23
Poziom hałasu 15 15 14 14
Skrzynia biegów 15 14 15 13
Zachowanie na drodze 30 29 28 26
Komfort jazdy 30 28 27 25
Układ kierowniczy 15 14 15 13
Średnica zawracania 5 3 3 3
Skuteczność hamulców 40 37 35 39
Suma punktów 200 182 183 174
Koszty Maks. pkt. Q5 GLC XC60
Cena po doposażeniu 50 20 18 23
Utrata wartości 15 14 13 13
Zużycie paliwa 30 19 19 21
Wyposażenie – komfort 30 27 27 27
Wyp. – bezpieczeństwo 30 26 26 27
Ubezpieczenia 10 4 4 5
Gwarancja 15 10 9 8
Przeglądy 20 20 17 20
Suma punktów 200 140 133 144
Wynik końcowy 600 498 494 494
Miejsce w teście 1. 2. 2.

Audi Q5 2.0 TDI Quattro kontra Mercedes GLC 250 d 4MATIC i Volvo XC60 D4 AWD - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa:

Auto Świat

Pod względem uczciwości w podawaniu zużycia paliwa Volvo wypadło najlepiej, ale to nie znaczy, że dobrze. W teście spaliło prawie o jedną trzecią więcej, niż podaje producent. Audi w kwestii uczciwości katalogowych danych o spalaniu wypadło znacznie gorzej, a rekordzistą okazał się Mercedes, który podczas testu drogowego spalił o połowę więcej oleju napędowego niż w europejskich laboratoryjnych testach spalania, z których pochodzą dane fabryczne.

Audi Q5 2.0 TDI Quattro kontra Mercedes GLC 250 d 4MATIC i Volvo XC60 D4 AWD - podsumowanie:

Koniec z mówieniem: „ładne, ale”. Kto lubi Volvo, nie będzie musiał godzić się na kompromisy. A przynajmniej nie na istotne kompromisy – XC60 w wielu dziedzinach walczy na równi z uznanymi konkurentami. Szwedzi z sukcesem ciągną swoją rewolucję modelową, ceny nigdy nie były niskie, a nowe auto robi dobre wrażenie.

Jak sądzicie, czy XC60 w nowej odsłonie nadal będzie bestselerem wśród zgrabnych SUV-ów klasy premium? A może jednak klienci wybiorą dopieszczone w każdym calu Audi Q5? Bo ci, którzy lubią wciskać mocno gaz, i tak kupią Mercedesa - auto o zdecydowanie najlepszych osiągach w tym porównaniu. Macie swoje zdanie na ten temat? Zapraszamy do komentowania!


Popularne komentarze (102)

No photo
~Volvo nie goni bo nie ma kogo : "...XC60 w wielu dziedzinach walczy na równi z uznanymi konkurentami" - należy dodać, że w równie wielu konkurenci nie mogą walczyć z XC60. Nie mają tak wykończonego wnętrza, mają za to dużo wyższe ceny. Nie mają też hybrydy 407 KM! Nie mają tak dobrego zestawu audio. Nie mają tak wygodnych foteli. W Q5 siedzi się jak na krześle. Po 300 kilometrach czujemy każdą kość. Nie mają tak rozbudowanego systemu asystentów kierowcy, niemal jazdy autonomicznej. Przykłady można mnożyć ale nie ma sensu, bo panowie z Axel Springer załolżyli z góry, że XC ma kogoś gonić, komuś dorównać...Popatrzcie na sprzedaż w Polsce...I kto kogo musi gonić pisząc takie artykuły?
12 wrz 12:18 | ocena: 82%
Liczba głosów:70
82%
100%
Zgłoś oceń: -1 +1
No photo
~ja kafar : ...dyskusja o dylemacie skończy się na poziomie napraw po okresie gwarancji . Wtedy właściciele audi czy merca pomyślą o volvo i powiedzą do siebie z pretensją :... , a może trzeba było kupić "szweda" . Z drugiej strony zapytajmy : kto robi tern test ?!.., odpowiedź jest jedna : robi to Niemiec !! , więc dla Niemca jaki to szrot by nie był , to zawsze będzie najlepszy i dlatego tu znowu wygrywa Volvo , bo w porównaniu niewiele odbiega od niemieckich marek , a wręcz , w niektórych pozycjach jest lepsze . Czyli , przy obiektywnej nie niemieckiej ocenie xc60 nie ma konkurencji . Taka jest logika i przesłanie tego porównania.
12 wrz 17:01 | ocena: 86%
Liczba głosów:15
86%
100%
Zgłoś oceń: -1 +1
No photo
~lukasz : To, jak ten test był nastawiony na zwycięstwo Audi, to po prostu żenada. Akurat tak się składa, że jeden z kolegów kupił nowego GLC, znajoma ma nowe Q5, a także miałem okazję przyjrzeć się nowemu XC60. GLC to można porównać spokojnie z Hyundaiem Tucsonem, żadne z niego premium, Q5 owszem, jest fajne i ładnie się prezentuje w środku jak i na zewnątrz, ale przy Volvo wygląda jak pojazd o dekadę starszy. Volvo, moim zdaniem, jest o wiele lepiej zrobione od Audi, o mercedesie nie wspominając, a w waszym teście z Audi przegrywa, a plasuje się na równi z GLC. Manipulacja tym testem jak VW spalinami.
11 wrz 15:41 | ocena: 75%
Liczba głosów:60
75%
100%
Zgłoś oceń: -1 +1

Wpisz komentarz

Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo


Twój podpis

Redakcja poleca