Skupiający uwagę wszystkich odwiedzających Tokyo Motor Show ogniście czerwony hatchback nosi wszelkie znamiona czwartej generacji „trójki”, która już wkrótce pojawi się na rynku. Auto wyznacza nowe trendy u Mazdy – zarówno w sferze designu, jak i techniki. Łączy bowiem cechy, będące rozwinięciem języka stylistyki Kodo – duszy ruchu – z najnowszą technologią napędu – Skyactive-X.
Mazda Kai – pierwsza z silnikiem Skyactive-X
Nowy silnik będzie pierwszą dostępną na rynku jednostką benzynową o zapłonie samoczynnym. O Skyactive X pisaliśmy już w jakiś czas temu, gdy mieliśmy okazję wypóbować nowy napęd podczas pierwszych jazd. Testowany silnik miał 2 litry pojemności skokowej i moc ok. 190 KM.
Wydaje się, że inżynierom Mazdy udało się skonstruować silnik benzynowy mający zalety turbodiesla – niskie zużycie paliwa i dużą elastyczność, ale pozbawiony jego wad – hałaśliwości i problemów z emisją spalin. Skyactive-X uzupełni ofertę dotychczasowych, zmodernizowanych silników Mazdy – benzynowych Skyactive G i diesla Skyactive D.
Mazda Kai - prostota i elegancja designu marki
Stylistyka nowej Mazdy jest ewolucją poprzedniczki. Rozwinięcie filozofii projektowania Kodo polega na uproszczeniu formy, tak by w efekcie auto wyglądało elegancko i odpowiadało rdzennie japońskim cechom przejawiającym się w różnych aspektach życia: minimalizmowi i godności. Największa różnica w stylistyce nowego modelu w porównaniu z poprzednikiem przejawia się w tym, że zrezygnowano z przetłoczeń na bokach karoserii na rzecz gry świateł odbijających się w gładkiej, ale odpowiednio wyprofilowanej powierzchni bocznych blach.
Mazda Kai - kompakt bliski seryjnej produkcji
Mazda Kei jest konceptem nieodbiegającym mocno od auta, które mogłoby wkrótce wyjechać na ulice. Niektóre elementy, takie jak maska wystająca krawędzią poza obrys osłony chłodnicy, będzie pewnie musiała być zmieniona – choćby po to, tak by spełniać wymogi bezpieczeństwa, czy eleganckie wysuwające się z połaci drzwi klameczki. Jednak bryła i wnętrze zostaną pewnie niezmienione.
Fajnie by było, gdyby do seryjnej produkcji przeniesiony został panoramicznie przeszklony dach. Natomiast widoczność przez małą tylną szybę byłaby dostateczna chyba tylko wtedy, gdyby auto seryjne miało tak jak model studyjny kamery zamiast lusterek wstecznych (co oczywiście nie nastąpi). Trzeba się będzie chyba zdać na systemy asystenckie wspomagające m.in. parkowanie.
Czy kompaktowa Mazda zmieni nazwę?
Kiedy pojawi się model seryjny? Pierwsza prezentacja nastąpi zapewne w przyszłym roku, ale czy kolejna generacja kompaktowego auta wejdzie do sprzedaży w 2018 czy 2019 roku ani czy zachowa obecną nazwę Mazda 3, jeszcze nie wiemy.