Mazda 3 - nowa generacja z nowym benzyniakiem

Auto Bild

Stylistycznie kolejne wydanie kompaktowej Mazdy ma bazować na modelu Kai Concept Z kolei pod maską znajdzie się rewolucyjny benzyniak z samoczynnym zapłonem.

Na początku 2019 roku Mazda chce wreszcie wprowadzić do sprzedaży pierwszy benzynowy silnik z zapłonem samoczynnym. Jednak w tym motorze w dalszym ciągu będą wykorzystywane świece zapłonowe. Mają one służyć do zapłonu mieszanki tylko po uruchomieniu silnika i pod pełnym obciążeniem. Przy częściowym obciążeniu uboga mieszanka jest zapalana dzięki wysokiemu sprężaniu. Mazda obiecuje o 30 proc. niższe spalanie i mniej sadzy, może się więc obejść bez filtra cząstek stałych.

Przekonaliśmy się już (na potrzeby testu silnik zamontowano w aktualnej Maździe 3), że jednostka nie ma wady diesla w postaci typowego klekotu. Motor o pojemności 2 litrów z kompresorem generuje około 190 KM. W trakcie przyspieszania wyczuwa się, że wysoki moment obrotowy sprzyja elastyczności jednostki.

Silnik zostanie wykorzystany w nowej Maździe 3. Jej stylistyka bazuje na przedstawionym podczas salonu w Tokio w 2017 roku Kai Concepcie. Nasza wizualizacja pokazuje, że będzie to auto o bardziej obłych kształtach niż dotychczas. W stylistyce wyczuwa się więcej sportowego ducha.

Źródło:

Auto Bild

Auto Bild


Popularne komentarze (131)

No photo
~Inż. Detroit do ~Obserwator: Waści religia z biologią się pomyliły.
Wiesz Wasze że dzwonią, ale nie wiesz w którym kościele.
Chwali ci się że sporo wiesz, ale tak autorytatywnie wypowiadasz się i krytykujesz obecne rozwiązanie, że aż muszę swój czas poświęcić i wyprowadzić niektóre dzieci z błędu. No bo widzisz - dzisiaj każdy może pisać co chce w necie, a małolaty traktują to jak biblię. A potem matołki nam rosną. A tego nie chcemy, prawda?

Otóż pomyliłeś Wasze stratified charge, czyli spalanie mieszanki uwarstwionej, komorę wstępną, zapłon samoczynny i zapłon iskrowy. Wszystko wrzuciłeś do jednego worka bez rozumienia różnic.
CVCC nie ma nic wspólnego z silnikiem Mazdy, który pracuje zarówno w trybie Zapłonu Samoczynnego jak i Zapłonu Iskrowego - w zależności od warunków pracy silnika. Uwierz mi - coś takiego to nie w kij dmuchał. To coś o niebo trudniejsze niż Stratified Charge.
CVCC to było spalanie mieszanki uwarstwionej - bogata mieszanka przy samej świecy i uboga mieszanka w reszcie cylindra. Ta uboga nie zapaliła by się od świecy dlatego przy świecy musiała być bogata - taka którą świeca jest w stanie zapalić. I to właśnie oznaczają te liczby/stosunki powietrza do benzyny, czyli 8:1 albo 20:1.

Ale żeby tę bogatą mieszankę trzymać blisko świecy i nie rozpuścić w reszcie ubogiej mieszanki, pożyczono rozwiązanie często stosowane w silnikach diesla - komorę wstępną. Nie czyni to jednak tego silnika dieslem. Nie było tu mowy o zapłonie samoczynnym. No i komora ta była dosyć daleką kuzynką komory wstępnej. Było to raczej zagłębienie w głowicy oddzielone od reszty perforowaną blachą (taką z dziurkami). No i dołożyli tam dodatkowy zawór co skomplikowało konstrukcję.

Krótko - stara Honda miała silnik z mieszanką uwarstwioną. Coś co dzisiaj ma prawie każdy silnik tyle że osiąga się to inaczej - wtryskiem bezpośrednim gdzie więcej paliwa wtryskuje się na świecę a mniej do reszty cylindra.

Silnik u Mazdy to silnik który może pracować jak silnik iskrowy a jednocześnie jak silnik diesla (zapłon samoczynny). Jeśli doda się do tego że pracuje na benzynę, to tylko znawcy rozumieją skalę problemu z liczbą cetanową benzyny.
Nie wchodząc w szczegóły - jest to uproszczona forma nowoczesnego silnika HCCI która jednak nie wymaga tak wysokiego stopnia sprężania jak HCCI ponieważ zapłon wciąż kontroluje świecą. Nazwa tego to SPCCI, czyli Spark Plug Controlled Compression Ignition. Natomiast silników HCCI jeszcze chyba w masowej produkcji nie ma ze względu na poziom skomplikowania kontroli samozapłonu mieszanki benzyny.
Ale kiedy już wejdą to będą paliły mniej benzyny niż diesle ropy.
8 sty 23:15 | ocena: 87%
Liczba głosów:24
87%
100%
Zgłoś oceń: -1 +1
No photo
~kolo : Mazdy 3, a przede wszystkim 6 pierwszej generacji niestety miały problemy z korozją. Jednak jeśli się odpowiednio zabezpieczyło podwozie, problem znikał. Miałem Mazdę 3 przez 8 lat (kupowałem za granicą, bo w Polsce jeszcze wówczas ich nie sprzedawali) i po pierwszych śladach rdzy na podwoziu zrobiłem konserwację. Raz i starczyło, więcej problem się nie pojawił. Teraz mam od kilku lat trójkę drugiej generacji, problemu rdzy już nie ma. Samochód, przynajmniej mój, jest absolutnie bezawaryjny. Gdy będę wymieniał, to znów wezmę pewnie Mazdę, bo to naprawdę fajne auta.
8 sty 21:40 | ocena: 75%
Liczba głosów:58
75%
100%
Zgłoś oceń: -1 +1
No photo
~Zen : Do driven22 jesteś trepem, i na pewno nie masz mazdy 6 z tym silnikiem. Skoro to taki słaby silnik, a ty go wybrałeś mając porównanie z jednorazówką od burakowozu to jest to kolejny dowód, że jesteś kretynem. Jeszcze się tym chwalisz. 2 sprawa to mazdowskie 2.0 to wolnossąca jednostka o nie uturbiona popierdółka która się rozsypie po 50 tysiącach. Ten silnik ma 9s do 100 więc ma takie samo przyspieszenie jak 2.0 TDI w najnowszym pasacie. Temat spalania pominę bo nie potrafisz jeździć. Wykręce tym silnikiem lepsze spalanie od każdego turboshitu gdy będę się wlókł jak typowy wieśniak z kapeluszem za sterami najnowszej skody superb. O trwałości silnika mazdy do niemieckich wynalazków nawet nie będę dyskutował bo to jest przepaść nieosiągalna dla islamskich inżynierów. Zresztą jak piszą w tym artykule będzie turbo dla mazdy i w modelu 3 i 2.5 litra w 6. Więc będziesz miał czym pojechać. Japończycy twierdzą że turbo 2.5 litra ma osiągi jak 4.0 litra V8 więc mocy nie zabraknie. Pytanie jakie to trwałe będzie. Co do jakości to Niemcy w 2016 byli krajem, który zajął pierwsze niechlubne miejsce jako producent największych bubli, a to za sprawą woldzwagena i mercedesa. Byli gorsi od Chin które jest na miejscu 3.
9 sty 12:25 | ocena: 69%
Liczba głosów:13
69%
100%
Zgłoś oceń: -1 +1

Wpisz komentarz

Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo


Twój podpis

Redakcja poleca