Używany kompakt z mocnym dieslem za 30-40 tys. zł

Kompakt to idealne auto łączące różne funkcje. A turbodiesel o relatywnie dużej pojemności pod jego maską powinien zagwarantować zarówno dobre osiągi, jak i – przynajmniej w teorii – wysoką trwałość. Czy tak jest w rzeczywistości? Na celownik bierzemy popularne hatchbacki, a do wydania mamy 30-40 tys. zł.

Jak połączyć niezłe osiągi z akceptowalnym spalaniem, a do tego z wysoką trwałością? Wbrew pozorom nie jest to proste, bo wysoka moc i wytrzymałość to domena benzyniaków, i to najlepiej bez doładowania i skomplikowanej budowy. W ich wypadku jednak nie ma co liczyć na niskie spalanie.

Duże diesle za trzy dychy

Wyjściem z sytuacji może być zakup kompaktu z dieslem o poj. ok. 2,0 l i mocy od 150 do 170 KM, który świetnie sprawdzi się w relatywnie lekkim modelu klasy C. Nasz budżet? 30-40 tys. zł, a w szranki stają popularne kompakty: 163-konny Focus, 160-konna Astra, Mégane GT (160 KM), Golf GTD, rozwijający 170 KM, a także 150-konna Mazda 3.

Wszystkie potrafią szybko przyspieszyć, mają rewelacyjną elastyczność i mało palą. Nie powinny też przesadnie się psuć, bo założony budżet pozwala na zakup egzemplarzy w wieku nawet 6-7 lat.

Najlepszą relację ceny do wieku ma Renault. Wysoki spadek wartości to w tym wypadku wada nabyta po niezbyt trwałym poprzedniku. Mocne 150-konne egzemplarze kupicie już za ok. 23-25 tys. zł, a topowe GT ze świetnym wyposażeniem jest raptem o kilka tysięcy zł droższe.

Podobnie wygląda to w przypadku Golfa GTD, ale tu różnica w cenie między wersją 140-konną a topową jest większa, bo GTD kosztują od ok. 40 tys. zł, a słabsze odmiany – nawet 27 tys. zł. Tak niska cena tych ostatnich wynika z trzech przyczyn. Pierwsza – ten model zadebiutował najwcześniej (w 2008 r.). Druga – podaż używanych Golfów jest duża, co obniża ceny. Trzecia – odmiany z turbodieslem 2.0 pochodzą w większości z importu i często trafiają do Polski po poważnych kolizjach lub z dużym przebiegiem, co przekłada się na niższą cenę.

Dobre ceny ma również Ford. W tym przypadku to efekt występowania na rynku wtórnym dużej liczby aut po flotach. Warto jednak dodać, że relatywnie niedrogie są też najmocniejsze, interesujące nas wersje, które do flot właściwie nie trafiały. Nie zmienia to faktu, że za około 30 tys. zł można kupić Focusa ze 140-konnym dieslem z 2010 r. (od tego roku ta generacja jest wytwarzana) i cieszyć się młodszym autem niż u porównywanej przez nas konkurencji. Wersje 163-konne kosztują nieco ponad 35 tys. zł (mogą mieć pakiet stylistyczny ST Line). Niestety, poza naszym zasięgiem są odmiany ST z dieslem o mocy 185 KM (od: 2014 r. i 70 tys. zł).

Ceny Opla Astry i Mazdy 3 są podobne, bo np. za 30 tys. zł da się kupić egzemplarze z 2009 r., ale mowa tu o mocnych 150- (Mazda) i 160-konnych (Opel) odmianach, które porównujemy.

Który jest największy?

Największy kufer przy komplecie pasażerów zapewnia Renault, drugi jest Opel, natomiast trzeci Ford. Rozczarowują Volkswagen i Mazda, których bagażniki mają mniejszą pojemność (dane w tabeli). Te dwa samochody zyskują jednak, gdy trzeba wykorzystać maksymalną pojemność kufra przy dwóch miejscach.

Nieco inaczej wygląda sprawa, kiedy porównamy wielkość kabiny, bo choć, owszem, w przedniej części żaden z naszych bohaterów nie rozczaruje (przestrzeni jest tu dość dużo), to jednak z tyłu da się już zauważyć znaczące różnice – najmniejszą ilość miejsca na wysokości kolan znajdziecie w Renault, największą zaś w Fordzie.

Jeśli macie zamiar wozić z tyłu trzy osoby, to najlepiej pod tym względem sprawdzi się kompakt Volkswagena, który ma najszerszą kabinę. W tym modelu jest też najwięcej miejsca nad głowami pasażerów. Generalnie, jeśli szukacie kompaktu nie tylko dynamicznego, lecz także użytecznego, to zwłaszcza Golf, Mazda 3 oraz Focus okazują się najbardziej wyważone pod tym względem.

Który diesel jest najlepszy?

Wśród prezentowanych przez nas mocnych diesli najlepszą dynamiką może poszczycić się 170-konna 2-litrówka Golfa GTD. Po piętach depcze mu Mégane GT, którego 160-konne 2.0 dCi niewiele ustępuje w czasach przyspieszeń ze startu zatrzymanego. Do tego francuski kompakt jest elastyczniejszy, choć najwięcej pali. Pamiętajcie jednak, że na rynku kupicie też mocniejsze odmiany trzech pozostałych modeli, w związku z czym różnice na korzyść Renault i Volkswagena będą mniejsze.

Każdy z prezentowanych tu modeli ma mocną wysokoprężną wersję, która łączy osiągi z oszczędnością. - Auto Bild

Pod względem trwałości najlepiej wypada silnik montowany w Fordach (wspólne dzieło Forda i PSA). Jego mocna wersja (163 KM) to rozwinięcie popularnej 140-konnej odmiany (kłopoty z osprzętem występują dopiero po dużym przebiegu). Przed zakupem warto zwrócić uwagę na łańcuszek napędzający wałki rozrządu, bo ma on tendencję do rozciągania się.

Kontrola plus zaufanie!

W dieslu Mazdy zdarzają się problemy z rozciągniętymi łańcuchami rozrządu, kłopotliwy może być też DPF. Opel cierpi na kilka typowych przypadłości, podobnie zresztą jak Volkswagen. Jego silnik poprawiono w stosunku do awaryjnej jednostki z pompowtryskiwaczami, ale wciąż zdarzają się problemy (np. z przepustnicami).

Silnik Renault (koprodukcja z Nissanem) jest udany, niestety, zbyt długi interwał wymiany oleju mu nie służy (np. przypadki przytarcia panewek; przeskoczenie łańcucha rozrządu o ząbek). To zresztą niejedyny model, w którym producent przewiduje wymianę oleju raz na 30 tys. km (identycznie jest w Oplu i VW), ale i interwał przeglądowy co 20 tys. km, zalecany w Maździe i Fordzie, jest zdaniem wielu mechaników zbyt długi – olej radzą zmieniać co 12,5-15 tys. km.

Jeśli chodzi o koszty naprawy, to korzystnie wypada Golf – wielu mechaników specjalizujących się w naprawie aut Grupy VW, szeroki rynek części używanych, a przede wszystkim tanie zamienniki. Szczególnie gdy koszt niektórych z nich porównamy z Mazdą – te dwa modele dzieli przepaść.

Focus, Astra oraz Mégane mają zbliżone ceny części zamiennych, które dzięki dużej popularności tych modeli oraz stosowanych w nich silników nie są wygórowane, ale i tak daleko im do VW. Dziwne jest jednak to, że do niektórych rzadszych wersji mocy (np. 163 KM) w Renault brakuje zamienników.

Atrakcyjne kompakty z mocnymi dieslami - dane techniczne

Dane techniczne (firmowe) Ford Focus Mazda 3 Opel Astra Renault Mégane VW Golf
Silnik – typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16 t.diesel/R4/16 t.diesel/R4/16 t.diesel/R4/16 t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1997 2184 1956 1995 1968
Moc maksymalna (KM/obr./min) 163/3750 150/3500 160/4000 160/3750 170/4200
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 340/2000 360/1800 350/1750 380/2000 350/1750
Skrzynia biegów/napęd man. 6/przedni man. 6/przedni man. 6/przedni man. 6/przedni man. 6/przedni
Hamulce przód/tył tarcz. wentyl./tarcz. tarcz. wentyl./tarcz. tarcz. wentyl./tarcz. tarcz. wentyl./tarcz. wentyl. tarcz. wentyl./tarcz. wentyl.
Wymiary nadwozia (dł./szer./wys.; mm) 4358/1823/1484 4460/1755/1470 4419/1814/1510 4295/1808/1471 4213/1786/1469
Rozstaw osi (mm) 2648 2640 2685 2641 2578
Pojemność bagażnika (l) 363-1148 340-1360 370-1235 405-1162 350-1305

Atrakcyjne kompakty z mocnymi dieslami - osiągi (dane testowe)

Osiągi (dane testowe) Ford Focus Mazda 3 Opel Astra Renault Mégane VW Golf
Przyspieszenie0-50 km/h 3,3 s 3,1 s 3,0 s 3,0 s 3,1 s
0-100 km/h 9,4 s 9,2 s 9,1 s 8,9 s 8,6 s
Elastyczność60-100 km/h (4. bieg) 6,9 s 6,6 s 6,6 s 5,5 s 5,9 s
80-120 km/h (6. bieg) 13,0 s 11,2 s 13,5 s 9,9 s 10,5 s
Prędkość maksymalna 218 km/h 205 km/h 215 km/h 215 km/h 222 km/h
Średnie zużycie paliwa 5,4 l/100 km 6,1 l/100 km 6,1 l/100 km 6,8 l/100 km 5,4 l/100 km
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące) 36,9/36,0 m 37,5/37,2 m 37,4/37,5 m 37,0/35,3 m 36,4/35,7 m
Hałas w kabinieprzy 50/100/130 km/h 59/67/70 dB (A) 61/69/72 dB (A) 61/65/68 dB (A) 61/66/71 dB (A) 60/67/72 dB (A)
Masa własna rzeczywista/ładowność 1490/560 kg 1510/455 kg 1598/452 kg 1494/387 kg 1458/432 kg

Atrakcyjne kompakty z mocnymi dieslami - eksploatacja

Eksploatacja Ford Focus Mazda 3 Opel Astra Renault Mégane VW Golf
Olej silnikowy 5W-30 (5,7 l) 5W-30 (4,7 l) 5W-30 (4,5 l) 5W-30 (7,4 l) 5W-30 (4,3 l)
Olej w manualnej skrzyni biegów 75W Synth. (1,75 l) 75W-80 (2,4-2,6 l) 75W-85 (1,5-1,6 l) 75W-80 Synth. (2,1 l) 75W-75 (1,7 l)
Płyn hamulcowy DOT 4 DOT 4 DOT 4 DOT 4 DOT 4
Układ chłodzenia płyn na bazie glik. (8,0 l) płyn na bazie glik. (9,0 l) płyn na bazie glik. (9,0 l) płyn na bazie glik. (7,0 l) płyn na bazie glik. (8,0 l)
Rozrząd pasek łańcuch pasek łańcuch pasek

Atrakcyjne kompakty z mocnymi dieslami - kiedy wymieniać?

Kiedy wymieniać? Ford Focus Mazda 3 Opel Astra Renault Mégane VW Golf
Olej silnikowy wraz z filtrem co 20 tys. km lub co rok co 20 tys. km lub co rok co 30 tys. km lub co rok co 30 tys. km lub co rok co 30 tys. km lub co rok
Filtr przeciwpyłkowy co 20 tys. km co 20 tys. km co 30 tys. km co 30 tys. km co 30 tys. km
Filtr powietrza co 60 tys. km co 60 tys. km co 60 tys. km co 60 tys. km co 60 tys. km
Filtr paliwa co 60 tys. km co 60 tys. km co 60 tys. km co 60 tys. km co 60 tys. km
Napęd rozrządu co 200 tys. km bez okres. wymiany co 150 tys. km bez okres. wymiany co 180 lub 210 tys. km

Atrakcyjne kompakty z mocnymi dieslami - ceny zamienników

Ile kosztują zamienniki? Ford Focus Mazda 3 Opel Astra Renault Mégane VW Golf
Filtr oleju/powietrza 30/50 zł 20/70 zł 80/60 zł 40/60 zł 24/42 zł
Klocki hamulcowe/tarcze (przód, kpl.) 230/320 zł 230/360 zł 180/360 zł 180/320 zł 180/440 zł
Amortyzatory przód/tył (kpl.) 320/320 zł 600/280 zł 440/380 zł 500/400 zł 440/320 zł
Sprzęgło (tarcza, docisk, łożysko, koło dwumas.) 2300 zł 3650 zł 2400 zł 2450 zł 1400 zł
Turbosprężarka (nowa) 3300 zł 6700 zł 3370 zł 2570 zł 1900 zł

Naszym zdaniem: niejednoznaczna wygrana

Mało jest tak uniwersalnych pojazdów, jak prezentowana przez nas piątka. Najlepiej pod względem trwałości wypada silnik Forda, ten model ma także dobrą cenę, a koszty części są rozsądne. Mazda jeździ podobnie dobrze jak Ford, niestety, jej silnik miewa problemy, a części zamienne są drogie. Volkswagen jest bardzo popularny, co przekłada się na koszt zakupu oraz na najniższe ceny zamienników.

Odmiana GTD dobrze jeździ i nieźle hamuje. Opel to średniak, ale nie można zapominać o jego dobrym wyposażeniu oraz o tym, że sporo aut jest z polskich salonów. Korzystnie wypada Mégane w wysokoprężnej wersji GT – świetnie jeździ, nie psuje się, a do tego ma bogate wyposażenie i atrakcyjną cenę zakupu.


Popularne komentarze (61)

No photo
~chevyfan do ~Tico R: 1. Sęk w tym, że akurat artykuł przedstawia europejskie rynkowe hity. No może poza Mazdą , której sprzedaż jest i była w Europie (razem z Hondą) raczej znikoma.
2. "...była i jest dostępna" cóż to znaczy? Nie jest produkowana od 3 lat, a z rzeczonym silnikiem 190 KM można znaleźć 5 szt. na polskich portalach z samochodami używanymi. Zapewne wszystkie od włoskiego dziadka dentysty, który jeździł tylko kościoła. Nawet ww. Mazd można znaleźć ok. 15-20 szt. z silnikiem 150 KM.
18 cze 14:15 | ocena: 60%
Liczba głosów:10
60%
100%
Zgłoś oceń: -1 +1
No photo
~:) do ~trw: Zgadza się ja mam podobne parametry w Bravo II robiłem tuning w profesjonalnej firmie nie była tania ale się opłacało ponieważ samochód pali ok 1,5l na 100km mniej ,a mam przejechane 234tys. tuning był robiony przy 56tys.także już dawno się wrócił nie mówiąc o przyjemności z jazdy w Niemczech na autostradzie bez problemów jechałem 230km/h.na chwilę obecną olej też w sumie od wymiany do wymiany co 20tys.bez dolewek
18 cze 16:46 | ocena: 66%
Liczba głosów:9
66%
100%
Zgłoś oceń: -1 +1
No photo
~Greg : Wiecie dlaczego w tym porównaniu nie ma Hondy Civic VIII tzw.Ufo z 2,2 dieslem? Bo nagle okazałoby się że Civic wygrałby wszystkie kategorie i naprawdę blado na jego tle wypadłby Golf. Miejcie swój rozum. Diesel w Hondzie Civic bije na głowę rywali. Trwałość, niezawodność, bardzo dobre osiągi i ekonomia to są cechy których oczekujemy od diesla i w Civicu dostajemy je wszystkie w pakiecie z przestronnym wnętrzem i obszernym bagażnikiem. Przedstawione w porównaniu auta może dla kogoś są dobre. Niestety Honda jest lepsza. I znów lepsze jest wrogiem dobrego.
19 cze 19:03 | ocena: 54%
Liczba głosów:37
54%
100%
Zgłoś oceń: -1 +1

Wpisz komentarz

Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo


Twój podpis

Redakcja poleca