?/?
Przeciągnij, aby zamknąć.
Zamykanie galerii...
Silnik 1.6 Sigma: udany silnik bazowy
Silnik 1.6 Sigma: koszty, dane techniczne
Silnik 1.6 Sigma: skrzynie biegów
Silnik 1.6 Sigma: modele
Silnik 1.6 EcoBoost: całkiem atrakcyjny!
Silnik 1.6 EcoBoost: koszty, dane techniczne
Silnik 1.6 EcoBoost: skrzynie biegów
Silnik 1.6 EcoBoost: modele
Silnik 2.0: solidny, ale sporo pali
Silnik 2.0: koszty, dane techniczne
Silnik 2.0: skrzynie biegów
Silnik 2.0: modele
Silnik 2.0 TDCi: szeroki wybór
Silnik 2.0 TDCi: koszty, dane techniczne
Silnik 2.0 TDCi: skrzynie biegów
Silnik 2.0 TDCi: modele
Ryzykowne silniki stosowane w Fordach
Silnik 1.6 Sigma: udany silnik bazowy
Silnik 1.6 Sigma: udany silnik bazowy
Silnik jest oferowany już blisko 20 lat! Oczywiście, przechodził modernizacje, ale zasadnicze cechy jednostki się nie zmieniły.
Zetec czy duratec?
Rodzina silników Sigma pojawiła się w 1995 r. z handlową nazwą „Zetec-SE” (nie mylić z rodziną Zetec-E!), zaś po modernizacji nosi nazwę „Duratec”.
Współpraca Yamahy
Silnik ma aluminiowe blok i głowicę, kolektor ssący jest wykonany z tworzywa sztucznego. W 2004 r. wprowadzono zmienne fazy rozrządu.
Rozrząd co 120 tys. km
W większości wersji Ford zaleca wymianę paska napędu rozrządu co 160 tys. km lub 8 lat, ale mechanicy radzą skrócić ten dystans i czas do 120 tys. km lub 6 lat.
Silnik 1.6 Sigma: koszty, dane techniczne
Silnik 1.6 Sigma: koszty, dane techniczne
Świetny dostęp do części zamiennych – zarówno w Fordzie, jak i u niezależnych dostawców. Rozsądne ceny zakupu – można nawet pozwolić sobie na większy remont.
Filtr oleju: od 18 zł
Zestaw uszczelek silnika (kpl.): od 750 zł
Rozrząd (bez pompy cieczy - napędzana paskiem): od 200 zł
Chłodnica wody: od 360 zł
Sprzęgło kompletne: od 940 zł
Silnik 1.6 Sigma: skrzynie biegów
Silnik 1.6 Sigma: skrzynie biegów
Manualne skrzynie biegów w Fordach z silnikami 1.6 to proste 5-stopniowe konstrukcje – bez większych kłopotów, choć czasem cierpią na wycieki oleju.
Chętni na Forda 1.6 z „automatem” muszą uważać – w starszych wersjach stosowano prostą 4-biegową skrzynię automatyczną, ale w młodszych spotkacie „dwusprzęgłówkę” PowerShift (na fot.), która nie należy do najtrwalszych - może przysporzyć kosztów.
Silnik 1.6 Sigma: modele
Silnik 1.6 Sigma: modele
Ford Fiesta V
Seria Zetec-SE zadebiutowała w Fieście IV (1995 r. – wersja 1.25;. silnik 1.6 pojawił się w 1999 r.). Fiesta V korzystała z silnika 1.6 w latach 2002-08. Fiesta 1.6/100 KM prędkość 100 km/h osiąga w czasie 11 s, a średnie spalanie wynosi 6,4 l/100 km (dane fabryczne).
Ford Mondeo III
Jednostka 1.6 w aucie klasy średniej? Miało taką Mondeo I, w „dwójce” ofertę otwierał motor 1.8, w III (od 2007 r.) powrócono do silnika 1.6 (Ti-VCT). Mondeo III 1.6 może mieć 110, 120 lub 125 KM – w najsłabszej wersji potrzebuje 12,7 s, żeby osiągnąć 100 km/h.
Inne modele, np. Ford Focus II
Jednostka 1.6 to bardzo popularne źródło napędu kompaktowych Fordów. W Focusie II spotkacie odmianę 100- lub 115-konną (ze zmiennymi fazami rozrządu). Słabszy motor potrzebuje 11,9 s na osiągnięcie „setki” i pali więcej – średnio 6,7 l/100 km.
Silnik 1.6 EcoBoost: całkiem atrakcyjny!
Silnik 1.6 EcoBoost: całkiem atrakcyjny!
Nowoczesna budowa. Pod nazwą „EcoBoost” kryją się: bezpośredni wtrysk paliwa, turbodoładowanie, układ zmiennych faz rozrządu.
Spalanie podobne jak w 1.6
Silniki turbo kojarzą się z dużym spalaniem, ale to przeszłość – 1.6 EB potrzebuje tyle paliwa, co 1.6 Sigma, ale jest znacznie bardziej dynamiczny.
Rozrząd z paskiem
EcoBoosty 1.0 mają pasek zanurzony w oleju, 2.0 – łańcuch, zaś 1.6 – klasyczny pasek, który należy wymieniać co 200 tys. km lub 10 lat.
Akcja naprawcza
W 2017 r. Ford wezwał 350 tys. właścicieli aut z silnikiem 1.6 EB na kontrolę ze względu na możliwość przegrzania i pożaru – na razie akcja nie dotyczy polskiego rynku.
Silnik 1.6 EcoBoost: koszty, dane techniczne
Silnik 1.6 EcoBoost: koszty, dane techniczne
Silniki EcoBoost są dość młodą konstrukcją, ale w hurtowniach motoryzacyjnych kupicie już całkiem dużo elementów (głównie osprzętu) do obsługi i naprawy tej jednostki.
Rozrząd (kpl. z pompą cieczy): od 390 zł
Filtr oleju: od 23 zł
Turbosprężarka (nowa): od 2660 zł
Koło rozrządu (zmienne fazy): od 390 zł
Sprzęgło z łożyskiem oporowym: od 1230 zł
Silnik 1.6 EcoBoost: skrzynie biegów
Silnik 1.6 EcoBoost: skrzynie biegów
Manualne skrzynie (po 6 biegów) to standardowe wyposażenie silników EcoBoost. Cierpią głównie na drobne wycieki.
„Automaty” są rzadko łączone z silnikiem 1.6 EcoBoost. Znaleźliśmy taki np. w modelu Kuga i jest to klasyczna skrzynia z przekładnią hydrokinetyczną – dobrze obsługiwana okazuje się trwała i nie generuje kosztów.
Silnik 1.6 EcoBoost: modele
Silnik 1.6 EcoBoost: modele
Ford Fiesta VI
Jednostka 1.6 EcoBoost pojawiła się w małym aucie w 2013 r., w wersji ST. Silnik występuje w dwóch odmianach mocy: 182 KM (ST) lub 200 KM (ST200). Zapewnia autu naprawdę dobre przyspieszenie – od 0 do 100 km/h w 6,9 s (mocniejszy: 6,7 s).
Ford Mondeo III
Odmiana 1.6 występowała w latach 2010-14 (wariant o mocy 160 KM), potem pojawił się silnik 1.5 EcoBoost. Doładowany motor 1.6 radzi sobie nawet z dużym autem – przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 9,3 s przy średnim spalaniu 6,4 l/100 km!
Inne modele, np. Ford Focus III
Doładowane benzyniaki kompakt otrzymał wraz z debiutem 3. generacji modelu. W 2014 r. zamieniono je na 1.5 EB. Silniki (150 lub 182 KM) oferują dobre osiągi i obiecują rewelacyjnie niskie spalanie: w 8,0 s do 100 km/h i 5,9 l/100 km (mocniejsza wersja).
Silnik 2.0: solidny, ale sporo pali
Silnik 2.0: solidny, ale sporo pali
Duratec 2.0 ma aluminiowy kadłub z żeliwnymi tulejami cylindrów. Wtrysk pośredni, brak doładowania.
Japońskie korzenie
Mazda była firmą zależną od Forda, nie dziwi więc wzajemne przenikanie rozwiązań technicznych – silnik 2.0 to jednostka Mazdy o oznaczeniu „L”.
Łańcuch rozrządu
W benzynowych silnikach Ford stosował paski rozrządu, natomiast japoński motor ma łańcuch, który rzadko kiedy sprawia kłopoty.
Trochę jak… diesel
W silnikach znajdziecie rozwiązania bardziej kojarzące się z dieslami: zawory EGR, koła dwumasowe, klapy sterujące przepływem powietrza w układzie dolotowym.
Silnik 2.0: koszty, dane techniczne
Silnik 2.0: koszty, dane techniczne
Jednostka jest dość popularna, a to poprawia zaopatrzenie w części zamienne – można kupić niemal wszystko, co potrzebne do naprawy silników 2.0.
Sprzęgło (bez koła dwumasowego): od 930 zł
Pierścienie (kpl. na tłok): od 60 zł
Rozrząd (łańcuchy, napinacze): od 1080 zł
Uszczelka głowicy: od 110 zł
Sonda lambda: od 220 zł
Silnik 2.0: skrzynie biegów
Silnik 2.0: skrzynie biegów
Skrzynie manualne łączone z dwulitrowym benzyniakiem miały tylko 5 przełożeń. Do ich zalet zaliczamy trwałość i prostą obsługę.
Klasyczne „automaty” występujące z benzyniakiem okazują się proste, a właściwa obsługa zapewnia wysoką trwałość. Jednak 4 biegi to bardzo mało jak na współczesne oczekiwania.
Silnik 2.0: modele
Silnik 2.0: modele
Ford Fiesta V
Dwulitrowa jednostka była stosowana w wersji ST w latach 2005-08. To największy motor w całej historii modelu! Silnik ma 150 KM, nie liczcie na świetne przyspieszenie – 100 km/h pojawia się po 8,4 s – za to maksymalnie maluch rozpędza się do 208 km/h.
Ford Galaxy II
Pierwsza odsłona dużego vana korzystała z benzyniaka 2.0 poprzedniej generacji, silnik z japońskimi korzeniami zadebiutował w Galaxy II (2006-14). W Galaxy 2.0 na osiągnięcie 100 km/h trzeba czekać 10,9 s. Średnie spalanie to 8,2 l/100 km.
Inne modele, np. Ford Mondeo III
Dwulitrowy benzyniak to popularne źródło napędu w klasie średniej. Opisywana generacja silnika pojawiła się w Mondeo II w 2000 r., była również stosowana w Mondeo III – aż do 2014 roku. Średnie spalanie Mondeo III 2.0 to 7,9 l/100 km, „setkę” auto osiąga po 9,9 s.
Silnik 2.0 TDCi: szeroki wybór
Silnik 2.0 TDCi: szeroki wybór
2.0 TDCi to silnik zapożyczony z koncernu PSA. Rozrząd jest napędzany paskiem, ale wałki spina dodatkowy łańcuszek.
Również usportowione
Najsłabszy wariant ma 115 KM, najpopularniejsze – 140 KM. Miłośnicy dobrych osiągów mogą wybrać 185-konną wersję (Focus ST).
Filtr cząstek stałych
Oczyszczanie spalin to jeden z głównych problemów diesla. Nowy filtr DPF renomowanej firmy niemało kosztuje, ale rozsądnie – 3000 zł.
Pasek, a nie łańcuch
Dwulitrowego diesla Forda łatwo odróżnić od konstrukcji PSA – ten pierwszy ma łańcuch rozrządu, następca zaś pasek, który trzeba wymieniać co 240 tys. km lub 10 lat.
Silnik 2.0 TDCi: koszty, dane techniczne
Silnik 2.0 TDCi: koszty, dane techniczne
Części do diesla 2.0 kupicie bardzo łatwo i są one stosunkowo tanie – to jeden z najpopularniejszych silników na rynku. Poniżej ceny elementów do wersji 140 KM przed zmianami.
Rozrząd (kpl. z pompą cieczy): od 460 zł
Sprzęgło (z kołem dwumasowym): od 2300 zł
Chłodnica silnika: od 480 zł
Wtryskiwacz: od 1500 zł
Turbosprężarka (nowa): od 3300 zł
Silnik 2.0 TDCi: skrzynie biegów
Silnik 2.0 TDCi: skrzynie biegów
Silnik najczęściej pracuje z manualną skrzynią (6 przełożeń), w 115-konnym S-Maxie znajdziecie przekładnię 5-biegową. To bezpieczny wybór.
„Automaty” to zazwyczaj skrzynie PowerShift (z podwójnym sprzęgłem), ale do 2010 r. możecie też spotkać bezpieczniejszą pod względem kosztów klasyczną skrzynię automatyczną.
Silnik 2.0 TDCi: modele
Silnik 2.0 TDCi: modele
Ford Focus III
W kompakcie dominują diesle 1.5 i 1.6 TDCi wybierane przez floty, ale jazda z motorem 2.0 to duża przyjemność. W Focusie III najsłabsza wersja 2.0/ 115 KM była łączona tylko ze skrzynią PowerShift. Spotkacie też odmiany: 140, 150, 163 i 185 KM (ostatnia jako ST).
Ford S-Max I
Znakomita większość S-Maxów oferowanych na rynku wtórnym ma diesla 2.0 – wszystkie z korzeniami PSA. Najsłabszy S-Max 2.0 TDCi rozwija 115 KM (przyspieszenie 0-100 km/h w 12,2 s), ale na nabywców czekają też odmiany: 130-, 140- i 163-konne.
Inne modele, np. Ford Mondeo III
Dobra zmiana: starsze Mondeo miało diesle fordowskie, od 2007 r. dominują odmiany 2.0 z koncernu PSA. Szeroki wybór wersji: 115, 130, 140 i 163 KM. Polecamy 140-konną odmianę po modernizacji – średnie spalanie 5,3 l/100 km, „setka” w 9,5 s.
Ryzykowne silniki stosowane w Fordach
Ryzykowne silniki stosowane w Fordach
1.0 EcoBoost: na papierze kusi osiągami, ale w praktyce rozczarowuje. Uwaga: kosztowne naprawy!
1.6 TDCi 16V: poważne problemy, radzimy z ostrożnością podchodzić do zakupu odmiany o mocy 109 KM.
1.8 TD: wiele wariantów układów zasilania, coraz częściej ogromne przebiegi i kosztowne naprawy.
2.0 TD: fordowski silnik okazał się niewypałem – trapią go liczne usterki, naprawa może być nieopłacalna!