Blokowanie kół na prywatnym parkingu? Będzie rozwiązanie problemu

Blokowanie kół na prywatnym parkingu? Będzie rozwiązanie problemu

Prywatny parking foto: Auto Świat
a28b29bc-da13-4255-8305-cdd3644a4f19 0

Wielu kierowcom zdarzało się, że po zaparkowaniu na prywatnym terenie, zdziwili się, gdy po powrocie do auta, jego koła były zablokowane albo „zgubiła się” tablica rejestracyjna. Takich praktyk dopuszczają się właściciele terenów, które nie zawsze są prawidłowo oznaczone jako płatne lub prywatne parkingi. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji wkrótce rozwiąże ten problem.

Poseł Marek Wójcik niedawno wystosował interpelację do ministra spraw wewnętrznych i administracji, zwracają uwagę na problem zostawiania samochodów na parkingach zarządzanych przez firmy i wspólnoty mieszkaniowe. W takich miejsca często wprowadzone są opłaty za korzystanie takich miejsc postojowych, ale oznakowanie z tym związane bywa nieprawidłowe, a potem zaczynają się problemy.

Poseł zwrócił uwagę, że aby wyegzekwować należności za korzystanie z prywatnych miejsc parkingowych, ich właściciele wystawiają „mandaty”, zakładają blokady, a nawet odholowują samochody. Tymczasem zgodnie z prawem o ruchu drogowym uprawnionymi do blokowania kół są tylko policja i straże miejskie oraz gminne. Z drugiej strony, funkcjonariusze „drogówki” nie chcą interweniować na prywatnych terenach, bo przecież są one wyłączone z obowiązywania prawa o ruchu drogowym. Pozostaje więc sąd, ale sprawa taka – co oczywiste w naszych realiach – będzie się ciągnąć co najmniej miesiącami.

Tymczasem już w 2017 roku po interwencji Rzecznika Praw Obywatelskich, Sąd Okręgowy w Katowicach wydał wyrok, który stwierdza, że montaż blokady na kołach to ograniczenie prawa własności. Poseł Marek Wójcik prosił zatem ministra spraw wewnętrznych i administracji, o informację o planowanych zmianach dotyczących blokowania kół przez nieuprawnione podmioty. Sekretarz stanu w MSWiA Jarosław Zieliński odpowiedział, że Komenda Główna Policji opracowuje już projekt zmian w przepisach, które wprowadziłyby kary za nieuprawnione stosowanie blokad. Zmiany zostaną wprowadzone m.in. w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Gdy wejdą one w życie, policja wezwana na miejsce zdarzenia, będzie już mogła interweniować. Z drugiej strony, zarządcy prywatnych terenów, po ich odpowiednim oznakowaniu, będą mieli prawo wystąpić o usunięcie nieprawidłowo zaparkowanego samochodu (np. bez opłaconego biletu parkingowego lub odpowiedniej przepustki).

Polecamy także:
Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Redakcja poleca