Używany Ford Focus III - lepiej postawić na diesla

Używany Ford Focus III - lepiej postawić na diesla

Atrakcyjna stylistyka przyciąga klientów w salonach, ale ci na rynku wtórnym oczekują niezawodności i niskich kosztów. Pod tym względem Focus nie jest prymusem, a najlepiej wypadają jednostki… wysokoprężne.

  • Focusa III świetnie się prowadzi, ale naprawy bywają drogie
  • Focus nie koroduje tak, jak kiedyś
  • Koszty niektórych napraw zwiększa brak zamienników w rozsądnych cenach – musimy korzystać z usług ASO

Kiedy kilka lat temu opisaliśmy w dziale „Używane” Forda Focusa III, wystawiliśmy mu bardzo dobrą opinię, podkreślając, że nowoczesne silniki na razie nie wykazują większych kłopotów. Czas, niestety, zweryfikował te informacje – EcoBoosty (przynajmniej te z początku produkcji Focusa III) okazały się dość ryzykowne. Za to diesle często jeżdżą bez kłopotów. Przyjrzymy się zatem uważnie całej palecie silników i poszukamy mocnych oraz słabych stron tego modelu.

O opinię poprosiliśmy Grzegorza Zarzyckiego, mechanika ze specjalistycznego serwisu Solid Garage, zajmującego się Fordami. Wskazuje on na problemy z całą rodziną EcoBoostów: "Zarówno wersje 1.0, jak i 1.6 mają kłopoty z wydajnością układu chłodzenia. W trzycylindrówce najczęściej kończy się pęknięciem głowicy cylindrów, w 1.6 – pęknięciem bloku. Podczas próby spawania głowicy łatwo jeszcze ograniczyć przepływ cieczy i usterka bardzo szybko powróci – radzimy więc głowicę wymienić na nową. Oryginalna nie oznacza dużego wydatku (około 2 tys. zł), ale żeby utrzymać gwarancję, Ford dodatkowo wymaga zakupu kompletu uszczelnień itp. Cała operacja zamyka się kwotą 6 tys. zł."

W jednostce 1.0 EcoBoost wyciera się też popychacz pompy paliwowej. W następnej kolejności krzywka trze po talerzyku sprężyny pompy i w efekcie wszystko trzeba wymienić. Ponieważ trzycylindrówka wydaje swój charakterystyczny klekot, trudno wychwycić dodatkowy hałas, zorientujecie się dopiero, gdy pojawią się problemy związane ze zbyt niskim ciśnieniem paliwa. W przypadku silnika 1.0 droga jest nawet sama wymiana paska rozrządu (teoretycznie co 240 tys. km) – operacja obliczona na niemal cały dzień pracy mechanika. Choć nie słychać o wcześniejszym zerwaniu paska, auta z litrówką często jeżdżą intensywnie po mieście, lepiej więc ten interwał skrócić.

Problemy rodzą także EcoBoosty 1.6. Obecnie trwa akcja serwisowa – montowane są czujniki płynu chłodzącego i wymieniane zawory obejściowe obok termostatu. Przegrzanie jednostki niemal natychmiast kończy się pęknięciem kadłuba (naprawa to wydatek około 8 tys. zł). Silnik ma też problemy z napędem pompy paliwa, analogiczne do litrowej wersji.

Na rynku jest jeszcze EcoBoost 2.0 – ta jednostka napędza wersje ST. Tu z kolei zdarzają się… pęknięcia tłoków! Co gorsza, Ford nie przewiduje żadnych części zamiennych – dostarczany jest wyłącznie tzw. short block. Nie ma też informacji serwisowych dotyczących np. momentów dokręcania panewek itp. Ratunkiem są części używane, ale i tak nie obejdzie się bez 5 tys. zł. Kolejne problemy wiążą się z wariatorem faz rozrządu (na szczęście uszkodzone elementy nie czynią spustoszenia w silniku) oraz pękającymi kolektorami wydechowymi.

Ford Focus III - bezpieczniej z wolnossącym

Na rynku znajdziecie też dwa silniki benzynowe bez doładowania. Wersja 1.6 Ti-VCT jest najpopularniejsza: ma regulatory zmiennych faz rozrządu na obu wałkach, ale nie są one awaryjne (co dotyka wiele konkurencyjnych silników). Nierówna praca jednostki czy świecąca się kontrolka są związane z problemami ze sterownikiem (złe czasy wtrysków paliwa). Naprawa polega na przeprogramowaniu, naprawie lub wymianie sterownika silnika. Czasem uszkodzeniu ulegają też sondy lambda. Ogólnie jednak nie są to duże wydatki i ten motor można polecić. Oczywiście, w tym przypadku jazda jest znacznie mniej przyjemna niż z EcoBoostem pod maską, ale – jak zawsze – mamy coś za coś.

Spotkacie też dwulitrowego benzyniaka. To jednak egzemplarze pochodzące głównie z rynku amerykańskiego (w Europie 2.0 występował tylko jako EB w wersji ST) i bardziej niż silnikiem warto zainteresować się historią oraz stanem samego samochodu.

Ford Focus III - polecamy… diesle!

Choć w ostatnich czasach diesle są częściej krytykowane niż wychwalane, te spod maski Focusa III uznajemy za godne uwagi. Najczęściej będzie to odmiana 1.6 TDCi. Pamiętajcie, że w „trójce” montowano wyłącznie zmodernizowane wersje 8-zaworowe, praktycznie całkowicie wolne od problemów z układem smarowania, znanych z odmian 16V. Znowu oddajemy głos Grzegorzowi Zarzyckiemu z Solid Garage: "Dieslami warto się interesować, bo nawet egzemplarze z poflotową przeszłością i przebiegami powyżej 200 tys. km nie atakują usterkami. Najpopularniejsze awarie dotyczą wtryskiwaczy, ale elementy te można dość tanio zregenerować. Zalecamy regularne czyszczenie wtryskiwaczy preparatami – to wyraźnie przedłuża ich żywotność."

Nasz rozmówca zwraca też uwagę na możliwość przegrzania 3. cylindra w dieslu 1.6, ale w Focusie to marginalny problem. Częściej możecie spotkać się z sytuacją, że pedał sprzęgła wpada w podłogę. Oznacza to awarię pompy sprzęgła lub wysprzęglika, nie jest to jednak usterka kosztowna w naprawie. Koło dwumasowe wytrzymuje bez kłopotu 200 tys. km, nie ma problemu z wypalaniem filtra DPF.

Większych kłopotów nie ma też z dwulitrowymi dieslami. W ich przypadku warto jednak zwrócić uwagę na czas wymiany paska rozrządu – mechanicy podkreślają, żeby nie przekraczać 160 tys. km, bo pojawia się groźba zerwania paska. W odróżnieniu od wersji 1.6, 2-litrówka miewa kłopoty z układem sterowania filtrem DPF – w Focusie III wszystkie filtry są suche, ale w 2.0 z dodatkowym wtryskiwaczem w wydechu. Zazwyczaj naprawa nie kosztuje więcej niż 600 zł. Trzeba uważać też na uszkodzenia pompy wysokiego ciśnienia – „łuszczy się” pompa wstępna, a opiłki „infekują” cały układ zasilania. Wtedy koszty rosną do 5 tys. zł. Można jednak zaradzić sytuacji – często pojawiają się drobne wycieki z pompy, przy okazji uszczelnienia warto zajrzeć do pompy wstępnej. Prace zapobiegawcze powinny zamknąć się w kwocie 1-1,5 tys. zł.

Ford Focus III - uwaga na skrzynię i podwozie

W przypadku diesli 1.6 zwróćcie uwagę na skrzynię biegów – zdarza się, że zużywają się synchronizatory i łożyska. Warto zadbać o regularną wymianę oleju w przekładni. Większe problemy wiążą się z PowerShiftami – to dwusprzęgłowe skrzynie (odpowiednik DSG). Nawet jeśli powiedzie się regeneracja, wydatki na naprawę rzadko zmieszczą się w 8 tys. zł. Sprzęgła wytrzymują ok. 250 tys. km, ale awarie mogą wystąpić wcześniej.

Kolejny element wart przejrzenia przed zakupem to przekładnia kierownicza. Elektryczne wspomaganie miewa kłopoty z modułem sterowania. Często da się go naprawić (koszt ok. 300 zł), jeśli nie – wymienić trzeba przekładnię, razem z silnikiem i modułem. Jest też dobra wiadomość: cały ten podzespół kosztuje około 2 tys. zł (w ASO Forda). Napraw wymaga także zawieszenie. Na szczęście nie ma kłopotów z korozją, chyba że mówimy o zapieczonych śrubach w podwoziu.

Ford Focus III – materiały eksploatacyjne i ceny części:

Materiały eksploatacyjne benzynowe* diesle*
Olej silnikowy 4,1 l (5W-30) 3,8-5,7 l (5W-30)
Olej w skrzyni manualnej 5b/6b 2,3/1,7 l (75W-80/75W) 1,7 l (75W) – tylko man. 6b
Układ chłodzenia 5,5-5,7 l (na bazie glikolu) 5,8-6,3 l (na bazie glikolu)
Płyn hamulcowy ok. 0,8 l, DOT 4 ok. 0,8 l, DOT 4
Napęd rozrządu** pasek pasek
Interwały międzyprzeglądowe
Olej silnikowy co 20 tys. km co 20 tys. km
Filtr przeciwpyłkowy co 20 tys. km co 20 tys. km
Filtr powietrza co 60 tys. km co 60 tys. km
Płyn chłodzący co 10 lat co 10 lat
Napęd rozrządu co 240 tys. km lub 10 lat** co 200 tys. km lub 10 lat
*dane dla silników 1.0 EB/1.6 oraz 1.6/2.0 TDCi; **dane dla 1.0, w 1.6 co 160 tys. km lub 8 lat, w 1.6 EB co 200 tys. km lub 10 lat
Ceny zamienników benzynowe (1.0 EB) diesle (1.6 TDCi)
Filtr oleju/powietrza od 22/45 zł od 26/45 zł
Klocki/tarcze hamulcowe (przód) od 170/360 zł od 170/360 zł
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) od 480/260 zł od 480/260 zł
Wahacz przód (dolny, kompletny) od 440 zł od 440 zł
Zestaw napędu rozrządu od 290 zł od 330 zł
Reflektor (przed liftingiem) od 480 zł od 480 zł

Ford Focus III – dane techniczne:

Silniki 1.0 R3 sprawują się zaskakująco dobrze w czasie jazdy (są oszczędne, wystarczająco kulturalne i dynamiczne), ale nie jest to trwały motor.

Najwięcej na rynku jest wolnossących silników 1.6 – to dobra wiadomość, bo choć nie grzeszą one dynamiką, nie straszą też kosztami.

Dane techniczne* 1.0 EB 1.0 EB 1.0 EB 1.6 1.6 1.6
Lata 2012-18 2012-18 2017-18 2011-18 2010-14 2010-14
Silnik – typ, liczba zaworów t.benz. R3/12 t.benz. R3/12 t.benz. R3/12 benz. R4/16 benz. R4/16 benz. R4/16
Rodzaj napędu rozrządu pasek pasek pasek pasek pasek pasek
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 999 999 999 1596 1596 1596
Moc maks. (KM) przy obr./min 100/6000 125/6000 140/6000 85/6000 105/6000 125/6000
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 170/1500-4500 170/1500-4500 180/1500 141/2500 150/4000-4500 159/4000
Skrzynia biegów** 5M 6M, 6A 6M 5M 5M 5M, 6PS
Prędkość maksymalna (km/h) 185 193 204 170 187 196
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 12,5 11,3 10,4 14,9 12,3 10,9
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** 5,9/4,1/4,8 6,3/4,2/5,0 bd./bd./4,9 8,3/4,6/5,9 8,0/4,6/5,9 8,3/4,6/5,9
*dane dla wersji z manualną skrzynią; **PS – skrzynia dwusprzęgłowa, A – automatyczna, M – manualna; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie

Ford Focus III – dane techniczne:

1.6 EB: pod względem użytkowym ta wersja wypada fantastycznie! Niestety, nie jest wolna od ryzyka kosztownych usterek.

2.0 ST: chętni na zakup wersji 2.0 EcoBoost muszą szukać usportowionej odmiany ST. Wolnossące 2.0 (163 KM) pochodzą głównie z rynku USA.

2.3 RS ma napęd wszystkich kół!

Dane techniczne* 1.5 EB 1.5 EB 1.6 EB 1.6 EB 2.0 ST 2.3 RS
Lata 2014-18 2014-18 2010-14 2010-14 2012-18 2016-18
Silnik – typ, liczba zaworów t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16
Rodzaj napędu rozrządu pasek pasek pasek pasek łańcuch łańcuch
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1499 1499 1596 1596 1999 2261
Moc maks. (KM) przy obr./min 150/6000 182/6000 150/5700 182/5700 250/5500 350/6000
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 240/1600-4000 240/1600-4000 240/1600-4000 240/1600-5000 340/2000-4500 470/2000-4500
Skrzynia biegów** 6M, 6A 6M, 6A 6M 6M 6M 6M
Prędkość maksymalna (km/h) 210 222 210 222 248 266
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 8,9 8,6 8,6 7,9 6,5 4,7
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** 7,0/4,6/5,5 7,0/4,6/5,5 7,6/4,9/5,9 7,6/4,9/5,9 9,9/5,6/7,2 10,0/6,3/7,7
*dane dla wersji z manualną skrzynią; **A – skrzynia automatyczna, M – manualna; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie

Ford Focus III – dane techniczne:

Co najmniej 9 na 10 Focusów III z dieslem korzysta z mniejszego motoru 1.6. To bardzo dobry wariant, choć podstawowe wersje są słabe.

Mało mocy w 1.6? Podstawowe warianty (i 1.5, i 1.6) mają 95 KM – rzeczywiście są dla spokojnie jeżdżących kierowców. Wersje 105 KM to oszczędnościowe warianty ECOnetic. Wersja 1.6/115 KM oferuje niskie spalanie i dobrą moc. Uwaga na skrzynie: w przypadku diesli 1.6 większe ryzyko wydatków może czaić się… w skrzyni biegów, szczególnie gdy to odmiana PowerShift (dwusprzęgłowa).

Dane techniczne* 1.5 TDCi 1.5 TDCi 1.5 TDCi 1.6 TDCi 1.6 TDCi 1.6 TDCi
Lata 2014-18 2014-18 2014-18 2010-15 2012-15 2010-15
Silnik – typ, liczba zaworów t.diesel R4/8 t.diesel R4/8 t.diesel R4/8 t.diesel R4/8 t.diesel R4/8 t.diesel R4/8
Rodzaj napędu rozrządu pasek pasek pasek pasek pasek pasek
Układ rozrządu OHC OHC OHC OHC OHC OHC
Pojemność skokowa (cm3) 1499 1499 1499 1560 1560 1560
Moc maks. (KM) przy obr./min 95/3600 105/3600 120/3800 95/3600 105/3600 115/3600
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 250/1750 270/1750 270/1750-2500 230/1500-2000 270/1750-2500 270/1750-2500
Skrzynia biegów** 6M 6M 6M, 6PS 6M 6M 6M
Prędkość maksymalna (km/h) 180 187 193 180 187 193
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 12,0 11,9 10,5 12,5 11,8 10,8
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** 4,3/3,4/3,8 3,9/3,1/3,4 4,3/3,4/3,8 5,1/3,7/4,2 4,3/3,4/3,7 5,7/3,7/4,5
*dane dla wersji z manualną skrzynią; **PS – skrzynia dwusprzęgłowa, M – manualna; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie

Ford Focus III – dane techniczne:

Silne i oszczędne: diesel 2.0 to świetny wybór, trzeba jednak pilnować napędu rozrządu i układu paliwowego. Daje naprawdę dużo przyjemności z jazdy, a średnie spalanie to często 5-6 l/100 km.

Dane techniczne* 2.0 TDCi 2.0 TDCi 2.0 TDCi 2.0 TDCi 2.0 TDCi ST
Lata 2010-14 2010-14 2014-18 2010-14 2014-18
Silnik – typ, liczba zaworów t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16
Rodzaj napędu rozrządu pasek pasek pasek pasek pasek
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1997 1997 1997 1997 1997
Moc maks. (KM) przy obr./min 115/3750 140/3750 150/3750 163/3750 185/3500
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 300/1500-2250 320/1750-2750 370/2000-3250 340/2000-3250 400/2000-2750
Skrzynia biegów** 6PS 6M, 6PS 6M, 6PS 6M, 6PS 6M
Prędkość maksymalna (km/h) 196 207 210 218 217
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 10,9 8,9 8,8 8,6 8,1
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** 6,6/4,3/5,2 6,1/4,1/4,9 4,7/3,7/4,0 6,1/4,1/4,9 5,0/3,8/4,2
*dane dla wersji z manualną skrzynią, chyba że w standardzie przewidziano "automat"; **PS – skrzynia dwusprzęgłowa, M – manualna; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie

Ford Focus III - naszym zdaniem

Focus kusi wyglądem i precyzją prowadzenia, ale nie jest autem, które można kupować „w ciemno” – zalecamy wizytę w warsztacie specjalizującym się w Fordach. Szczególnie trzeba uważać na EcoBoosty, bezpieczniejszym wyborem okazują się proste silniki 1.6 oraz diesle. Problemy nie omijają też podwozia. W wielu przypadkach trudno dostać tańsze, dobre jakościowo zamienniki.

OCENA KOŃCOWA: 3,5


Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Redakcja poleca