?/?
Przeciągnij, aby zamknąć.
Zamykanie galerii...
Renault Grand Espace III (2002-14)
Renault Grand Espace III (2002-14)
Citroën Grand C4 Picasso I (2006-13)
Toyota Previa II (2000-06)
Ford Galaxy II (2006-14)
Chrysler Grand Voyager III (2000-07)
Renault Grand Espace III (2002-14)
Renault Grand Espace III (2002-14)
Grand Espace to niemalże autobus ze swoją bardzo przestronną, zwykle 7-osobową kabiną (są też wersje przeznaczone dla pięciu osób) i schowkami o pojemności 100 litrów! Mimo problemów z elektryką i słabawego przedniego zawieszenia polecamy go, bo za 30 tys. zł można kupić przyzwoite egzemplarze, i to nawet po drugim liftingu (2010 r.). Spotkacie w nich udane turbodoładowane benzyniaki i dwulitrowe silniki Diesla (kooperacja z Nissanem, debiut w 2006 r.), w których radzimy skrócić interwały wymiany oleju. Poza tym spokojnym kierowcom możemy polecić wolnossący motor 2.0 (136 KM), występujący przed 2. liftingiem, oraz jednostkę znaną z Nissana 350Z (3.5 V6) – paliwożerną, ale trwałą. Gorzej oceniamy diesle 1.9 i 2.2 dCi, w których znane są przypadki obrócenia panewek. Uważajcie, bo ceny niektórych części do Espace’a są wysokie.
Polecany silnik: 2.0 dCi, t.diesel R4 16V, 150 KM, 340 Nm
Prędkość maksymalna: 194 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,6 s
Średnie spalanie: 7,3 l/100 km
Renault Grand Espace III (2002-14)
Renault Grand Espace III (2002-14)
Kosmiczny projekt deski rozdzielczej jest niezły, gorzej z działaniem elektroniki.
Bagażnik Granda podczas podróży w 7-osobowym składzie ma pojemność 291 litrów.
Citroën Grand C4 Picasso I (2006-13)
Citroën Grand C4 Picasso I (2006-13)
Grand C4 Picasso to naprawdę bardzo przemyślany van o niezłym wyglądzie. W jego przypadku możecie liczyć nie tylko na obszerne wnętrze (często 7-osobowe, ale nie zawsze!), lecz także na bardzo dobre wyposażenie. Kwota ok. 30 tys. zł pozwala wybierać wśród poprawionych egzemplarzy poliftingowych (2009 r.), które mają m.in. nowszą instalację BSI oraz bogatsze wyposażenie. Wersję po liftingu poznacie m.in. po światłach LED do jazdy dziennej. Większość z nich ma pod maską trwały motor 2.0 HDi, który w Grandzie pojawia się częściej niż 1.6 HDi. Ten ostatni jest zbyt słaby do napędu tego vana. Dwulitrowy diesel występuje tu w następujących wersjach mocy: 136, 150 oraz 165 KM (najmocniejsza – tylko z automatyczną przekładnią). Wszystkie one mają filtr cząstek stałych. Polecamy też starsze benzyniaki serii EW (1.8 i 2.0), odradzamy 1.6 THP.
Polecany silnik: 2.0 HDI, t.diesel R4 16V, 136 KM, 270 Nm
Prędkość maksymalna: 190 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 13,7 s
Średnie spalanie: 6,1 l/100 km
Toyota Previa II (2000-06)
Toyota Previa II (2000-06)
Niezbyt popularna, ale trwała – Previa II w porównaniu z poprzedniczką ma silnik z przodu i mniej kłopotów z korozją (rdza pojawia się jedynie w okolicach prowadnicy drzwi). Polecamy benzyniaka 2.4/156 KM – uważać trzeba w nim na wytarte plastikowe ślizgi łańcucha rozrządu oraz spore zużycie oleju. W dieslu 2.0 D-4D psują się: turbiny, zaworki ciśnienia paliwa oraz wtryskiwacze Denso. Previa może mieć 6 lub 7 miejsc siedzących, ale więcej jest aut z 7 fotelami.
Polecany silnik: 2.4, benz. R4 16V, 156 KM, 225 Nm
Prędkość maksymalna: 185 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 11 s
Średnie spalanie: 9,4 l/100 km
Ford Galaxy II (2006-14)
Ford Galaxy II (2006-14)
1. generacja powstała wspólnie z VW. Drugą Ford stworzył sam. Galaxy to dłuższy S-Max, ale zawsze 7-osobowy. Model ten ma klasyczny kokpit i bardzo dobre właściwości jezdne (jak na vana). 80 procent oferty rynkowej stanowią udane diesle 2.0 TDCi. To bardzo oszczędne i trwałe dzieło Forda oraz koncernu PSA. Za 30 tys. zł kupicie auto z początku produkcji, które warto prześwietlić pod kątem korozji. Przyjrzyjcie się też przekładni kierowniczej.
Polecany silnik: 2.0 TDCi, t.diesel R4 16V, 140 KM, 320 Nm
Prędkość maksymalna: 193 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,5 s
Średnie spalanie: 6,5 l/100 km
Chrysler Grand Voyager III (2000-07)
Chrysler Grand Voyager III (2000-07)
„Amerykanin” niemal w każdym calu, bo nie dość, że często z dużym silnikiem benzynowym, to na dodatek z resorami z tyłu (mimo to niezły komfort), a w wersji Limited – także z elektrycznie sterowanymi klapą i bocznymi drzwiami. Jeśli zdecydujecie się na amerykańskiego vana, to najlepiej w wersji Grand, która jest dłuższa od zwykłej odmiany i przy 5 osobach na pokładzie ma 450-litrowy kufer.
Za ok. 30 tys. zł kupicie Granda z końca produkcji, w którym zamontowano system Stow’n Go, czyli fotele chowane w podłodze – świetne rozwiązanie. Problematyczna może być tu tylko próba montażu zbiornika na gaz, ale LPG okazuje się dobrym sposobem na obniżenie wydatków na paliwo w przypadku benzyniaków 2.4 i 3.3 (drugi lepiej znosi gaz). Niezłą trwałość ma diesel 2.8/150 KM włoskiej firmy VM (zdecydowanie bardziej udany niż problematyczna jednostka z poprzednika), ale on też nie należy do jednostek zbyt oszczędnych.
Polecany silnik: 3.3, benz. V6 12V, 174 KM, 278 Nm
Prędkość maksymalna: 179 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 12,6 s
Średnie spalanie: 13,3 l/100 km