Audi RS 3 Limousine - jest pompa!

Audi RS 3 Limousine - jest pompa!

400-konne RS 3 to najbardziej napakowany sportowy kompakt. W garniturze limuzyny zgrywa eleganta, ale nabrzmiałe muskuły zdradzają jego zamiłowanie do surowej krzepy. Co jeszcze potrafi?

Regularnie odwiedzający siłownię znają ten stan po treningu: ukrwienie mięśni się zwiększa, odczuwamy ich nabrzmienie i wówczas wypada ogłosić współćwiczącym triumfalne: „jest pompa”! Określenie ze slangu kulturystów pasuje jak ulał do Audi RS 3. W klasie wyżyłowanych sportowych kompaktów nic nie wyciska tyle, co on.

Audi jest ostatnią marką, która kultywuje tradycję 5 cylindrów w silniku. 2,5-litrowe TFSI katapultuje ważącą 1560 kg limuzynę w 3,7 s do „setki”! Zmierzone przez nas przyspieszenie jest o 0,4 s lepsze, niż deklaruje Audi. Testowy egzemplarz miał opcjonalny komplet kół z szerszymi oponami na przedniej osi.

Dzięki znakomitej trakcji, szybkiej skrzyni biegów i napędowi na 4 koła RS 3 może na prostej równać się ze znacznie mocniejszymi i droższymi zawodnikami. Jakość wykończenia kabiny i dostępność takich opcji, jak matrycowe LED-y czy wirtualne zegary, też stawiają go ponad kompaktowymi rywalami. Dzięki daleko sięgającym „mackom” systemu Drive Select kierowca może się cieszyć wieloma obliczami RS 3. Może regulować: czujność ESP, twardość amortyzatorów, siłę wspomagania układu kierowniczego, charakterystykę reakcji silnika na gaz i pracę przekładni S-tronic, nastawy napędu quattro i brzmienie wydechu.

Program Individual pozwala zestawić np. miększy tryb zawieszenia z ostrzejszym ustawieniem układu kierowniczego. I rzeczywiście, po maksymalnym złagodzeniu podzespołów RS 3 staje się mniej brutalne i nie nęka kierowcy swoimi muskułami ani ambicjami. Ale w razie potrzeby w każdej chwili można błyskawicznie obudzić w nim zwierzę, np. programując pod wielofunkcyjnym przyciskiem na kierownicy ustawienia Dynamic.

Audi RS 3 Limousine - Igor Kohutnicki / Auto Świat

I co wtedy? RS 3 zaczyna buzować, charczeć i pędzić. Koła szybko i precyzyjnie reagują na skręt kierownicą, ale Audi ze swoimi przednionapędowymi genami i ciężkim przodem nigdy nie będzie dawało wprowadzać się w zakręty tak zwinnie, jak np. BMW M2, a kierowcy będą umykać drobne informacje o stanie przyczepności przednich opon. Audi stosuje tu system przyhamowujący wewnętrzne koła, a napęd quattro potrafi wysłać do tylnej osi nawet 100 proc. momentu, jednak pewnych uwarunkowań elektronika nie przeskoczy: mimo długo podtrzymywanej neutralności podsterowność pojawia się szybciej niż w lepiej wyważonym BMW. Co jednak nie znaczy, że RS 3 psuje zabawę w zakrętach. Każde wciśnięcie gazu wyzwala chrapliwy, jedyny w swoim rodzaju dźwięk. Silnik zawzięcie „wisi” na gazie i równomiernie ciśnie. Jazda RS 3 to po prostu orgia mocy – jest pompa!

Audi RS 3 Limousine - to nam się podoba

Fenomenalne osiągi, duży zakres ustawień podzespołów, świetna jakość wykończenia kabiny, przemyślana obsługa rozbudowanych multimediów.

Audi RS 3 Limousine - to nam się nie podoba

Nieco syntetyczny układ kierowniczy, bardzo wysoka cena testowanego egzemplarza, nieco za wysoka pozycja za kierownicą, ciasny tył kabiny, mały bagażnik.

Audi RS 3 Limousine - naszym zdaniem

Modułowy system konstrukcji Audi pozwala cieszyć się „wnętrznościami” i osiągami TT RS w skórze eleganckiego sedana. RS 3 jest piekielnie szybkie, wszechstronniejsze od sportowych coupé i wspaniale brzmi, ale w tym budżecie wolę jednak BMW M2.

Audi RS 3 Limousine - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R5/20
Pojemnośc skokowa 2480 cm3
Moc maksymalna 400 KM/5850 obr./min
Maks. moment. obrotowy 480 Nm/1700 obr./min
Skrzynia biegów/napęd automatyczna dwusprzęgłowa
Napęd 4x4
Prędkość maksymlana 280 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,0 s (testowe: 3,7 s)
Elastyczność 60-100 km/h/80-120 km/h 1,8 s (aut.)/2,2 s (aut.)
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące) 36,1 m/35,6 m
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h 59 dB/69 dB/70 dB
Średnie spalanie testowe 10,9 l/100 km
Średnie spalanie producenta 8,4 l/100 km
Pojemność bagażnika 315-770 l
Długość/szerokość, wysokość 4479/1802/1397 mm
Rozstaw osi 2631 mm
Masa rzeczywista/ładowność 1560 kg/445 kg
Cena podstawowa testowanej wersji 267 000 zł
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna 3 lata lub 90 tys. km/12 lat
Przeglądy wg wskazań lub co 2 lata
Cena testowanego auta 360 050 zł


Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Redakcja poleca