Używane kombi z dieslem w dobrej cenie - Renault Laguna kontra Peugeot 508

Używane kombi z dieslem w dobrej cenie - Renault Laguna kontra Peugeot 508

Oto dwa francuskie kombi klasy średniej, które przez złą reputację poprzedników mają słaby PR na rynku wtórnym. W praktyce to auta warte uwagi! Które wybrać za 30 tys. zł?

  • Tym razem nie kierujemy się stereotypami, a faktami. Oto godne polecenia propozycje
  • Oba francuskie auta mają udane 2-litrowe diesle, dobrą relację ceny do wieku, bogate wyposażenie i uchodzą za udane
  • Które kilkuletnie kombi jest lepsze - Renault czy Peugeot?

Ani Peugeot 508, ani Renault Laguna III nie są tak mocno pożądane na rynku aut z drugiej ręki, jak np. Passat czy Avensis. Trochę to efekt renomy, którą przez lata wyrobiły sobie modele VW i Toyoty, a trochę wpadek i problemów poprzedników porównywanych aut – zwłaszcza Laguny II.

Kierujmy się jednak faktami, a nie stereotypami, i tym, co jest teraz, a nie tym, co było! Wygląda to tak: Passat z dieslem 2.0 TDI (szczególnie z PD) to często tykająca bomba na kołach (duże przebiegi, poważne problemy), także Toyota z dieslem 2.0 D-4D okazuje się dość ryzykowną wersją (problemy z uszczelkami pod głowicą). W obliczu tego zakup kilkuletniego Peugeota 508 bądź Renault Laguny wcale nie jest pozbawiony sensu. Tym bardziej że oba francuskie auta mają udane 2-litrowe diesle, lepszą relację ceny do wieku, często bogate wyposażenie i, co ważne, uchodzą za udane. Które z nich okaże się lepsze?

Renault Laguna III Grandtour - Auto Świat

Renault Laguna Grandtour 2.0 dCi (2007-15)

Trochę niedoceniane, cierpi z powodu złej opinii poprzedniczki, a tak naprawdę nie jest to złe auto! Laguna III nieźle wygląda, jest dość komfortowa i niedroga w zakupie. Ma też kilka solidnych silników. Z benzyniaków polecamy 2-litrówkę o mocy 140 KM (Nissan), a z diesli – porównywaną jednostkę 2.0 dCi (także kooperacja z Nissanem; moce: 130, 150, 173 i 178 KM), która uchodzi za udaną: dość cichą, całkiem oszczędną (śr. spalanie 150-konnej wersji to niecałe 7 l/100 km) i, co ważne, trwałą.

Radzimy jedynie zwrócić uwagę na to, jak często wymieniano w niej olej – producent zalecał wymianę co 30 tys. km, a to negatywnie wpływa na trwałość silnika. Przykład: panewki. Na zdjęciu poniżej pochodzą z naszej Laguny testowanej na dystansie 100 tys. km (widać przetarcia). Owszem, nie obracają się jak w przypadku silnika 1.5 dCi, ale po większym przebiegu mogą pojawić się problemy.

Jeśli chodzi o walory użytkowe, to ani Laguna Grandtour, ani „508-ka” SW nie są klasowymi prymusami, choć w Peugeocie znajdziecie kilka dodatkowych centymetrów w kabinie. Laguna kombi to taki średniak w klasie, z przeciętnej wielkości wnętrzem i kufrem o pojemności od 508 do 1593 l. Nie oznacza to, że rodzina z dwójką dzieci będzie narzekała na brak przestrzeni. Po prostu będzie jej nieco mniej niż u najlepszych. Na plus zaliczamy bogate wyposażenie wielu egzemplarzy.

Typowe usterki

Ogólna trwałość auta jest dość dobra, choć występują niedostatki jakościowe, np. lusterka skrzypią podczas składania i rozkładania, trzeszczy deska rozdzielcza, szybko przeciera się ekologiczna skóra na kole kierownicy (jeśli taka występuje). Szwankują przednie szyby, zdarzają się też awarie ksenonów i radia z CD. Diesel 2.0 dCi to całkiem udana konstrukcja, a jego potencjalne problemy wynikają z długiego interwału wymiany oleju (co 30 tys. km) – np. przetarcia na panewkach, ryzyko przeskoczenia łańcucha rozrządu o ząb.

To nam się podoba

Atrakcyjna cena, dość trwała mechanika, udany silnik 2.0 (benzyniak i turbodiesel).

To nam się nie podoba

Braki jakościowe w wykończeniu wnętrza, przeciętnej wielkości kabina i kufer.

Peugeot 508 SW - Auto Świat

Peugeot 508 SW 2.0 HDi (2010-18)

Jeśli Peugeot 508, to tylko z 2-litrowym dieslem pod maską – to najczęściej słyszymy podczas rozmowy z mechanikami specjalizującymi się w naprawie francuskich samochodów. Niestety, benzyniaki stosowane w tym modelu to silniki serii Prince, które zmagają się z wieloma poważnymi (i drogimi!) awariami, natomiast diesel 2.0 koncernu PSA to jeden z najlepszych silników wysokoprężnych ostatnich lat, stosowany także przez inne marki (np. Forda).

Początkowo motor ten występował w dwóch wersjach mocy 140 i 163 KM. Wiosną 2014 r. moc obu odmian wzrosła odpowiednio do 150 i 180 KM. To naprawdę dobry silnik, który – jeśli nie pokonał dużego przebiegu – rzadko zaskakuje poważnymi awariami. Pochwalić musimy też jego kulturę pracy (porównywalna z 2-litrówką Laguny). Dynamika? Nieco gorsza niż w Lagunie – trochę z powodu niższej mocy (10 KM), a trochę z racji nieco większej masy własnej, jednak do spokojnej rodzinnej jazdy 140-konna odmiana zupełnie wystarczy. Tym bardziej że spalanie nie jest wysokie.

Walory użytkowe wersji kombi są dobre – minimalnie lepsze niż Laguny, solidna średnia na tle klasowych rywali. Do tego: dobra relacja ceny do wieku (choć Laguna ma minimalnie lepszą), przyjemny design i dobry komfort jazdy.

Typowe usterki

Peugeot 508 z dieslem 2.0 to całkiem udane auto, które głównie zmaga się z drobnymi awariami. Najczęściej użytkownicy narzekają na: problemy z elektrycznym hamulcem pomocniczym, poziomowaniem ksenonów, przetwornicą reflektorów czy awarie bezkluczykowego otwierania pojazdu. W dieslu 2.0 po większych przebiegach szwankują turbo i koło dwumasowe, zapychają się filtry DPF, ale to nic nadzwyczajnego na tle współczesnych konstrukcji. Trwałość zawieszenia jest zadowalająca, natomiast zdarzają się uszkodzenia maglownicy w autach z początku produkcji. W wersji SW sprawdźcie stan tylnych amortyzatorów – mają dość niską wytrzymałość.

To nam się podoba

Niezła cena zakupu, udany diesel 2.0, rozsądne koszty napraw, dobra trwałość.

To nam się nie podoba

Drobne problemy w egzemplarzach z początku produkcji, awaryjne benzyniaki.

Renault Laguna 2.0 dCi i Peugeot 508 2.0 HDi - dane techniczne

Laguna 508
Silnik – typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16 t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1995 1997
Moc maks. (kW/KM/obr./min) 110/150/4000 103/140/4000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 340/2000 320/2000
Skrzynia biegów/napęd man. 6/przedni man. 6/przedni
Masa własna/ładowność (kg) 1535/516 1681/459
Dł./szer./wys. (mm) 4803/1811/1445 4813/1853/1476
Rozstaw osi (mm) 2756 2817
Pojemność bagażnika (l) 508-1593 518-1556

Renault Laguna 2.0 dCi i Peugeot 508 2.0 HDi - osiągi (dane testowe)

Laguna 508
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 9,9 10,3
Elastyczność 60-100 km/h (s) 6,9 7,4
Prędkość maksymalna (km/h) 210 210
Droga hamow. 100-0 km/h – z/g (m) 36,3/36,7 37,1/36,5
Poziom hałasu przy 100 km/h w dB (A) 59/66/73 60/66/71
Zużycie paliwa średnie (l/100 km) 6,8 6,7
Śr. zawracania w lewo/prawo (m) 11,7/11,9 11,6/11,8

Renault Laguna 2.0 dCi i Peugeot 508 2.0 HDi - ceny części (zł)*

Filtr oleju/powietrza 33/58 30/55
Tarcze/klocki hamulcowe (przód) 440/176 460/187
Łącznik stabilizatora (szt.) 68 52
Amortyzatory (kpl., przód) 560 550
Sprzęgło (kpl. z „dwumasem”) 3240 1540
Reflektor 560 714

*zamienniki dobrej jakości

Renault Laguna 2.0 dCi i Peugeot 508 2.0 HDi - nasza ocena*

Silnik 5 5
Osiągi i spalanie 4,5 4
Wnętrze i bagażnik 4 4,5
Komfort 5 5
Design i wyposażenie 5 5
Trwałość 4,5 4,5
Koszty serwisu/części 4 4
Koszt zakupu 5,5 5
Utrata wartości 3 3
SUMA 40,5 40
koszt 1 km** 0,72 zł 0,73 zł

*punktacja 1-6; **koszt wyliczony z 3 lat eksploatacji, z ubezpieczeniem i utratą wartości (45 tys. km przebiegu; auta z 2011 r.)

Renault Laguna kontra Peugeot 508 - naszym zdaniem

Wygrana Laguny jest minimalna. Tak naprawdę oba auta są warte uwagi i oba będą dobrym wyborem! Sam zakup uzależniłbym od stanu konkretnego egzemplarza.


Redakcja poleca