Euro NCAP: najbezpieczniejsze samochody w każdym z segmentów

Euro NCAP: najbezpieczniejsze samochody w każdym z segmentów

crash test Volvo XC60 foto: EuroNCAP / Auto Świat
cc265628-c1c3-48e9-9865-b467171eef9d 0

Miejskie, kompaktowe, w teren albo limuzyna dla menedżera. Oto modele, które uzyskały najlepsze noty w testach zderzeniowych w Europie.

  • Wyłoniono najbezpieczniejsze samochody wśród wszystkich przetestowanych w zeszłym roku w ramach testów zderzeniowych
  • Liderem wg Brytyjczyków jest Volvo. Bardzo wysokie noty zebrał model XC60
  • Kategoryzacja samochodów wprowadzona przez Auto Trader i Euro NCAP bywa niekiedy kontrowersyjna. Dobrym przykładem jest Opel Crossland X jako MPV

Czy kupując nowy samochód, bierze się pod uwagę bezpieczeństwo? Wydawać by się mogło, że każdy nowy model, jaki trafia na rynek, powinien wyróżniać się wysokim poziomem bezpieczeństwa. I tak też jest w istocie. Poziom wyrównał się i coraz trudniej o skrajne wyniki i ogromne różnice jak przed laty. Brytyjski AutoTrader na podstawie testów Euro NCAP wskazał tych, którzy w swoich klasach wypadają najlepiej.

Oczywiście dobry samochód nie musi mieć odporności czołgu, by uzyskać wysokie noty za bezpieczeństwo. Czasem wystarczy kilka drobnych usprawnień (jak choćby przypomnienie o zapięciu pasów), by poprawić swoje noty. Wpływ na ostateczną ocenę bezpieczeństwa samochodu (czyli tak pożądane gwiazdki) ma jednak więcej czynników. Dużo więcej.

W testach zderzeniowych bierze się pod uwagę noty z czterech kategorii: osoby pełnoletniej, dziecka, pieszego oraz asystentów bezpieczeństwa. Dopiero po zsumowaniu punktów można ocenić, ile wart jest samochód w danej kategorii. I na tej podstawie wyłonić najlepszych w poszczególnych kategoriach. Współczesny bezpieczny samochód to nie tylko taki, który ma komplet niezbędnych elektronicznych wspomagaczy czy świetnie chroni pasażerów w trakcie zderzenia. To również taki pojazd, który ma być również możliwie jak najlepszy w przypadku kolizji z pieszym, aby zminimalizować potencjalne obrażenia.

Oto najlepsi z najlepszych wg brytyjskiego Auto Trader. Innymi słowy - oto wyjątkowo bezpieczne modele, które można znaleźć w salonach.

Volvo XC60 – najbezpieczniejszy duży samochód terenowy

Im prościej tym lepiej. XC60 uznano jako typowego przedstawiciela off road. I pochwalono za imponujące wyniki. W zeszłorocznych testach zderzeniowych Euro NCAP XC60 uzyskało rekordową notę aż 98 proc. w kategorii bezpieczeństwa osób dorosłych oraz 95 proc. za funkcję asystentów. Do tego 87 proc. za ochronę dzieci i 76 proc. w przypadku pieszych. Brawo dla Volvo.

Volvo XC60 - EuroNCAP / Euro NCAP
4 ]]>

Volkswagen Arteon, czyli klasa Executive

Zdaniem Brytyjczyków Arteon to po prostu najbezpieczniejszy samochód służbowy. Dobra alternatywa Passata. Nie powinno przy tym dziwić, że w kategorii ochrony pieszych wypada lepiej od znacznie wyższego Volvo XC60. W pozostałych kategoriach niewiele ustępuje szwedzkiemu SUV. Za ochronę dorosłych noty 96 proc. W przypadku dzieci 85 proc a asystentów bezpieczeństwa – 82 proc.

Volkswagen Arteon - EuroNCAP / Euro NCAP
8 ]]>

Volkswagen T-Roc – mały off-road

Jeśli mały SUV/ crossover oceniać w kategorii bezpieczeństwa to wg Auto Trader najlepsze noty zyskał Volkswagen T-Roc. Wysokie oceny dotyczą wersji z napędem na przód jak i odmian 4x4. T-Roc wypada tak samo jak Arteon w przypadku ochrony osób dorosłych (96 proc.), lepiej w kategorii dzieci (87 proc.) i słabiej w przypadku ochrony pieszych (79 proc.) oraz asystentów bezpieczeństwa.

Volkswagen T-Roc - EuroNCAP / Euro NCAP
12 ]]>

Volkswagen Polo – klasa mini

Brytyjczycy i Euro NCAP zgodnie nazywają segment samochodów takich jak Polo jako Supermini. Noty za ochronę osób dorosłych i dzieci imponują (odpowiednio 96 proc. i 85 proc.). Nieco skromniej w przypadku pieszych (76 proc.). Rzeczywistość jest jednak brutalna w przypadku systemów asystujących (59 proc.), które ze względu na klasę samochodu nie zawsze są dostępne.

Volkswagen Polo - EuroNCAP / Euro NCAP
16 ]]>

Opel Crossland X – mały MPV

Dość dyskusyjną kwestią jest oznaczenie małego Opla jako modelu MPV (czyli po prostu tzw. wielofunkcyjnego samochodu). W końcu typowymi reprezentantami są m.in. Renault Scenic, Ford C-Max czy Opel Meriva. Crossland X mocno spokrewniony z konstrukcjami Citroena i Peugeota może się jednak poszczycić bardzo dobrymi wynikami w 2 kategoriach: ochrona osób dorosłych (85 proc.) i dzieci (84 proc.). Nieźle jest też w przypadku pieszych (62 proc.). Wynik 57 proc. za systemy asystujące nie powinien dziwić. Im mniejszy i tańszy samochód, tym kosztownej elektroniki wspomagającej kierowcę jest po prostu mniej.

Opel Crossland X - EuroNCAP / Euro NCAP
20 ]]>

Subaru Impreza i Impreza XV – małe samochody rodzinne

Kolejny przykład specyficznej kategoryzacji. Aż dwa modele Subaru sklasyfikowano jako najbezpieczniejsze małe samochody rodzinne wśród wszystkich przetestowanych w zeszłym roku. Wyniki niemal identyczne: ochrona osób dorosłych na 94 proc. a dzieci na 89 proc. Te same noty za systemy asystujące (68 proc.). Zadziwiające, że nieco niższa Impreza wypada minimalnie gorzej od XV w kategorii ochrony pieszych: odpowiednio 82 proc. i 84 proc.

Subaru Impreza XV - EuroNCAP / Euro NCAP
24 ]]>
Polecamy także:
Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Redakcja poleca