Raport jakości firm motoryzacyjnych | 2018

Raport jakości firm motoryzacyjnych | 2018

Obiektywne kryteria plus nasza ocena – w ten sposób, punkt po punkcie, oceniamy po kolei wszystkie duże marki obecne na naszym rynku. W tym roku do zestawienia dołączyły dwie kolejne – Lexus i Jeep.

  • Podczas tworzenia rankingu pod uwagę braliśmy tylko te kryteria, które bezpośrednio wpływają na jakość auta
  • W tym roku spadła Mazda, za to podskoczył Hyundai
  • W naszej ocenie bierzemy również pod uwagę koszty serwisowania

Jednym z głównych kryteriów wyboru samochodu, czy to nowego, czy używanego, jest jego niska awaryjność. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszystkich usterek, dlatego przygotowując Raport Jakości 2018, przeanalizowaliśmy i oceniliśmy wiele różnych czynników i dopiero po zsumowaniu wszystkich punktów wydaliśmy ocenę końcową. W porównaniu z ubiegłorocznym raportem zobaczycie wiele zmian w klasyfikacji poszczególnych marek.

Kto produkuje najtrwalsze auta?

Zależy nam na jak najświeższym spojrzeniu na aktualną kondycję firmy, dlatego koncentrujemy się na najnowszych danych. Wiadomo, że nie jesteśmy w stanie ocenić wiarygodnie np. silników wprowadzonych w ubiegłym roku, jednak nie „rozdrapujemy starych ran”.

Dobrze widać to na przykładzie aut Grupy VW: problemy z awaryjnością diesli to już przeszłość (silniki z common railem nie są tak problematyczne, jak 2.0 z pompowtryskiwaczami), ale afera spalinowa to ciągle aktualny i poważny kłopot.

W przypadku testów długodystansowych uwzględniliśmy głównie te najnowsze (tj. od około 2015 r., wykonywane po zmianie zasad punktowania – z oceną również za usterki znalezione podczas rozbiórki). W kilku przypadach, gdy nie testowaliśmy ostatnio żadnego modelu danej firmy, sięgnęliśmy po wyniki starszych testów.

Kilka marek nie znalazło się w ostatecznym rankingu – ze względu na brak pełnych danych (np. raportu TÜV) nie jesteśmy w stanie wystawić im rzetelnej oceny końcowej. Możecie jednak porównać ich oceny cząstkowe.

Co i jak oceniamy oraz które kryteria uznajemy za najważniejsze:

Typowe usterki: 40 pkt

Punktujemy je najwyżej, ponieważ decydują o jakości aut! Wymieniamy najpoważniejsze, ale tylko z ostatnich kilku lat.

Akcje naprawcze: 20 pkt

Czego dotyczyły, kiedy je ogłoszono i ile aut objęły? Oczywiście nie brak głosów, że ogłaszanie akcji świadczy na korzyść producenta, ale zakładamy, że to obowiązek i każdy producent się do niego stosuje. Uwaga: wymieniamy tylko akcje zagrażające bezpieczeństwu, które trzeba zgłaszać do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (nie ma - niestety - dostępu do akcji technicznych, ogłaszanych na poziomie serwisów), dlatego nie ma wśród nich np. samochodów z afery "dieselgate". W zestawieniu skupiliśmy się na polskich akcjach przywoławczych z 2017 r.

Raport TÜV: 10 pkt

To statystyka z rynku niemieckiego, oparta na danych z przeglądów rejestracyjnych. Pod uwagę braliśmy najmłodszą kategorię wiekową. Oczywiście, to w dużej mierze ocena "jak dbasz, tak masz", ale - z drugiej strony - nieźle opisuję kondycję aut.

Testy 100 tys. km: 20 pkt

Nasza wizytówka – każde auto przejeżdża 100 tys. km (niekiedy więcej), jest rozbierane na drobne części i sprawdzane.

Gwarancja: 10 pkt

Świadczenia gwarancyjne – oceniamy głównie mechaniczne. Sprawdzamy, jak są chronieni klienci danej marki i na co mogą liczyć w razie problemów.

Ranking

Miejsce producent nota
1. HYUNDAI 76
2. HONDA 75
KIA
4. VOLVO 69
5. MERCEDES 68
6. TOYOTA 66
7. MAZDA 65
8. SKODA 62
9. SUZUKI 60
10. OPEL 59
11. AUDI 58
NISSAN
13. DACIA 57
SEAT
15. BMW 56
16. FORD 55
17. PEUGEOT 54
18. CITROËN 52
FIAT
RENAULT
VOLKSWAGEN
LEXUS 71*
ALFA ROMEO 52*
SUBARU 51*
MITSUBISHI 44*
JEEP 41*
*ocena niepełna, nie mogliśmy wziąć pod uwagę wszystkich kategorii. Na szczególną uwagę zasługuje wynik Lexusa – nawet bez doliczenia punktów za raport TÜV firma zajmuje 4. miejsce w naszym rankingu

Naszym zdaniem

Podczas tworzenia rankingu pod uwagę braliśmy tylko te kryteria, które bezpośrednio wpływają na jakość auta (szeroko pojętą!) – typowe usterki, akcje naprawcze, testy długodystansowe i raport TÜV.

W tym roku spadła Mazda, za to podskoczył Hyundai (m.in. efekt niewielkiej liczby wezwań do serwisu). Poza tym w naszej ocenie bierzemy również pod uwagę koszty serwisowania i orientacyjną liczbę aut na rynku – nie sztuka zadbać o kilka drogich samochodów, wyżej cenimy tanie, solidne rozwiązania.


Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Redakcja poleca