- Ford Focus III świetnie się prowadzi, ale naprawy bywają drogie
- Focus nie koroduje tak, jak kiedyś
- Koszty niektórych napraw zwiększa brak zamienników w rozsądnych cenach – musimy korzystać z usług ASO
Kiedy kilka lat temu opisaliśmy w dziale "Używane" Forda Focusa III, wystawiliśmy mu bardzo dobrą opinię, podkreślając, że nowoczesne silniki na razie nie wykazują większych kłopotów. Czas, niestety, zweryfikował te informacje – EcoBoosty (przynajmniej te z początku produkcji Focusa III) okazały się dość ryzykowne. Za to diesle często jeżdżą bez kłopotów. Przyjrzymy się zatem uważnie całej palecie silników i poszukamy mocnych oraz słabych stron tego modelu.
O opinię poprosiliśmy Grzegorza Zarzyckiego, mechanika ze specjalistycznego serwisu Solid Garage, zajmującego się Fordami. Wskazuje on na problemy z całą rodziną EcoBoostów: "Zarówno wersje 1.0, jak i 1.6 mają kłopoty z wydajnością układu chłodzenia. W trzycylindrówce najczęściej kończy się pęknięciem głowicy cylindrów, w 1.6 – pęknięciem bloku. Podczas próby spawania głowicy łatwo jeszcze ograniczyć przepływ cieczy i usterka bardzo szybko powróci – radzimy więc głowicę wymienić na nową. Oryginalna nie oznacza dużego wydatku (około 2 tys. zł), ale żeby utrzymać gwarancję, Ford dodatkowo wymaga zakupu kompletu uszczelnień itp. Cała operacja zamyka się kwotą 6 tys. zł."
W jednostce 1.0 EcoBoost wyciera się też popychacz pompy paliwowej. W następnej kolejności krzywka trze po talerzyku sprężyny pompy i w efekcie wszystko trzeba wymienić. Ponieważ trzycylindrówka wydaje swój charakterystyczny klekot, trudno wychwycić dodatkowy hałas, zorientujecie się dopiero, gdy pojawią się problemy związane ze zbyt niskim ciśnieniem paliwa. W przypadku silnika 1.0 droga jest nawet sama wymiana paska rozrządu (teoretycznie co 240 tys. km) – operacja obliczona na niemal cały dzień pracy mechanika. Choć nie słychać o wcześniejszym zerwaniu paska, auta z litrówką często jeżdżą intensywnie po mieście, lepiej więc ten interwał skrócić.
Problemy rodzą także EcoBoosty 1.6. Obecnie trwa akcja serwisowa – montowane są czujniki płynu chłodzącego i wymieniane zawory obejściowe obok termostatu. Przegrzanie jednostki w Fordzie Focusie III niemal natychmiast kończy się pęknięciem kadłuba (naprawa to wydatek około 8 tys. zł). Silnik ma też problemy z napędem pompy paliwa, analogiczne do litrowej wersji.
Na rynku jest jeszcze EcoBoost 2.0 – ta jednostka napędza wersje ST. Tu z kolei zdarzają się… pęknięcia tłoków! Co gorsza, Ford nie przewiduje żadnych części zamiennych – dostarczany jest wyłącznie tzw. short block. Nie ma też informacji serwisowych dotyczących np. momentów dokręcania panewek itp. Ratunkiem są części używane, ale i tak nie obejdzie się bez 5 tys. zł. Kolejne problemy wiążą się z wariatorem faz rozrządu (na szczęście uszkodzone elementy nie czynią spustoszenia w silniku) oraz pękającymi kolektorami wydechowymi.
Ford Focus III — bezpieczniej z wolnossącym silnikiem
Na rynku znajdziecie też dwa silniki benzynowe bez doładowania. Wersja 1.6 Ti-VCT jest najpopularniejsza: ma regulatory zmiennych faz rozrządu na obu wałkach, ale nie są one awaryjne (co dotyka wiele konkurencyjnych silników). Nierówna praca jednostki czy świecąca się kontrolka są związane z problemami ze sterownikiem (złe czasy wtrysków paliwa). Naprawa polega na przeprogramowaniu, naprawie lub wymianie sterownika silnika. Czasem uszkodzeniu ulegają też sondy lambda. Ogólnie jednak nie są to duże wydatki i ten motor można polecić. Oczywiście, w tym przypadku jazda jest znacznie mniej przyjemna niż z EcoBoostem pod maską, ale – jak zawsze – mamy coś za coś. Spotkacie też dwulitrowego benzyniaka. To jednak egzemplarze pochodzące głównie z rynku amerykańskiego (w Europie 2.0 występował tylko jako EB w wersji ST) i bardziej niż silnikiem warto zainteresować się historią oraz stanem samego samochodu.
Ford Focus III — polecamy… diesle!
Choć w ostatnich czasach diesle są częściej krytykowane niż wychwalane, te spod maski Forda Focusa III uznajemy za godne uwagi. Najczęściej będzie to odmiana 1.6 TDCi. Pamiętajcie, że w "trójce" montowano wyłącznie zmodernizowane wersje 8-zaworowe, praktycznie całkowicie wolne od problemów z układem smarowania, znanych z odmian 16V. Znowu oddajemy głos Grzegorzowi Zarzyckiemu z Solid Garage: "Dieslami warto się interesować, bo nawet egzemplarze z poflotową przeszłością i przebiegami powyżej 200 tys. km nie atakują usterkami. Najpopularniejsze awarie dotyczą wtryskiwaczy, ale elementy te można dość tanio zregenerować. Zalecamy regularne czyszczenie wtryskiwaczy preparatami – to wyraźnie przedłuża ich żywotność."
Nasz rozmówca zwraca też uwagę na możliwość przegrzania 3. cylindra w dieslu 1.6, ale w Fordzie Focusie III to marginalny problem. Częściej możecie spotkać się z sytuacją, że pedał sprzęgła wpada w podłogę. Oznacza to awarię pompy sprzęgła lub wysprzęglika, nie jest to jednak usterka kosztowna w naprawie. Koło dwumasowe wytrzymuje bez kłopotu 200 tys. km, nie ma problemu z wypalaniem filtra DPF.
Ford Focus III większych kłopotów nie ma też z dwulitrowymi dieslami. W ich przypadku warto jednak zwrócić uwagę na czas wymiany paska rozrządu – mechanicy podkreślają, żeby nie przekraczać 160 tys. km, bo pojawia się groźba zerwania paska. W odróżnieniu od wersji 1.6, 2-litrówka miewa kłopoty z układem sterowania filtrem DPF – w Fordzie Focusie III wszystkie filtry są suche, ale w 2.0 z dodatkowym wtryskiwaczem w wydechu. Zazwyczaj naprawa nie kosztuje więcej niż 600 zł. Trzeba uważać też na uszkodzenia pompy wysokiego ciśnienia – "łuszczy się" pompa wstępna, a opiłki "infekują" cały układ zasilania. Wtedy koszty rosną do 5 tys. zł. Można jednak zaradzić sytuacji – często pojawiają się drobne wycieki z pompy, przy okazji uszczelnienia warto zajrzeć do pompy wstępnej. Prace zapobiegawcze powinny zamknąć się w kwocie 1-1,5 tys. zł.
Ford Focus III — uwaga na skrzynię i podwozie
W przypadku diesli 1.6 zwróćcie uwagę na skrzynię biegów – zdarza się, że zużywają się synchronizatory i łożyska. Warto zadbać o regularną wymianę oleju w przekładni. Większe problemy wiążą się z PowerShiftami – to dwusprzęgłowe skrzynie (odpowiednik DSG). Nawet jeśli powiedzie się regeneracja, wydatki na naprawę rzadko zmieszczą się w 8 tys. zł. Sprzęgła wytrzymują ok. 250 tys. km, ale awarie mogą wystąpić wcześniej.
Kolejny element wart przejrzenia przed zakupem to przekładnia kierownicza. Elektryczne wspomaganie miewa kłopoty z modułem sterowania. Często da się go naprawić (koszt ok. 300 zł), jeśli nie – wymienić trzeba przekładnię, razem z silnikiem i modułem. Jest też dobra wiadomość: cały ten podzespół kosztuje około 2 tys. zł (w ASO Forda). Napraw wymaga także zawieszenie. Na szczęście Ford Focus III nie ma kłopotów z korozją, chyba, że mówimy o zapieczonych śrubach w podwoziu.
Ford Focus III – materiały eksploatacyjne i ceny części:
Materiały eksploatacyjne | benzynowe* | diesle* |
Olej silnikowy | 4,1 l (5W-30) | 3,8-5,7 l (5W-30) |
Olej w skrzyni manualnej 5b/6b | 2,3/1,7 l (75W-80/75W) | 1,7 l (75W) – tylko man. 6b |
Układ chłodzenia | 5,5-5,7 l (na bazie glikolu) | 5,8-6,3 l (na bazie glikolu) |
Płyn hamulcowy | ok. 0,8 l, DOT 4 | ok. 0,8 l, DOT 4 |
Napęd rozrządu** | pasek | pasek |
Interwały międzyprzeglądowe | ||
Olej silnikowy | co 20 tys. km | co 20 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 20 tys. km | co 20 tys. km |
Filtr powietrza | co 60 tys. km | co 60 tys. km |
Płyn chłodzący | co 10 lat | co 10 lat |
Napęd rozrządu | co 240 tys. km lub 10 lat** | co 200 tys. km lub 10 lat |
*dane dla silników 1.0 EB/1.6 oraz 1.6/2.0 TDCi; **dane dla 1.0, w 1.6 co 160 tys. km lub 8 lat, w 1.6 EB co 200 tys. km lub 10 lat | ||
Ceny zamienników | benzynowe (1.0 EB) | diesle (1.6 TDCi) |
Filtr oleju/powietrza | od 22/45 zł | od 26/45 zł |
Klocki/tarcze hamulcowe (przód) | od 170/360 zł | od 170/360 zł |
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) | od 480/260 zł | od 480/260 zł |
Wahacz przód (dolny, kompletny) | od 440 zł | od 440 zł |
Zestaw napędu rozrządu | od 290 zł | od 330 zł |
Reflektor (przed liftingiem) | od 480 zł | od 480 zł |
Ford Focus III – dane techniczne:
Silniki 1.0 R3 sprawują się zaskakująco dobrze w czasie jazdy (są oszczędne, wystarczająco kulturalne i dynamiczne), ale nie jest to trwały motor.
Najwięcej na rynku jest wolnossących silników 1.6 – to dobra wiadomość, bo choć nie grzeszą one dynamiką, nie straszą też kosztami.
Dane techniczne* | 1.0 EB | 1.0 EB | 1.0 EB | 1.6 | 1.6 | 1.6 |
Lata | 2012-18 | 2012-18 | 2017-18 | 2011-18 | 2010-14 | 2010-14 |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.benz. R3/12 | t.benz. R3/12 | t.benz. R3/12 | benz. R4/16 | benz. R4/16 | benz. R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 999 | 999 | 999 | 1596 | 1596 | 1596 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 100/6000 | 125/6000 | 140/6000 | 85/6000 | 105/6000 | 125/6000 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 170/1500-4500 | 170/1500-4500 | 180/1500 | 141/2500 | 150/4000-4500 | 159/4000 |
Skrzynia biegów** | 5M | 6M, 6A | 6M | 5M | 5M | 5M, 6PS |
Prędkość maksymalna (km/h) | 185 | 193 | 204 | 170 | 187 | 196 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,5 | 11,3 | 10,4 | 14,9 | 12,3 | 10,9 |
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** | 5,9/4,1/4,8 | 6,3/4,2/5,0 | bd./bd./4,9 | 8,3/4,6/5,9 | 8,0/4,6/5,9 | 8,3/4,6/5,9 |
*dane dla wersji z manualną skrzynią; **PS – skrzynia dwusprzęgłowa, A – automatyczna, M – manualna; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie |
Ford Focus III – dane techniczne:
1.6 EB: pod względem użytkowym ta wersja wypada fantastycznie! Niestety, nie jest wolna od ryzyka kosztownych usterek.
2.0 ST: chętni na zakup wersji 2.0 EcoBoost muszą szukać usportowionej odmiany ST. Wolnossące 2.0 (163 KM) pochodzą głównie z rynku USA.
2.3 RS ma napęd wszystkich kół!
Dane techniczne* | 1.5 EB | 1.5 EB | 1.6 EB | 1.6 EB | 2.0 ST | 2.3 RS |
Lata | 2014-18 | 2014-18 | 2010-14 | 2010-14 | 2012-18 | 2016-18 |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek | pasek | łańcuch | łańcuch |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1499 | 1499 | 1596 | 1596 | 1999 | 2261 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 150/6000 | 182/6000 | 150/5700 | 182/5700 | 250/5500 | 350/6000 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 240/1600-4000 | 240/1600-4000 | 240/1600-4000 | 240/1600-5000 | 340/2000-4500 | 470/2000-4500 |
Skrzynia biegów** | 6M, 6A | 6M, 6A | 6M | 6M | 6M | 6M |
Prędkość maksymalna (km/h) | 210 | 222 | 210 | 222 | 248 | 266 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,9 | 8,6 | 8,6 | 7,9 | 6,5 | 4,7 |
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** | 7,0/4,6/5,5 | 7,0/4,6/5,5 | 7,6/4,9/5,9 | 7,6/4,9/5,9 | 9,9/5,6/7,2 | 10,0/6,3/7,7 |
*dane dla wersji z manualną skrzynią; **A – skrzynia automatyczna, M – manualna; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie |
Ford Focus III – dane techniczne:
Co najmniej 9 na 10 Fordów Focusów III z dieslem korzysta z mniejszego motoru 1.6. To bardzo dobry wariant, choć podstawowe wersje są słabe.
Mało mocy w 1.6? Podstawowe warianty (i 1.5, i 1.6) mają 95 KM – rzeczywiście są dla spokojnie jeżdżących kierowców. Wersje 105 KM to oszczędnościowe warianty ECOnetic. Wersja 1.6/115 KM oferuje niskie spalanie i dobrą moc. Uwaga na skrzynie: w przypadku diesli 1.6 większe ryzyko wydatków może czaić się… w skrzyni biegów, szczególnie gdy to odmiana PowerShift (dwusprzęgłowa).
Dane techniczne* | 1.5 TDCi | 1.5 TDCi | 1.5 TDCi | 1.6 TDCi | 1.6 TDCi | 1.6 TDCi |
Lata | 2014-18 | 2014-18 | 2014-18 | 2010-15 | 2012-15 | 2010-15 |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/8 |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek |
Układ rozrządu | OHC | OHC | OHC | OHC | OHC | OHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1499 | 1499 | 1499 | 1560 | 1560 | 1560 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 95/3600 | 105/3600 | 120/3800 | 95/3600 | 105/3600 | 115/3600 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 250/1750 | 270/1750 | 270/1750-2500 | 230/1500-2000 | 270/1750-2500 | 270/1750-2500 |
Skrzynia biegów** | 6M | 6M | 6M, 6PS | 6M | 6M | 6M |
Prędkość maksymalna (km/h) | 180 | 187 | 193 | 180 | 187 | 193 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,0 | 11,9 | 10,5 | 12,5 | 11,8 | 10,8 |
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** | 4,3/3,4/3,8 | 3,9/3,1/3,4 | 4,3/3,4/3,8 | 5,1/3,7/4,2 | 4,3/3,4/3,7 | 5,7/3,7/4,5 |
*dane dla wersji z manualną skrzynią; **PS – skrzynia dwusprzęgłowa, M – manualna; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie |
Ford Focus III – dane techniczne:
Silne i oszczędne: diesel 2.0 to świetny wybór, trzeba jednak pilnować napędu rozrządu i układu paliwowego. Daje naprawdę dużo przyjemności z jazdy, a średnie spalanie to często 5-6 l/100 km.
Dane techniczne* | 2.0 TDCi | 2.0 TDCi | 2.0 TDCi | 2.0 TDCi | 2.0 TDCi ST |
Lata | 2010-14 | 2010-14 | 2014-18 | 2010-14 | 2014-18 |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1997 | 1997 | 1997 | 1997 | 1997 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 115/3750 | 140/3750 | 150/3750 | 163/3750 | 185/3500 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 300/1500-2250 | 320/1750-2750 | 370/2000-3250 | 340/2000-3250 | 400/2000-2750 |
Skrzynia biegów** | 6PS | 6M, 6PS | 6M, 6PS | 6M, 6PS | 6M |
Prędkość maksymalna (km/h) | 196 | 207 | 210 | 218 | 217 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,9 | 8,9 | 8,8 | 8,6 | 8,1 |
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** | 6,6/4,3/5,2 | 6,1/4,1/4,9 | 4,7/3,7/4,0 | 6,1/4,1/4,9 | 5,0/3,8/4,2 |
*dane dla wersji z manualną skrzynią, chyba że w standardzie przewidziano "automat"; **PS – skrzynia dwusprzęgłowa, M – manualna; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie |
Ford Focus III — naszym zdaniem
Ford Focus III kusi wyglądem i precyzją prowadzenia, ale nie jest autem, które można kupować "w ciemno" – zalecamy wizytę w warsztacie specjalizującym się w Fordach. Szczególnie trzeba uważać na EcoBoosty, bezpieczniejszym wyborem okazują się proste silniki 1.6 oraz diesle. Problemy nie omijają też podwozia. W wielu przypadkach trudno dostać tańsze, dobre jakościowo zamienniki.
OCENA KOŃCOWA: 3,5