• 1.3 l TCe to owoc współpracy sojuszu Renault-Nissan z koncernem Daimler
  • Nowa czterocylindrowa jednostka napędowa będzie dostępna w Dacii Duster w dwóch wersjach mocy
  • Z silnika 1.3 l korzysta już Mercedes. Benzynowy silnik oferowany jest w Klasie A

Pora na nowe cztery cylindry pod maską Dacii. Rumuńska marka zyskuje czterocylindrowy silnik benzynowy 1.3 l, opracowany wspólnie przez Renault i Daimlera. Nowa jednostka zastępuje w grupie Renault dotychczas stosowany motor 1.2 l. W Dusterze 1.3 TCe pojawi się w dwóch wersjach mocy.

Do wyboru będzie 1.3 TCe o mocy 130 KM (240 Nm momentu obrotowego) oraz wersja o mocy 150 KM (250 Nm momentu obrotowego). Obie wyposażone są standardowo w filtr cząstek stałych oraz bezpośredni wtrysk paliwa (z ciśnieniem podwyższonym do 250 barów). Na tym nie koniec. Bez względu na moc w silniku stosowana jest znana z Nissana GT-R technologia pokrywania gładzi cylindrowych specjalną substancją, by poprawić m.in. sprawność termiczną.

Silnik, który trafił do Dacii, jest już stosowany w innych samochodach. Znajdziemy go m.in. w Renault Captur i Scenic. Trafi także do zmodernizowanego modelu Kadjar, które Renault po raz pierwszy pokazało podczas salonu samochodowego w Paryżu.

Silnik 1.3 TCe Dacia Foto: Tomasz Okurowski / Auto Świat
Silnik 1.3 TCe Dacia

W przypadku Daimlera silnik 1.3 l trafił pod maskę nowego Mercedesa Klasy A. Na tym zapewne nie koniec. Gdy Renault po raz pierwszy pokazało nową jednostkę napędową, to już wówczas obiecano rozpoczęcie produkcji w pięciu fabrykach w tempie ok. miliona sztuk rocznie.

Na Dustera z nowym silnikiem nie trzeba będzie długo czekać. W pierwszej kolejności pojawi się wersja z napędem na jedną oś. W połowie przyszłego roku będzie zaś można zamówić Dustera 1.3 TCe w wersji 4x4.