Opel Zafira - praktyczny i solidny van za rozsądne pieniądze

Opel Zafira - praktyczny i solidny van za rozsądne pieniądze

Ciekawa stylistyka Zafiry Tourer przyciąga oko, samochód oferuje też wiele nowoczesnych i praktycznych rozwiązań. Tylko czy nie przekładają się one na droższą eksploatację? Zafira III okazuje się dość bezpiecznym zakupem

  • O zakupie Zafiry Tourer warto myśleć, mając 40-50 tys. zł
  • Rodzinny van i sztywno zestrojone podwozie – takie zestawienie nie każdemu się spodoba. Pomóc może regulacja zawieszenia FlexRide
  • Wśród kompaktowych vanów Zafira Tourer wyróżnia się gabarytami. Długość 4,7 m obiecuje naprawdę duże wnętrze

Kompaktowe vany tracą zainteresowanie! Opel, podobnie jak wiele firm, obecnie stawia na crossovery (np. Grandland X) – na razie nie słychać o następcy Zafiry, choć z drugiej strony samochód ciągle jest sprzedawany w salonach. Od razu spieszymy uspokoić – mniejsze zainteresowanie Zafirą nie jest związane z usterkowością tego modelu czy brakami funkcjonalnymi, to raczej efekt mody na SUV-y i crossovery. Warto też zauważyć, że równolegle z Zafirą Tourer (od liftingu po prostu „Zafira”) aż do 2014 roku oferowano poprzednią generację (z dopiskiem „Classic” lub „Family”).

O zakupie Zafiry Tourer warto myśleć, mając 40-50 tys. zł

Zafira 3. generacji ma niewiele wspólnego ze swoją poprzedniczką. Samochód zdecydowanie urósł i jest nie tylko wielki i przestronny, lecz także po prostu ciekawy pod względem stylistycznym. Pamiętajcie też, że o ile Zafiry A i B oferowano w standardzie z 7 miejscami, o tyle C takiej gwarancji nie daje – trzeci rząd siedzeń był dostępny w zależności od wersji wyposażeniowej i silnikowej w standardzie lub za dopłatą. Kolejna ważna zmiana to sposób składania siedzeń: drugi rząd nareszcie ma trzy pojedyncze fotele, które można złożyć i schować w podłodze – Zafira B na to nie pozwalała, co ograniczało wykorzystanie przestrzeni.

Duża z zewnątrz, a w środku?

Wśród kompaktowych vanów Zafira Tourer wyróżnia się gabarytami. Długość 4,7 m obiecuje naprawdę duże wnętrze. Czy rzeczywiście takie jest? Ciekawy nowoczesny design zabiera sporo przestrzeni, ale bez wątpienia Zafira jest praktycznym samochodem. W podstawowej wersji (z dwoma rzędami foteli) bagażnik ma do rolety solidne 650 l. Oczywiście, za 3. rzędem szału nie ma – pozostają 152 l, czyli… i tak więcej niż u takich konkurentów, jak VW Touran czy Ford Grand C-Max. Tyle że za pierwszym i drugim rzędem przywołany Volkswagen oferuje więcej przestrzeni, mimo że jest o 25 cm krótszy.

Duże gabaryty przekładają się na wygodne wnętrze. - Igor Kohutnicki / Newspix

Z Zafiry powinni być zadowoleni miłośnicy elektronicznych i funkcjonalnych gadżetów. Opel przewidział mnóstwo dodatków: rozpoznawanie znaków drogowych, „inteligentne” reflektory, systemy multimedialne, przednia szyba zachodząca aż na dach.

Bezpieczny zakup?

Lista silników nie jest szczególnie bogata, ale – przynajmniej teoretycznie – każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Bardzo długo najtańszą odmianą był stary, prosty benzyniak 1.8. Występuje w dwóch wersjach: 115- lub 140-konnej. Teoretycznie to dobra oferta dla miłośników prostej techniki (ale pojawiają się sygnały dotyczące dużego zużycia oleju), szczególnie tych, którym nie zależy na osiągach. Jednak ten silnik bardzo trudno spotkać, podobnie jak wersje 1.6 CNG (na gaz ziemny).

Jeśli już chcecie benzynę, przemyślcie zakup odmiany 1.4 Turbo. Zapewnia ona przyzwoitą elastyczność (nie to, co 1.8!) i kulturę pracy. O przypadłości tego silnika spytaliśmy Bartosza Smakowskiego z warszawskiej firmy Auto-Remar, specjalizującej się w Oplach: "To naprawdę dobry silnik, typową przypadłością są problemy z układem odpowietrzania skrzyni korbowej. Trzeba wtedy wymienić pokrywę zaworów i kolektor ssący, co kosztuje nawet 5000 zł. Problemy z łańcuchem rozrządu, turbiną czy dwumasowym kołem to raczej dzieło przypadku niż powtarzalne awarie".

Uszkodzenia turbin, owszem, zdarzają się, ale głównie w samochodach eksploatowanych na gazie (również z fabryczną instalacją) – zbyt wysoka temperatura spalin powoduje pęknięcie w „gorącej” części urządzenia. Nowa turbina nie jest na szczęście przesadnie droga, jednak to ciągle wydatek około 2500 zł. Silniki 1.6 SIDI oferują naprawdę niezłe osiągi (uwaga dla miłośników LPG – to wersje z wtryskiem bezpośrednim), ale również one należą do rynkowej niszy.

Opel określił interwał wymiany oleju na maks. rok, ale pozostawił dystans 30 tys. km – lepiej go skrócić nawet o połowę!

Zdecydowana większość Zafir oferowanych w sprzedaży jest wyposażona w dwulitrowego diesla. Dostępny jest szeroki zakres mocy – od 110 do 195 KM (topowy korzysta z dwóch turbosprężarek, pozostałe – z jednej). Dynamika oczywiście mocno zależy od wariantu. Zafira 2.0/110 KM na osiągnięcie 100 km/h potrzebuje (dane testowe!) 12,8 s, a na przyspieszenie od 80 do 120 km/h (na 6. biegu) – aż 20,1 s. Topowa odmiana wymaga odpowiednio 9,6 s i 9,9 s! Zużycie paliwa również się różni, ale już zdecydowanie mniej: najsłabsza odmiana średnio spala 6 l/100 km, najmocniejsza – tylko o litr więcej.

Dla wielu nabywców aut z drugiej ręki bardziej istotną sprawą niż osiągi jest jednak niezawodność. Zdaniem pana Bartosza z warsztatu Auto-Remar: "Podstawowy problem to zużywający się z czasem uszczelniacz w okolicy smoka oleju. Nie zaskakuje on jednak awarią, początkowo daje o sobie znać dłuższym świeceniem się lampki kontrolnej ciśnienia oleju, potem potrafi się ona palić cały czas i to najwyższy czas na wyłączenie silnika. Mieliśmy nawet jeden przypadek ukręcenia wału korbowego, ale to już wynik dużego zaniedbania".

Oczywiście, diesel 2.0 ma też wiele innych przywar (patrz informacje w galerii), ale ich nagromadzenie wynika też z bardzo dużej popularności tego motoru na rynku wtórnym oraz z tego, że wiele egzemplarzy ma kiepską historię serwisową (fatalnie wypada np. stosowanie się do fabrycznego interwału 30 tys. km), a także z zaniedbań. Warto podkreślić, że w porównaniu z konkurencją silnik 2.0 ma sporo mocnych punktów – wtryskiwacze, koło dwumasowe czy turbina naprawdę długo wytrzymują.

O ile dwulitrowy diesel posiada włoski rodowód (konstrukcja Fiata), o tyle wprowadzony w 2013 r. motor 1.6 CDTI to już konstrukcja własna Opla. Motor ten nie ma większych kłopotów z trwałością, za to dość trudno zdobyć nieoryginalne części zamienne inne niż filtry.

Przypadłością Zafiry B były też zużyte manualne skrzynie biegów. W 3. generacji nie ma już tylu problemów. Mocne benzyniaki korzystają z okrytej złą sławą przekładni M32 (fatalne łożyskowanie), ale w 2012 r. znacząco ją poprawiono. W dieslach pracują skrzynie F40 – bardzo dobre konstrukcje, choć mają kłopoty z haczeniem drążka biegów.

Poza tym podwozie auta nie sprawia nadzwyczajnych problemów, model nie podlegał też zbyt wielu akcjom naprawczym – najpoważniejsza to możliwość uszkodzenia śruby łączącej drążek kierowniczy ze zwrotnicą w 113 egzemplarzach z roku modelowego 2016.

Opel Zafira Tourer (od 2011 r.) - dane techniczne (benzynowe z turbo):

Dane techniczne* 1.4 Turbo 1.4 Turbo 1.4 Turbo LPG 1.6 CNG 1.6 SIDI 1.6 SIDI
Lata od 2011 r. od 2011 r. od 2011 r. od 2012 r. od 2012 r. od 2013 r.
Silnik – typ, liczba zaworów t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch łańcuch pasek pasek pasek
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1362 1362 1362 1598 1598 1995
Moc maks. (KM) przy obr./min 120/4200-6000 140/4900-6000 140/4900-6000 150/5000 170/6000 200/5000
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 200/1850-4200 200/1850-4900 200/1850-4900 210/2300-5000 260/1650-3200 280/1650-5000
Skrzynia biegów** 6M 6M, 6A 6M 6M 6M, 6A 6M
Prędkość maksymalna (km/h) 190 200 195 204 212 220
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 11,9 10,8 11,8 11,2 9,2 8,8
Spalanie (wg EU; l/100 km) 8,8/5,5/6,7 8,8/5,5/6,7 bd./bd./9,2 6,1/3,9/4,7*** 8,4/5,5/6,6 8,4/5,7/6,7
*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią; **M – skrzynia manualna, A – automatyczna; ***w kg gazu/100 km
Orientacyjne ceny używanych Oplów Zafir Tourer z podstawowym wyposażeniem wg analizy rynkowej (zł)
2011 34 500 36 600 38 100
2012 41 100 42 400 44 500 45 800 45 500
2013 47 500 48 900 51 400 52 900 52 400 55 200
2014 54 400 56 100 58 900 60 600 60 000 62 800
2015 61 500 63 400 66 600 68 500 67 900 71 000
2016 69 600 71 700 75 300 77 400 77 200 80 300

Opel Zafira Tourer (od 2011 r.) - dane techniczne (benzynowe i 1.6 CDTI):

Dane techniczne* 1.8 1.8 1.6 CDTI 1.6 CDTI
Lata 2011-15 2012-15 od 2014 r. od 2013 r.
Silnik – typ, liczba zaworów benz. R4/16 benz. R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16
Rodzaj napędu rozrządu pasek pasek łańcuch łańcuch
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1796 1796 1598 1598
Moc maks. (KM) przy obr./min 115/5600 140/6300 120/4000 136/3500-4000
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 175/3800 175/3800 320/2000 320/2000
Skrzynia biegów** 5M 5M 6M 6M
Prędkość maksymalna (km/h) 185 195 186 193
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 12,9 11,7 12,7 11,2
Spalanie (wg EU; l/100 km) 9,7/5,8/7,2 9,7/5,8/7,2 5,0/4,2/4,5 4,6/3,8/4,1
*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią; **M – skrzynia manualna, A – automatyczna
Orientacyjne ceny używanych Oplów Zafir Tourer z podstawowym wyposażeniem wg analizy rynkowej (zł)
2011 34 000
2012 38 600 41 100
2013 44 500 47 500 54 600
2014 51 000 54 400 60 800 62 600
2015 57 700 61 500 68 900 70 900
2016 78 400 80 700

Opel Zafira Tourer (od 2011 r.) - dane techniczne (2.0 CDTI):

Dane techniczne* 2.0 CDTI 2.0 CDTI 2.0 CDTI 2.0 CDTI 2.0 CDTI
Lata 2011-15 od 2011 r. 2011-15 od 2015 r. 2012-15
Silnik – typ, liczba zaworów t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16
Rodzaj napędu rozrządu pasek pasek pasek pasek pasek
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1956 1956 1956 1956 1956
Moc maks. (KM) przy obr./min 110/4000 130/4000 165/4000 170/3750 195/4000
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 260/1750-2500 300/1750-2500 350/1750-2500 400/1750-2500 400/1750-2500
Skrzynia biegów** 6M 6M 6M, 6A 6M 6M
Prędkość maksymalna (km/h) 183 191 208 208 218
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 12,5 11,4 9,8 9,8 8
Spalanie (wg EU; l/100 km) 6,4/4,5/5,2 6,4/4,5/5,2 6,2/4,6/5,2 6,5/4,5/5,3 6,7/5,0/5,6
*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią; **M – skrzynia manualna, A – automatyczna
Orientacyjne ceny używanych Oplów Zafir Tourer z podstawowym wyposażeniem wg analizy rynkowej (zł)
2011 38 600 39 400 40 500
2012 44 000 44 900 45 800 53 900
2013 50 900 52 000 53 000 62 300
2014 58 400 59 600 60 800 66 800
2015 66 200 67 600 68 900 72 600 75 700
2016 83 800 82 700

Opel Zafira Tourer (od 2011 r.) - ceny części:

Ceny zamienników benzynowe (dla 1.4/140 KM) diesle (dla 2.0/130 KM)
Filtr oleju/powietrza od 32/55 zł od 65/55 zł
Klocki/tarcze hamulcowe (przód) od 225/360 zł od 225/360 zł
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) od 510/380 zł od 510/380 zł
Łożysko koła przednie/tylne (kpl.) od 490/450 zł od 490/450 zł
Sprzęgło komplet (+ koło dwumasowe) od 1050 zł (+ 1200 zł) od 1100 zł (+ 1350 zł)
Zestaw rozrządu (kpl.) od 2900 zł (łańcuch) od 520 zł (pasek)
Reflektor/błotnik (przód) od 800/180 (używany) zł od 800/180 (używany) zł

Opel Zafira Tourer (od 2011 r.) - eksploatacja:

Materiały eksploatacyjne benzynowe diesle
Olej silnikowy 4,0-5,5 l (5W-30, Dexos 2) 4,5-5,0 l (5W-30, Dexos 2)
Olej w skrzyni manualnej M32: 2,0 l, 70W Synth. F40: 1,6 l, 70W Synth.
Układ chłodzenia 5,6-6,2 l (na bazie glikolu) 9,0 l (płyn na bazie glikolu)
Płyn hamulcowy ok. 0,8 l, DOT 4+ ok. 0,8 l, DOT 4+
Napęd rozrządu łańcuch/pasek* łańcuch/pasek*
Interwały międzyprzeglądowe
Olej silnikowy** co 30 tys. km lub co rok co 30 tys. km lub co rok
Filtr przeciwpyłkowy co 60 tys. km lub co 2 lata co 60 tys. km lub co 2 lata
Filtr powietrza co 60 tys. km lub co 4 lata co 60 tys. km lub co 4 lata
Płyn hamulcowy co 2 lata co 2 lata
Napęd rozrządu co 150 tys. km lub co 6 lat* co 150 tys. km lub co 6 lat*
*1.4 Turbo i 1.6 CDTI – łańcuch; **zmienne okresy między przeglądami, dane maksymalne

Opel Zafira Tourer (od 2011 r.) - naszym zdaniem:

Samochód ma kilka wad ale w końcu to tylko budżetowy van kompaktowy. Za rozsądne pieniądze (i zakup, i serwisowanie) można mieć funkcjonalny oraz obszerny samochód rodzinny. Ocena 4/5


Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Redakcja poleca