Tylko nie mów o nich: maluchy! Porównanie: Fiesta, Jazz, Clio i Polo

Tylko nie mów o nich: maluchy! Porównanie: Fiesta, Jazz, Clio i Polo

Widzicie tu coś małego? Volkswagen Polo, Honda Jazz, Renault Clio i Ford Fiesta to naprawdę dojrzałe samochody! W zwartej, zgrabnej formie przynoszą przestronność i rozwiązania znane dotąd z wyższych klas. Czas sprawdzić, która marka ma dla nas najbardziej wykwintne danie...

  • Pod względem ilości miejsca na tylnej kanapie i funkcjonalności numerem 1 jest Honda Jazz
  • Renault jest o 120 kg cięższe od Hondy (na redakcyjnej wadze)
  • Jedno z tych aut po doposażeniu kosztuje niemal 90 tys. zł

Samochody małe – jak to w ogóle brzmi! Kojarzy się z ciasnotą i wyrzeczeniami, namiastką auta z czasów, gdy cztery zadaszone koła były już powodem do szczęścia. Dziś sprawa wygląda zupełnie inaczej, co zresztą świetnie widać na zdjęciu obok: zebraliśmy 4 samochody rywalizujące ze sobą w bardzo konkurencyjnym segmencie B.

Volkswagen Polo, Honda Jazz, Renault Clio i Ford Fiesta to pełnowartościowe auta, które można nazwać kompaktami naszych czasów. Na pokładzie mogą mieć udogodnienia z wyższej klasy, ale nie wpadają w znienawidzoną spiralę gigantomanii, kosztów i masy... Jednak czasem wpadają, ale o tym za chwilę.

Samochody segmentu B mają dziś wytworne nadwozia, modne dodatki, indywidualny styl. Nie są to już szaraki, służące wyłącznie zaspokajaniu przyziemnych, codziennych potrzeb transportowych. Mają pomagać właścicielom w kreowaniu wizerunku, dostarczać rozrywki, informować, a w razie potrzeby także chronić. Żeby spełnić wszystkie te funkcje, potrzeba prawdziwych multitalentów. Czy te cztery auta sprostają takiemu wyzwaniu?

Odświeżona Honda Jazz to prawdziwy cud przestrzeni, Renault Clio reprezentuje paryski szyk, a Ford – zwinność. Będziecie zaskoczeni, kiedy przekonacie się, jak różne są te samochody pod względem przestronności, dynamiki jazdy, a także „tarczy bezpieczeństwa”. Jedne oferują przestronność klasy średniej, a inne ledwo dorównują miejskim samochodzikom.

Aha, mieliśmy jeszcze wrócić do spirali kosztów. Jeden z bohaterów tego porównania po doposażeniu do testowanej wersji będzie kosztował prawie 90 000 zł. Zgadnijcie który!

Renault Clio 1.2 TCe - podoba się kobietom!

Clio ma zmysłowe kształty we właściwych miejscach i przyjemnie patrzy się na jego sylwetkę. Ale jak w prawdziwym życiu – w codzienności pojawiają się kłopoty. Do kabiny wsiada się przez małe drzwi, z tyłu jest ciasno, ograniczona widoczność z miejsca kierowcy i obsługa też taka sobie.

System inforozrywki irytuje nadmiarem zbędnych poziomów menu, a pod względem asystentów kierowcy Clio nie oferuje niczego nowatorskiego. Nie każdy jednak ich potrzebuje, natomiast każdy doceni kulturę pracy rzadkiego już w tej klasie 4-cylindrowego silnika 1.2 TCe. Jednostka jest elastyczna i przyjemnie mruczy. Kierowca zapada się w miękkim fotelu, podczas gdy zawieszenie dobrze wygładza długie pofalowania jezdni. Komfort amortyzacji psują, niestety, 17-calowe felgi, zdecydowanie odradzamy niskoprofilowe opony. Clio czeka na rewitalizację.

Renault Clio 1.2 TCe - plusy: Dobre wyniki hamowania, dwustrefowa klimatyzacja i ledowe reflektory w serii, długie interwały międzyprzeglądowe, przyciągający wygląd.

Renault Clio 1.2 TCe - minusy:Ciasne wnętrze dla tylnych pasażerów (kanapa w zasadzie tylko dla dzieci), spragniony silnik i ograniczony zasięg, niewielu asystentów.

Honda Jazz 1.5 i-VTEC - skąd w niej aż tyle miejsca?

Z wysokości (choć nie tylko) – linią dachu przerasta on innych zawodników. Zbiornik paliwa umieszczono pod przednimi fotelami, a to sprawia, że z tyłu kanapa ma podnoszone siedzisko. W ten sposób można przewieźć nawet (mały) rower w poprzek. Wiele dużych kombi marzy o takim triku.

W gruncie rzeczy Honda jest obniżonym minivanem. Siedzi się trochę wyżej niż u rywali, nad głową ma się dużo miejsca i świetną widoczność przez spore okna. I nareszcie Honda zdecydowała się zaoferować w Jazzie mocniejszy silnik – 1,5-litrowy, wolnossący czterocylindrowiec o mocy 130 KM okazuje się głośny, ale bardzo lubi obroty i można go stosunkowo wysoko kręcić – ma sportową nutę! Skrzynia biegów ma krótkie przełożenia, układ kierowniczy stara się być precyzyjny, a wersję Dynamic wyróżniają kolorowe spoilery. Honda znowu jest sobą!

Honda Jazz 1.5 i-VTEC - plusy: Świetne poczucie przestrzeni w kabinie, wszechstronność, duży bagażnik, niespodziewanie elastyczny duet silnik-skrzynia, 3 lata gwarancji.

Honda Jazz 1.5 i-VTEC - minusy: Słabe wyniki testu hamowania, ograniczony zasięg, silnik głośny na wysokich obrotach (na których czuje się najlepiej).

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost - silnik nadaje ton...

Wielokrotnie nagradzany trzycylindrowiec zapewnia Fordowi niemal takie same osiągi, jak ma Polo, jednak ta konstrukcja robi bardziej żywiołowe wrażenie. 1.0 EcoBoost kręci się do 6,7 tys. obrotów, angażuje w jazdę i pozwala łatwo wybaczyć brak jednego „gara”.

Jak to dobrze, że Fiesta pozostała dynamicznym typem, zaprojektowanym tak, żeby z jazdy czynić wydarzenie, które chce się przeżywać. Układ kierowniczy jest na tyle precyzyjny, że w zakręcie można trafić w idealny tor jazdy. Zawieszenie na żywo relacjonuje sytuację drogową. A asystentów też jest na pęczki. Z najnowszą elektroniką na pokładzie Fiesta nadrabia straty do Polo. Ale niestety, nie oferuje tak dużo, jak VW: ma mniej wygodne fotele i znacznie mniej jest miejsca na tylnej kanapie. To ten ostatni parametr nie pozwala patrzeć na Fiestę jak na wszechstronne auto.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost - plusy: Oszczędny napęd, bogata oferta systemów wspomagających kierowcę, porządne wykonanie, nowoczesne multimedia, dobre prowadzenie.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost - minusy: Niewygodne wsiadanie przez małe otwory drzwiowe, mało ustawny bagażnik, tylko 2 lata gwarancji, kiepska widoczność do tyłu.

Volkswagen Polo 1.0 TSI - kosztuje tyle, co Golf!

Czy to ma sens? Rynek to zweryfikuje, ale w tym porównaniu – poza ceną – VW wyraźnie wyprzedza rywali w klasie. Żaden z konkurentów nie zbliża się tak bardzo do segmentu kompaktów, jak Polo.

Przez duże drzwi łatwo się wsiada, z przodu VW ma najwięcej miejsca i najlepsze fotele – niejednego kierowcę może to ochronić przed wizytą u ortopedy. Palcami przyjemnie dotyka się wszystkich powierzchni, jakość nie zawodzi. Obsługa w gruncie rzeczy też. Ale gdy na pokładzie są opcjonalne wirtualne zegary czy nawigacja Discover Media, zaczynamy zadawać sobie pytanie: czy to na pewno lepsze rozwiązanie, czy tylko show? Polo chce rozpieszczać. Ma mocny, 3-cylindrowy silnik, który mało pali (5,7 l/100 km) i nie hałasuje. Hamulce są najskuteczniejsze. W zasadzie trudno tu zatęsknić za Golfem. Czy taka ma być rola Polo?

Volkswagen Polo 1.0 TSI - plusy: Bardzo dobre hamulce, długa lista opcji, świetna łączność z siecią, niespotykana w klasie wygoda pasażerów, oszczędny silnik.

Volkswagen Polo 1.0 TSI - minusy: Tylko 2 lata gwarancji, drogie dodatki, w standardzie jedynie manualna klimatyzacja, kosmiczna cena po doposażeniu.

Ford Fiesta, Honda Jazz, Renault Clio i VW Polo - wyniki pomiarów drogowych (oceniane):

VW FORD HONDA RENAULT
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,1 s 2,9 s 3,2 s 3,6 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,2 s 9,4 s 8,5 s 10,0 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 15,0 s 15,2 s 13,7 s 16,7 s
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg) 7,6 s 8,3 s 7,1 s 7,3 s
Elastyczność 80-120 km/h (6. bieg) 15,5 s 16,0 s 13,4 s 13,6 s
Masa rzeczywista/ładowność 1142/478 kg 1135/535 kg 1084/521 kg 1204/455 kg
Rozdział masy (przód/tył) 61/39 proc. 61/39 proc. 63/37 proc. 62/38 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 10,4/10,8 m 10,7/10,6 m 11,1/11,1 m 10,8/10,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 35,4 m 37,0 m 38,2 m 36,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 34,6 m 35,0 m 37,5 m 34,8 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A) 60 dB (A) 59 dB (A) 59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 66 dB (A) 67 dB (A) 70 dB (A) 68 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 70 dB (A) 71 dB (A) 72 dB (A) 73 dB (A)
Spalanie testowe 5,7 l/100 km 5,9 l/100 km 6,5 l/100 km 6,7 l/100 km
Zasięg 700 km 710 km 620 km 670 km

Ford Fiesta, Honda Jazz, Renault Clio i VW Polo - zmierzone wymiary kabin (oceniane):

VW Polo Ford Fiesta Honda Jazz Renault Clio
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1170 1130 1090 1140
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1455 1390 1430 1360
Wysokość wnętrza z przodu maks. (mm) 1010 1000 1010 1000
Zakres regulacji fotela (mm) 220 230 220 215
Indeks miejsca na nogi z tyłu* (mm) 745 690 770 640
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1425 1360 1390 1380
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 950 920 950 925
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 355 350 390 360

*zmierzone po odsunięciu fotela kierowcy o metr do tyłu licząc od pedału hamulca do oparcia siedzenia kierującego

Ford Fiesta, Honda Jazz, Renault Clio i VW Polo - dane katalogowe (nieoceniane za wyjątkiem pojemności bagażników):

Polo Fiesta Jazz Clio
Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R3/12 t.benz./R3/12 benz./R4/16 t.benz./R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezp./pasek wtrysk bezp./pasek wtrysk bezp./łańcuch wtrysk bezp./łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 999 998 1498 1197
Moc maksymalna (KM/obr./min) 115/5000 125/6000 130/6600 118/5000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 200/2000 170/1400 155/4600 205/2000
Prędkość maksymalna (km/h) 200 195 190 192
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa
Napęd na przednie koła na przednie koła na przednie koła na przednie koła
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t tw/b
Pojemność bagażnika (l) 351-1125 292-1093 354-1314 300-1146
Pojemność zbiornika paliwa (l) 40 42 40 45
Marka i model opon testowanego auta Michelin Primacy 3 Michelin Pilot Sport 4 Dunlop SP Sport Fast Response Michelin Primacy 3
Rozmiar opon testowanego auta 215/45 R 17 205/45 R 17 185/55 R 16 205/45 R 17
Emisja CO2 (g/km) 105 98 133 120
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1100/570 1000/580 1000/450 1200/560

Ford Fiesta, Honda Jazz, Renault Clio i VW Polo - wyposażenie i ceny opcji (oceniane):

Polo Fiesta Jazz Clio
Wersja 1.0 TSI 115 KM Highline 1.0 EcoBoost 125 KM Titanium 1.5 i-VTEC 130 KM Dynamic TCe 120 KM Intens
Airbagi czołowe, boczne i kurtyny powietrzne S S S S
Poduszka kolanowa kierowcy N N N N
Reflektory przeciwmgielne/LED S/3490 zł S/N S/S S/S
Klimatyzacja manualna/automatyczna S/3400 zł S/1600 zł S/N S/5500 zł (pakiet)
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczne S/680 zł S/2950 zł (pakiet) S/S S/5500 zł (pakiet)
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne 690 zł (pakiet) 500 zł (pakiet) N 2000 zł (pakiet)
System multimedialny/nawigacja S/2670 zł S/1580 zł S/2000 zł S/S
Bluetooth/złącze USB/dostęp bez kluczyka S/S/1500 zł S/S/2200 zł S/S/N S/S/S
Elektrycznie ster. szyby przód/tył/lusterka S/S/S S/800 zł/S S/S/S S/S/S
Czujnik deszczu/zmierzchu 690 zł (pakiet)/S 500 zł (pakiet)/S S/S S/S
Podgrzewane fotele przednie/kierownica 1680 zł/N 1000 zł za obie opcje S/N 2000 zł (pakiet)/N
Wirtualne zegary/kierownica wielofunkcyjna 1600 zł/S N/S N/S N/S
Tempomat/adaptacyjny tempomat N/2070 zł 400/2000 zł (pakiet) S/N S/N
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofania 1600 zł za obie opcje/1090 zł 450/2950 zł (pak., obie opcje) S/S/N S/5500 zł (pakiet, obie opcje)
System unikania kolizji/czujnik martwego pola S/1240 zł 2000 (pakiet)/1500 zł S/N N/N
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych N/N S/2000 zł (pakiet) S/S N/N
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący S/2180 zł 2000 (pakiet)/2950 zł (pakiet) N/N N/5500 zł (pakiet)
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie 1860/2440 zł (17-cal.) 2000/1700 zł (17-cal.) 2500 zł/S (16-cal.) 2000/1500 zł (17-cal.)

Ford Fiesta, Honda Jazz, Renault Clio i VW Polo - ceny, utrata wartości, przeglądy, gwarancje (oceniane wg opisu):

Polo Fiesta Jazz Clio
Cena podstawowa (nieoceniana) 63 390 zł 60 050 zł 72 900 zł 63 000 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) 40,5 proc. 43,3 proc. 42,0 proc. 44,3 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata 2 lata 3 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km co 30 tys. km co 20 tys. km co 30 tys. km
Cena po doposażeniu (oceniana) 89 720 zł 76 730 zł 74 900 zł 72 000 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

Ford Fiesta, Honda Jazz, Renault Clio i VW Polo - punkty i klasyfikacja:

Nadwozie Maks. pkt. VW Ford Honda Renault
Przestronność z przodu 40 29 28 27 27
Przestronność z tyłu 30 26 22 28 19
Pojemność bagażnika 25 16 13 16 13
Ładowność 15 11 13 13 11
Widoczność 20 17 16 17 15
Fotele, pozycja kierowcy 30 25 24 23 24
Ergonomia obsługi 20 18 18 17 17
Jakość wykończenia 20 17 16 15 15
Suma punktów 200 159 150 156 141
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. VW Ford Honda Renault
Przyspieszenie 25 20 20 22 19
Elastyczność 25 19 18 21 21
Poziom hałasu 15 11 10 8 9
Skrzynia biegów 15 13 13 14 12
Zachowanie na drodze 30 26 26 26 25
Komfort jazdy 30 26 25 23 21
Układ kierowniczy 15 14 14 13 12
Średnica zawracania 5 4 3 2 3
Skuteczność hamulców 40 37 34 30 36
Suma punktów 200 170 163 159 158
Koszty Maks. pkt. VW Ford Honda Renault
Cena po doposażeniu 50 26 32 33 34
Utrata wartości 15 13 12 11 10
Zużycie paliwa 30 19 18 15 14
Wyposażenie – komfort 40 20 21 14 18
Wyp. – bezpieczeństwo 30 19 20 17 9
Ubezpieczenia 10 4 5 5 5
Gwarancja 15 8 8 10 8
Przeglądy 10 10 10 7 10
Suma punktów 200 119 126 112 108
Wynik końcowy 600 448 439 427 407
Miejsce w teście 1. 2. 3. 4.

Ford Fiesta, Honda Jazz, Renault Clio i VW Polo - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nieoceniana):

Auto Świat

Po raz kolejny widać prawidłowość: im niższe spalanie katalogowe, tym większa różnica między obietnicami producenta a realnym zużyciem paliwa. Honda podaje najwyższe zużycie katalogowe, ale w naszym teście spaliła zaledwie o 10 proc. więcej. Z kolei Ford podaje dla Fiesty kosmiczne 4,3 l/100 km, a na drodze wychodzi o 37 proc. więcej.

Ford Fiesta, Honda Jazz, Renault Clio i VW Polo - podsumowanie:

Żadne tam maluchy. To prawie kompakty! Do takiego wniosku można dojść, jadąc zwycięskim Polo. Niezależnie od tego, czy usiądziemy z przodu, czy z tyłu, mamy poczucie przebywania w przestronnym, dojrzałym samochodzie. Czyżby VW planował zakończyć produkcję Golfa?

Ale rekordzistką w przestronności tylnej kanapy jest superpraktyczna Honda z zadziornym silnikiem. Ford zdołał wcisnąć się między te dwa auta na podium. Stawkę zamyka Clio – z tyłu za ciasne i pozostające za liderami w dziedzinie systemów bezpieczeństwa.

Jakie jest Wasze zdanie o tych autach? Zapraszamy do komentowania!


Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Redakcja poleca