Na celowniku: dobre kombi klasy kompakt
?/?
Przeciągnij, aby zamknąć.
Zamykanie galerii...
Skoda octavia II Combi/Tour (2005-13)
Skoda octavia II Combi/Tour (2005-13)
Skoda Octavia I Tour Combi (2004-10)
Skoda Octavia I Tour Combi (2004-10)
Kia cee’d I SW (2007-12)
Kia cee’d I SW (2007-12)
Peugeot 308 SW (2008-14)
Peugeot 308 SW (2008-14)
Renault Megane II Grandtour (2003-09)
Renault Megane II Grandtour (2003-09)
VW Golf V Variant (2007-09)
VW Golf V Variant (2007-09
Opel Astra III Caravan (2004-10)
Opel Astra III Caravan (2004-10)
Ford Focus II Turnier (2004-10)
Ford Focus II Turnier (2004-10)
Hyundai i30 I CW (2008-12)
Hyundai i30 I CW (2008-12)
Volvo V50 (2004-12)
Volvo V50 (2004-12)
Skoda octavia II Combi/Tour (2005-13)
Skoda octavia II Combi/Tour (2005-13)
Długie lata Skoda zdobywała serca klientów głównie walorami praktycznymi i rozsądnymi kosztami. W Octavii II trochę się to zmieniło. Owszem, bagażnik pozostał bardzo duży, na tylnej kanapie czeka przyzwoita ilość miejsca, a wiele aut ma ciekawe wyposażenie.
Jeśli jednak liczycie na niskie koszty, to musicie zachować ostrożność, bo wielowahaczowe tylne zawieszenie, dwusprzęgłowe skrzynie, silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem (nagar, spalanie oleju, łańcuchy rozrządu) i diesle 2.0 z pompowtryskiwaczami (pękające i osiadające głowice, liczne awarie) to rozwiązania poprawiające wygodę, ale na pewno nie tanie w naprawie. Z palety silników z 2008 r. wybór z rozsądku to benzyniak 1.6 – prosty, dobrze toleruje gaz, ale powolny! Warto zastanowić się nad dieslem 1.9 (uwaga na panewki w BXE).
Wygląd Octavii II sprzed liftingu jest dyskusyjny, ale pod względem własności jezdnych auto wypada bardzo dobrze – to zasługa wielowahaczowej osi tylnej.
Skoda octavia II Combi/Tour (2005-13)
Skoda octavia II Combi/Tour (2005-13)
Potężny – to najwłaściwsze określenie bagażnika Octavii II, gdyż ma on aż 580 l! Główny minus to nierówna podłoga po złożeniu kanapy (w wersji z normalną podłogą; była też podwyższona).
Skoda Octavia I Tour Combi (2004-10)
Skoda Octavia I Tour Combi (2004-10)
Drugie miejsce i... ponownie Octavia, ale nie 2. generacji, tylko pierwszej, starsza konstrukcyjnie, za to w atrakcyjniejszej cenie. To efekt sprytnego zagrania Skody, która po wprowadzeniu Octavii II pozostawiła w ofercie 1. generację modelu z dopiskiem „Tour”. Miała ona walczyć o klienta ceną, bo reszta zalet modelu była powszechnie znana: prosta budowa, tanie naprawy, dobra trwałość.
Auto sprzedawało się dość dobrze, na rynku jest spory wybór – Octavię I Combi łatwo spotkać na drodze. Choć wiele aut ma już duże przebiegi, nadal jeżdżą i często są w niezłej kondycji, a to o czymś świadczy. Łatwo można znaleźć zadbany egzemplarz od pierwszego właściciela. Zwykle pod maską pracuje albo benzyniak 1.6 8V (idealny do LPG), albo diesel 1.9 TDI (oferowano wersje 90 lub 101 KM), gdyż paleta silników w Octavii Tour była mocno okrojona. To auto udane i pakowne, z dobrą relacją ceny do wieku, choć już nieco podstarzałe konstrukcyjnie.
Skoda Octavia I Tour Combi (2004-10)
Skoda Octavia I Tour Combi (2004-10)
W wersji Combi można liczyć na dobre walory transportowe (poj. bagażnika 548-1512 l) – nie tak rewelacyjne, jak w Octavii II, ale lepsze od innych klasowych rywali. Do tego: regularny
kształt i równa podłoga po złożeniu kanapy.
Kia cee’d I SW (2007-12)
Kia cee’d I SW (2007-12)
Tym samochodem Kia zaistniała na rynku europejskim. Cee’da projektowano pod gusta mieszkańców Starego Kontynentu i trzeba przyznać, że wyszło to naprawdę nieźle. Dotyczy to szczególnie wersji kombi (debiut w 2007 r.). Rozsądna jest cena, bo egzemplarze z 2008 r. są wyceniane od blisko 15 tys. do ok. 20 tys. zł – wszystko zależy od stanu, wyposażenia, przebiegu i, oczywiście, wersji silnikowej. Na rynku dominują diesle (w ofercie 1.6 i 2.0), z których lepiej postawić na odmianę 1.6 (to całkiem solidny motor). Z benzyniaków w codziennej jeździe sprawdzi się także wersja 1.6, choć znane nam są przypadki rozciągnięcia łańcucha rozrządu i wycieki płynu chłodzącego. Z trwałością auta obecnie nie jest źle, ale też nie idealnie.
Kia cee’d I SW (2007-12)
Kia cee’d I SW (2007-12)
Kombi jest pakowne (poj. bagażnika 534-1664 l) i praktyczne (ustawny bagażnik).
Peugeot 308 SW (2008-14)
Peugeot 308 SW (2008-14)
Peugeot 308 SW zajmuje czwarte miejsce – jego bagażnik z kompletem pasażerów na pokładzie ma poj. 520 l. Wiele aut ma bogate wyposażenie. Jeśli chodzi o wybór silnika, to polecamy jednostki wysokoprężne, gdyż benzyniak 1.6 VTi oraz THP to motor wysokiego ryzyka – dotyczy to szczególnie wersji THP. Z turbodiesli w 10-letnim 308 SW najlepszym wyborem będzie 136-konna 2-litrówka, która ma solidną budowę, jest oszczędna i zapewnia dobrą dynamikę. Trwałość? Lepsza niż poprzednika, ale auto ma kilka punktów zapalnych. Na plus atrakcyjna cena zakupu.
Peugeot 308 SW (2008-14)
Peugeot 308 SW (2008-14)
Za użyteczność francuskie kombi otrzymuje najwyższe noty: regularna przestrzeń, niski próg załadunku, równa podłoga po złożeniu kanapy (do dyspozycji jest wtedy aż 1735 l!). Atrakcyjność wersji SW polega również na możliwości zakupu 7-osobowej odmiany.
Renault Megane II Grandtour (2003-09)
Renault Megane II Grandtour (2003-09)
W momencie debiutu auto kusiło ciekawą stylistyką, pakownym wnętrzem oraz nowoczesną elektroniką. Dziś można liczyć już tylko na dobre walory użytkowe, poza tym to najtańsza propozycja w naszym „Top 10”! 10-letniego Megane’a II w wersji kombi można kupić za mniej niż 10 tys. zł, ale uwaga: będą to auta z dużymi przebiegami i zaniedbane. Dlatego na zakup radzimy przeznaczyć nieco ponad 10 tys. zł – dużo ofert, można znaleźć egzemplarze w niezłym stanie i z rozsądnym przebiegiem. Choć nadal na bezproblemową jazdę nie ma co liczyć, ryzyko poważnych awarii jest mniejsze. W przypadku tego modelu kluczowy z punktu widzenia trwałości będzie wybór silnika. Popularne diesle (1.5 i 1.9 dCi) są ryzykowne. Jedynym dieslem godnym uwagi jest 2-litrówka o mocy 150 KM, ale rzadko występuje na rynku. Rozsądnym wyborem okazują się benzyniaki – 1.6 (tani w naprawach, dość oszczędny, dobry do LPG) lub 2.0 (dobra dynamika, niezła trwałość, ale spore spalanie).
Renault Megane II Grandtour (2003-09)
Renault Megane II Grandtour (2003-09)
Korzystnie wypada użyteczność Megane’a II w wersji kombi – poj. 520-1600 l. Po złożeniu kanapy pojawia się niewielki próg.
VW Golf V Variant (2007-09)
VW Golf V Variant (2007-09)
Choć Golfa V w wersji kombi produkowano tylko 3 lata (2007-09), aut na rynku nie brakuje! Niestety, nie jest to tani samochód, bo 10-letnie egzemplarze przeważnie są wyceniane na 17-20 tys. zł. Mimo to niezwykle trudno o ładnego Golfa – sporo aut z dużymi przebiegami i po „dzwonach”, historia wielu egzemplarzy jest niejasna. Z silników benzynowych (1.4 16V, 1.4 TSI, 1.6 8V) najlepiej postawić na stary i sprawdzony motor 1.6/102 KM, natomiast z turbodiesli (1.9 i 2.0 TDI) – na odmianę 1.9 (poza felerną wersją BXE).
VW Golf V Variant (2007-09
VW Golf V Variant (2007-09
Wielkość bagażnika? Wynosi 505 l, gdy na pokładzie znajduje się komplet pasażerów – to średnia wartość na tle rywali, ale kufer ma regularny kształt. Pochwalić też trzeba dużą ładowność (około 550 kg). Po złożeniu kanapy do wykorzystania jest 1495 l (m.in. równa podłoga).
Opel Astra III Caravan (2004-10)
Opel Astra III Caravan (2004-10)
Astra III w wersji kombi to taki samochód zdroworozsądkowy – nie jest ani drogi, ani tani, wielkość bagażnika także trudno określić jako bardzo dobrą, choć też nie można na nią narzekać (poj. 500-1590 l). Również trwałość wypada przeciętnie, bo Astrze III trudno wytknąć jakieś poważne problemy, choć nie jest też wzorcem niezawodności – przypadki korozji (np. na belkach pomocniczych podwozia), czasami zawodzi elektryka (moduł CIM pod kierownicą), zdarza się, że trzeba reanimować zawieszenie (nie jest przesadnie usterkowe, ale przecież rozpatrujemy 10-letnie egzemplarze). Szukajcie wersji z dieslem 1.9 CDTI (najlepiej 8V o mocy 120 KM, choć 150-konne 16V też nie jest złe), natomiast z benzyniaków polecamy motory 1.6/115 i 1.8/140 KM, które zbierają dobre noty, tyle że przy większych przebiegach potrafią spalić dużo oleju.
Opel Astra III Caravan (2004-10)
Opel Astra III Caravan (2004-10)
Pojemność bagażnika wynosi 500-1590 l – to solidny, praktyczny kufer.
Ford Focus II Turnier (2004-10)
Ford Focus II Turnier (2004-10)
Większość Focusów kombi ma silniki Diesla – lepiej jednak uważać, bo praktycznie wszystkie auta wykorzystywano we flotach. Poza tym silnik 1.6 to 16-zaworowa wersja, niepolecana przez mechaników, podobnie jak przestarzały 1.8. Pozostaje diesel 2.0, który – jeśli jest w rozsądnym stanie – zasługuje na uwagę. Radzimy kupić benzyniaka 1.6, bo to trwały napęd, oferujący rozsądne osiągi. Focusa II świetnie się prowadzi (wielowahaczowa tylna oś), samochód nie ma już takich problemów z korozją, jak 1. generacja.
Ford Focus II Turnier (2004-10)
Ford Focus II Turnier (2004-10)
Bagażnik ma przyzwoite 500-1545 l. Klasyczny system składania: podnosimy siedzisko, potem składamy oparcie.
Hyundai i30 I CW (2008-12)
Hyundai i30 I CW (2008-12)
Hyundai i30 z roku 2008 nie zachwyca niczym szczególnym, ale też nie ma istotnych wad. Polecić można właściwie wszystkie silniki (w benzyniakach czasem rozciąga się łańcuch rozrządu, w dieslach trzeba liczyć się już z awariami osprzętu), jednak najsłabsze nie zachwycają dynamiką. Musicie liczyć się z pierwszymi śladami korozji. Auta po liftingu w 2010 r. są bardziej dopracowane i miały 5 lat gwarancji!
Hyundai i30 I CW (2008-12)
Hyundai i30 I CW (2008-12)
Pod względem technicznym to bliźniak Kii cee’d, ale kufer jest mniej funkcjonalny. Pojemność bagażnika hyundaia (415-1395 l) nie zachwyca, ale autu nie brakuje praktycznych zalet.
Volvo V50 (2004-12)
Volvo V50 (2004-12)
Ciekawe auto – jedyny model kompaktowy, który można zakwalifikować do segmentu premium. Technicznie jest mocno spokrewniony z Focusem II (takie same mniejsze silniki, zawieszenie), co obniża koszty serwisu. Spośród benzyniaków polecamy dwulitrówkę – ma ona korzenie w Maździe i sprawuje się naprawdę dobrze. Większe jednostki to szwedzkie silniki, które są proste i trwałe, ale na pewno droższe w naprawach (chociażby z braku miejsca w komorze). Podobnie ma się sprawa z motorem wysokoprężnym 2.4. Odradzamy podstawowe diesle 1.6, ciekawym wyborem może być 2.0 (francuskie pochodzenie). V50 nie jest szczególnie przestronnym autem, za to w porównaniu z kompaktami – przyjemnie wykończonym (choć niektórzy narzekają na jakość tworzyw) i ma świetnie dostrojone podwozie. Powypadkowe egzemplarze mogą okazać się naprawdę dużą skarbonką (w końcu to Volvo!).
Volvo V50 (2004-12)
Volvo V50 (2004-12)
Ciekawa stylistyka wnętrza z cienką konsolą centralną. Pod względem pojemności (415-1310 l) bagażnik wypada blado, ale jest ładnie wykończony.