Fabryka Fiata w Tychach – „500-ka” od lat wciąż na topie

Fabryka w Tychach – jak produkuje się Fiata 500

Tyska fabryka od ponad 40 lat produkuje samochody. Z jej taśmy zjeżdżały m.in.: 126p, Cinquecento, Uno, Seicento, Panda, Lancia Ypsilon, Ford Ka i „pięćsetka”. Podczas wizyty w fabryce śledziliśmy krok po kroku produkcję modelu 500.

Fabryka Fiata w Tychach – zakład opuścił 2-milionowy egzemplarz Fiata 500

10 maja 2018 roku wyprodukowano dwumilionowy egzemplarz Fiat 500 - FCA Poland S.A. / Auto Świat

Tyski zakład Fiat Chrysler Automobiles (poprzednie nazwy: „Fiat Auto Poland” i „Fabryka Samochodów Małolitrażowych”) to duma i legenda polskiej motoryzacji. Produkowany tu od 1975 roku Fiat 126p zmotoryzował Polskę. Z taśm w Tychach do końca marca 2018 r. zjechało 11 581 759 aut. Bestsellerem tyskiego zakładu jest model 500, sprzedawany pod markami Fiat i Abarth, ale produkuje się tu także Lancię Ypsilon. Tylko w ubiegłym roku fabrykę opuściło 201 339 „500-ek”, o 7606 szt. więcej niż w 2016 roku. Te liczby imponują, gdy weźmiemy pod uwagę to, że model ten jest na rynku od 11 lat. W maju zakład opuścił 2-milionowy egzemplarz. Był to Fiat 500 SS Spring Collezione, przeznaczony na rynek włoski.

Fabryka Fiata w Tychach – etapy produkcji: spawalnia, lakiernia i montaż

Zwiedzanie tyskiej fabryki rozpoczęliśmy od spawalni. Ta część zakładu znajduje się w dwóch halach o łącznej powierzchni 66 249 m2, w których umieszczono największą liczbę robotów w całej fabryce (836). Tu na równoległych liniach powstają nadwozia modeli 500 (80 proc.) i Ypsilon (20 proc). Pracownicy na jednej zmianie (120 osób plus 25 pracowników utrzymania ruchu, serwisujących maszyny) wytwarzają ok. 525 nadwozi. Rzeczywista produkcja odbywa się na pierwszych dwóch zmianach, co oznacza, że w ciągu doby spawalnię opuszcza 1050 karoserii. Na nocnej zmianie przeprowadza się konserwację i remonty urządzeń. Nadwozie modelu 500 składa się ze 180 elementów i waży ponad 300 kg. W ponad 80 proc. jest wykonywane przez roboty (szczegóły produkcji na s. 45). Zgrzane i zespawane nadwozie trafia do lakierni, mieszczącej się w dwóch halach o łącznej powierzchni 44 670 m2, w których pracuje ok. 150 osób i 73 roboty. Zanim jednak nadwozia 500 i Ypsilona otrzymają lakier (27 kolorów, 12 bikolorów plus wersje z czarnym dachem), muszą przejść kilka procesów elektrochemicznych. Ostatnim etapem, zajmującym największą powierzchnię zakładu (2 hale – 82 104 m2), jest montaż. Na 541 stanowiskach pracuje ok. 600 osób. Tyski zakład to jednak nie tylko działy produkcji. Dużą wagę przywiązuje się do unowocześniania zakładu, sprawdzania jakości, a także do spraw socjalnych pracowników i szkoleń.

Blue Room + Plant Academy

W każdej z hal produkcyjnych znajduje się Blue Room, w którym spotykają się inżynierowie, liderzy i pracownicy linii po to, żeby obniżyć koszty, a także zwiększyć efektywność produkcji. Podczas burzy mózgów analizują koszty, identyfikują straty oraz planują wdrażanie zmian. Dla przykładu zmiany w zarządzaniu energią przyniosły roczne oszczędności na poziomie 900 000 euro. Plant Academy, której celem jest wspieranie innowacyjności, tworzenie wiedzy oraz rozwój umiejętności przywódczych, buduje środowisko edukacyjne zorientowane na nowe technologie.

Fabryka Fiata w Tychach – doświadczenie procentuje

Choć część hal produkcyjnych w Tychach pamięta lata 70. ubiegłego wieku, a średni wiek pracowników (46,5 roku) może sugerować nieco skostniałą strukturę, to w rzeczywistości jest to nowoczesny zakład, a pracujący tu ludzie – niezwykle doświadczeni. To nie tylko nasze zdanie, lecz także Sergia Marchionnego, dyrektora generalnego FCA: Sądzę, że pracownicy tyskiego zakładu wykonali niesamowitą robotę – przez ostatnie lata produkowali samochody o wyjątkowej jakości. Dodał także: Z całego serca mam nadzieję, że 1 czerwca 2018 roku, kiedy ujawnimy plany, będziemy mogli powiedzieć coś istotnego o fabryce w Tychach, o jej przyszłości. Trzymamy kciuki!

WCM, czyli standaryzacja procedur – poziom „GOLD” w Tychach

WCM (World Class Manufacturing) to zintegrowana metodologia zarządzania przedsiębiorstwem według najwyższych światowych standardów. W praktyce pozwala na osiągnięcie poprawy w logistyce, jakości, w zakresie bezpieczeństwa i ochrony środowiska naturalnego oraz na znaczące obniżenie kosztów produkcji. Każda z 10 fabryk FCA w Polsce działa zgodnie z World Class Manufacturing. Bielska fabryka silników FCA Powertrain Poland i zakład w Tychach były jednymi z pierwszych, które osiągnęły poziom „Gold” WCM . Rygorystyczny proces wdrażania zasad i metod WCM, polegający na usprawnieniu i uelastycznieniu struktury produkcyjnej, jest swoistym „konikiem” w rywalizacji z najgroźniejszymi konkurentami. Tytuł ten jest o tyle istotny, że grupa FCA to lider w eksporcie w branży motoryzacyjnej.

Fabryka Fiata w Tychach – naszym zdaniem

Ewenementem jest niemalejąca popularność „pięćsetki” na przestrzeni 11 lat. To bez wątpienia sukces inżynierów, którzy ją zaprojektowali i ciągle unowocześniają, a także pracowników tyskiego zakładu, gwarantujących jakość produkcji na najwyższym poziomie. Mamy nadzieję, że Włosi wykorzystają potencjał fabryki i zdecydują się na produkcję nowego modelu w Tychach.


Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Redakcja poleca