?/?
Przeciągnij, aby zamknąć.
Zamykanie galerii...
Silniki 1.6 i 1.8 (M271) - dynamiczne i trwałe
Silniki 1.6 i 1.8 (M271) - dane techniczne i koszty
Silniki 1.6 i 1.8 (M271) - skrzynie biegów
Silniki 1.6 i 1.8 (M271) - modele
Silniki 4.3-5.4 (M113) - zasługują na uznanie
Silniki 4.3-5.4 (M113) - dane techniczne i koszty
Silniki 4.3-5.4 (M113) - skrzynie biegów
Silniki 4.3-5.4 (M113) - modele
Silnik 2.1 CDI - dobre są OM646
Silnik 2.1 CDI - dane techniczne i koszty
Silnik 2.1 CDI - skrzynie biegów
Silnik 2.1 CDI - modele
Silnik 3.0 CDI - moc i komfort
Silnik 3.0 CDI - dane techniczne i koszty
Silnik 3.0 CDI - skrzynie biegów
Silnik 3.0 CDI - modele
Ryzykowne wersje stosowane w Mercedesach
Silniki 1.6 i 1.8 (M271) - dynamiczne i trwałe
Silniki 1.6 i 1.8 (M271) - dynamiczne i trwałe
Większość odmian korzysta z wtrysku pośredniego, wersje EVO (od 2009 r.) mają już tylko bezpośredni.
Wszystkie doładowane
Jednostki M271 pracują z doładowaniem: początkowo był to kompresor napędzany paskiem, od 2009 r. część silników 1.8 otrzymała turbiny.
Kompresor z ceramiką
Część silników M111 miała kompresor, w M271 stał się on seryjny. Ciekawostka: nowsze wirniki są pokryte powłoką ceramiczną, co obniża hałas.
Sprawdzaj poziom oleju
Podczas agresywnej jazdy spalanie oleju silnikowego może sięgać 1 l na 5 tys. km. Przy przeglądach long life należy stosować olej z normą Mercedesa 229.5 (lepkość 5W-30).
Silniki 1.6 i 1.8 (M271) - dane techniczne i koszty
Silniki 1.6 i 1.8 (M271) - dane techniczne i koszty
Lista modeli, w których znajdziecie silniki M271, jest obszerna, a to oznacza dość łatwy dostęp do nieoryginalnych części zamiennych. Ich ceny są dość przyzwoite.
Filtr oleju: od 42 zł
Cewka zapłonowa: od 140 zł
Łańcuch rozrządu (zestaw bez kół): 1240 zł
Przewód odmy silnika (długi): od 67 zł
Sprzęgło (kpl. z łożyskiem): od 1400 zł
Silniki 1.6 i 1.8 (M271) - skrzynie biegów
Silniki 1.6 i 1.8 (M271) - skrzynie biegów
Manualne skrzynie nie sprawiają kłopotów – mają 6 przełożeń, co ułatwia wykorzystanie parametrów silnika.
Skrzynia automatyczna początkowo miała 5 biegów, potem wprowadzono też nowszą, z 7 przełożeniami. „Automat” wymaga wymiany oleju, ale jest trwały. Typową usterką odmian 5-biegowych jest uszkodzenie czujnika prędkości.
Sequentronic to przekładnia zautomatyzowana (rzadkość) – psują się w niej pompa ciśnieniowa i sterowanie.
Silniki 1.6 i 1.8 (M271) - modele
Silniki 1.6 i 1.8 (M271) - modele
Mercedes SLK (R171)
Atrakcyjny roadster ma silniki rozwijające do 400 KM, ale przewidziano też warianty M271: 163 lub 184 KM. SLK z silnikiem 1.8 nie może rywalizować z V8 AMG, ale przyspieszenie 7,6 s od 0 do 100 km/h ujmy nie przynosi. Średnie spalanie to 7,7 l/100 km.
Mercedes klasy C (W203)
Do 2002 r. Mercedesy klasy średniej miały pod maską małe benzyniaki M111, potem wyparła je rodzina M271 (odmiany: 143, 163, 170 i 192 KM). Już bazowa wersja 143 KM zapewnia dobre osiągi – do „setki” rozpędza się w 9,7 s, średnie spalanie to 9,7 l/100 km.
Inne modele, np. Mercedes klasy E (W212)
Elegancka limuzyna ma nawet silniki… 1.6, ale to nowsze M274 (od 2013 r.). Jednostki M271 to w klasie E wersje 1.8 – z turbo (184 lub 204 KM) albo z kompresorem, przygotowana do CNG. 250 CGI (z wtryskiem bezp.) do 100 km/h ma przyspieszać w 7,8 s!
Silniki 4.3-5.4 (M113) - zasługują na uznanie
Silniki 4.3-5.4 (M113) - zasługują na uznanie
Jednostka V8 ma dość prostą budowę, ale i tak szczelnie wypełnia komory silnikowe Mercedesów.
Ile tych cylindrów?
Do ciekawostek należy odmiana oznaczona jako ZAS – ma odłączane cylindry, przy niskich obciążeniach mogą pracować zaledwie… cztery!
Uwaga na instalację LPG
Jednostka bez większego kłopotu znosi zasilanie LPG, ale dobór i montaż instalacji powinny być przeprowadzone w fachowym serwisie.
Lepsze wrogiem dobrego
Następcą jednostki M113 został silnik M273 – ma oczywiście lepsze parametry, niestety, pojawiają się też usterki, głównie układu rozrządu. Jest już mniej polecany.
Silniki 4.3-5.4 (M113) - dane techniczne i koszty
Silniki 4.3-5.4 (M113) - dane techniczne i koszty
Dostęp do części okazuje się zaskakująco dobry, a ceny przystępne jak na tak duży i stosunkowo mało popularny silnik. Dane dla Mercedesa ML II 5.0/306 KM.
Filtr oleju: od 26 zł
Świeca zapłonowa: od 24 zł
Cewka zapłonowa: od 370 zł
Łańcuch rozrządu (kpl.): 1240 zł
Koło pasowe wału korbowego: 350 zł
Silniki 4.3-5.4 (M113) - skrzynie biegów
Silniki 4.3-5.4 (M113) - skrzynie biegów
Przekładnie manualne nie były łączone z silnikami V8 serii M113.
Najczęściej stosowano 5-biegowy „automat”, w 2003 roku zaczęto wprowadzać skrzynię z 7 przełożeniami, ale np. odmiany z napędem wszystkich kół (jak klasa E) zachowały przekładnie 5-biegowe do końca produkcji. Skrzynie wymagają regularnej obsługi, wymiana oleju powinna odbywać się co 60 tys. km. Wersja 7-biegowa poprawia komfort jazdy.
Silniki 4.3-5.4 (M113) - modele
Silniki 4.3-5.4 (M113) - modele
Mercedes SL (R230)
Silnik 5.0 był najbardziej pożądaną jednostką w kultowym R129. W R230 znajdziecie warianty 5.0 (306 KM) oraz 5.4 AMG (476, 500 lub 517 KM). 306-konny silnik dobrze pasuje do charakteru roadstera. Zapewnia mu osiągnięcie „setki” po 6,3 s.
Mercedes ML (W163)
Pierwszy SUV Mercedesa miał szeroką paletę silników, wśród których znajdziecie trzy benzyniaki V8: 4.3/272 KM, 5.0/292 KM i 5.4/347 KM (AMG). Pięciolitrowy Mercedes ML (W163) ma osiągać 100 km/h po 7,7 s rozpędzania i palić średnio 14,6 l/100 km.
Inne modele, np. Mercedes klasy S (W220)
Co prawda, topowa odmiana klasy S ma pod maską 12 cylindrów, jednak silniki V8 są rozsądnym kompromisem w kwestii spalania i kosztów obsługi. Mercedes S 500 potrzebuje zaledwie 6,5 s, by gnać 100 km/h, ale V12 potrafi to zrobić w 4,4 s (odmiana 65 AMG).
Silnik 2.1 CDI - dobre są OM646
Silnik 2.1 CDI - dobre są OM646
Diesel 2.1 to bardzo popularna jednostka. Silnik wykorzystuje solidny kadłub z żeliwa, głowica otrzymała 16 zaworów.
Jaki przebieg?
W ogłoszeniach nie brakuje aut z przebiegiem ponad pół miliona km. Ale można przypuszczać, że wiele egzemplarzy ma cofnięty licznik.
Filtr cząstek stałych
Mercedesy zaczęto wyposażać w DPF-y w 2003 r. (początkowo niektóre wersje). W autach jeżdżących po mieście są problemy z jego wypalaniem.
Trwały łańcuch
Rozrząd napędzany łańcuchem – jego trwałość w wersji OM646 jest więcej niż zadowalająca. Wymiana kosztuje 2500 zł, drożej będzie gdy zajdzie konieczność wymiany kół łańcuchowych.
Silnik 2.1 CDI - dane techniczne i koszty
Silnik 2.1 CDI - dane techniczne i koszty
To jeden z najpopularniejszych diesli niemieckiej firmy, nie dziwi więc ogromna podaż części zamiennych. Podajemy ceny dla klasy C z 2005 roku (wariant 150-konny).
Filtr oleju: od 25 zł
Turbosprężarka (nowa): 3640 zł
Zawór EGR: od 690 zł
Łańcuch rozrządu (kpl.): od 770 zł
Sprzęgło: od 2780 zł
Silnik 2.1 CDI - skrzynie biegów
Silnik 2.1 CDI - skrzynie biegów
Diesle 2.1 często można spotkać ze skrzynią ręczną - mają one 6 biegów. To trwałe konstrukcje, nie słychać o powtarzających się usterkach.
Przekładnie automatyczne 5-biegowe, stosowane w Mercedesach, nie są najmocniejsze, ale w połączeniu z silnikiem 2.1 okazują się w miarę trwałe. Na pewno warto je regularnie serwisować (wymieniać olej).
Silnik 2.1 CDI - modele
Silnik 2.1 CDI - modele
Mercedes klasy C (W203)
W klasie C II spotkacie diesle 2.1 serii OM611 i 646. Zmiana palety nastąpiła w 2003 r. Nowe silniki rozwijają 102, 122, 143 lub 150 KM (moce częściowo się pokrywają z wersjami 611). Klasa C wyposażona w 150-konnego diesla powinna zużywać 6,1 l/100 km.
Mercedes klasy E (W211)
W klasie E (W211) silnik 2.1 występował w kilku wersjach mocy: 102 (przeznaczona dla taxi), 122, 136, 150 i 170 KM. 122-konny wariant na osiągnięcie 100 km/h potrzebuje 12,1 s, a zadowala się średnio 6,3 l/100 km.
Inne modele, np. Mercedes Sprinter (W906)
Sprinter I (oferowany do 2006 r.) korzystał tylko z wersji OM611. Silnik OM646 pojawił się pod maską modelu w 2006 r. i był montowany do 2009 r. (zastąpił go motor OM651). Dostępnych było kilka wersji mocy diesla OM646: 88, 109, 129 i 150 KM.
Silnik 3.0 CDI - moc i komfort
Silnik 3.0 CDI - moc i komfort
Jednostka ma aluminiowe głowice oraz kadłub. Rozrząd jest napędzany łańcuchem, a w każdym cylindrze pracują 4 zawory.
Silnik V6 zamiast R6
Wcześniej diesle Mercedesa miały układ R6. Nowy zajmował mniej miejsca i był lekki – waży 208 kg. Tyle że teraz Mercedes wraca do... diesla R6.
Czyste spaliny
Praktycznie wszystkie auta korzystają z filtra cząstek stałych lub z katalizatora SCR – w niektórych wersjach trzeba uzupełniać preparat AdBlue.
Wymiana oleju
Interwał wymiany oleju ustala komputer, ale warto robić to maksymalnie co 15 tys. km – zwłaszcza że często olej bywa rozrzedzany podczas nieudanego procesu wypalania filtra.
Silnik 3.0 CDI - dane techniczne i koszty
Silnik 3.0 CDI - dane techniczne i koszty
Z zakupem elementów eksploatacyjnych do silnika 3.0 V6 nie ma większego problemu, podane ceny odnoszą się do klasy E (224 KM).
Filtr oleju (wkład): od 38 zł
Sprzęgło (kpl. z „dwumasem”): 5600 zł
Łańcuch rozrządu (zestaw): 1290 zł
Turbosprężarka (nowa): 4715 zł
Świeca żarowa: od 74 zł
Wtryskiwacz: od 1275 zł
Silnik 3.0 CDI - skrzynie biegów
Silnik 3.0 CDI - skrzynie biegów
Przekładnie manualne rzadko się spotyka – np. w podstawowych odmianach klasy C lub E. Takie pojazdy to jednak zaledwie kilka procent rynkowej oferty. 5-biegowa przekładnia występowała z napędem 4x4.
Z silnikiem V6 występują głównie przekładnie 7-biegowe, które są nieco wytrzymalsze od stosowanych wcześniej z 5 przełożeniami. Skrzynie 5-biegowe stosowano w autach 4Matic.
Silnik 3.0 CDI - modele
Silnik 3.0 CDI - modele
Mercedes G (W463)
Diesel 3.0 to świetny napęd do niezbyt szybkiej kanciastej terenówki. Przez lata (od 2006 r. do dziś) stosowano warianty: 211, 224 i 245 KM. Wyposażona w silnik 3.0/224 KM klasa G może osiągnąć 180 km/h, średnie spalanie to 11,5 l/100 km.
Mercedes GL I (X164)
Użytkownicy wielkiego SUV-a gustują raczej w dużych silnikach V8, diesel V6 otwiera paletę. Spotkać można warianty 3.0: 211, 224 i 265 KM. Odmiana 224-konna zapewnia niezłe osiągi: rozpędza się do 100 km/h w 9,5 s, a potrzebuje średnio 9,8 l/100 km.
Inne modele, np. Mercedes CLS (C219)
Samochód bazuje na klasie E, ale jest pozycjonowany wyżej, dlatego diesel V6 otwiera paletę. Oferowano tylko wariant 224-konny (jako 320 lub 350 CDI). Auto jest szybkie (246 km/h), dynamiczne (0-100 km/h w 7 s) i oszczędne (średnie spalanie 7,6 l/100 km).
Ryzykowne wersje stosowane w Mercedesach
Ryzykowne wersje stosowane w Mercedesach
4.7 i 5.5 V8 (M273): wysoka moc, kultura pracy i… ryzyko sporych wydatków w serwisie.
2.1 CDI (OM651): zmodernizowany w 2008 r. silnik 2.1 miał kilka chorób wieku dziecięcego.
2.7 CDI (OM612): pod względem konstrukcji silnik jest zbliżony do 4-cylindrowych wersji.
4.0 CDI (OM628, 629): wszelkie naprawy i serwis komplikuje ciasne zabudowanie silnika.