Nissan Qashqai kontra Renault Kadjar i Skoda Karoq - który model będzie lepszym wyborem?

Nissan Qashqai kontra Renault Kadjar i Skoda Karoq - który model będzie lepszym wyborem?

Z kapelusza? Nie wszystkie! To Skoda wymyśliła sobie, że nagle chce zmniejszyć Kodiaqa i bum – mamy nowy model Karoq. Renault pomyślało podobnie i oto jest Kadjar. Przeciwko nim staje klasyk gatunku: Nissan Qashqai. Zaraz dowiecie się, dlaczego:

  • W Nissanie jest najmniej wygodnie na tylnej kanapie
  • Renault lubi kierowców o spokojnym usposobieniu
  • Skoda okazuje się twardym w walce nowicjuszem

W naszym porównaniu występują trzy kompaktowe SUV-y w perfekcyjnym formacie, z porządnym napędem. Czyli mamy trzech bohaterów codzienności, którzy bez przechwalania się trafiają w samo centrum potrzeb nowoczesnej mobilności.

Kurtyna w górę, na scenę wyjeżdżają: Skoda Karoq 2.0 TDI 4x4, Nissan Qashqai dCi 130 All-Mode 4x4i (naprawdę się tak nazywa) i Renault Kadjar dCi 130 4WD. Wszystkie mają ok. 4,4 m długości, rozwijają moc od 130 do 150 KM i kosztują w okolicach 120 000 zł.

W cenie oczywiście jest też napęd na 4 koła, interesujący dla kierowców, którzy często ciągną przyczepy albo lubią mieć spokój ducha podczas wypadów na narty czy działkę na końcu świata. Trzy SUV-y muszą udowodnić, co potrafią. Czy rzeczywiście trafiają w złoty środek, czy może są tylko średniakami?

Czeska spółka córka Volkswagena najlepiej wykorzystuje przestrzeń. Skoda mierzy 4,38 m długości, czyli jest krótsza niż rywale sojuszu Renault-Nissan: Kadjar i Qashqai. W obu rzędach siedzeń Karoqa siedzi się wygodniej niż u konkurentów. Jest to także zasługa świetnych sportowych foteli, za które w Skodzie trzeba dopłacić. Kosztują 1400 zł, z kolei przesuwane i wyjmowane tylne siedzenia – aż 1800 zł.

Bez dopłacania dostaje się gigantyczny bagażnik, który mieści nawet 1810 litrów, kiedy autem podróżują tylko kierowca i pasażer z przodu – to oznacza od dwóch do trzech walizek więcej niż u rywali. Szczególnie Renault rozczarowuje pod tym względem, gdyż jego maksymalna pojemność wynosi 1478 l.

W razie przeprowadzki trzeba poprosić znajomego o wsparcie w postaci pakowniejszego auta, żeby nie jeździć po dziesięć razy tam i z powrotem. Japończycy za to dość oszczędnie gospodarują przestrzenią dla swoich gości. Wysocy kierowcy będą często majstrować w ustawieniach fotela, próbując się jeszcze kawałek odsunąć i obniżyć siedzisko.

Niestety, nie będzie to możliwe. Z kolei z tyłu już samo wsiadanie jest trudniejsze. Kanapa oferuje mało przestrzeni nad głową i na kolana. Nisko (naprawdę nisko) umieszczone siedzisko też nie sprzyja wygodzie.

Konflikt generacyjny między Skodą a Renault-Nissanem rozgrywa się także poza obszarem wyposażenia. Nie tylko dlatego, że Skoda jest porządniej poskładana. Szczególnie w zakresie opcji bezpieczeństwa i funkcji sieciowych staje się jasne, że Karoq jest bardziej współczesnym autem, podczas gdy Qashqaiowi niewiele pomógł nawet zeszłoroczny lifting, a Kadjara modernizacja dopiero czeka.

Co prawda, Renault i Nissan mogą być wyposażone w kamerę z widokiem 360 stopni, której próżno szukać w Skodzie. Ale za to tylko czeski SUV ma aktywnego asystenta jazdy w korku, który hamuje aż do zatrzymania auta i potrafi też sam kierować. „W internety” Skoda też zaopatruje najlepiej, Nissan nie obsługuje nawet standardów Apple CarPlay ani Android Auto.

Jeśli chodzi o osiągi, musimy z góry coś wyjaśnić: Skoda przysłała nam do testu 2-litrowe TDI o mocy 150 koni, podczas gdy Renault i Nissan korzystają ze 130-konnego 1.6 dCi. Oczywiste, że Skoda dzięki temu jest najszybsza. Qashqai bije Karoqa za to skutecznością hamulców, bo z prędkości 100 km/h zatrzymuje się o metr wcześniej. Poza tym Skoda błyszczy najlepszą dynamiką jazdy, i to z dużą przewagą.

Jej układ kierowniczy daje najlepsze wyczucie kół, podczas gdy w Renault kierowca czuje przede wszystkim bardzo silne wspomaganie i niewiele więcej. Zakręty Karoq bierze z lekkim przechyłem, ale bardzo stabilnie. Kadjar z kolei mocno kładzie się na boku i kierowca nie do końca czuje się panem wydarzeń, wręcz trochę jakby sam był tylko pasażerem.

Pod względem komfortu Skoda też oferuje najbardziej udany kompromis. Jest wystarczająco miękka, żeby wygładzać kanty, a nie – jak Nissan – sztywno się od nich odbijać i przekazywać wstrząsy pasażerom. Jednocześnie Karoq jest wystarczająco sztywny, żeby nawet na nierównej drodze nie stracić opanowania.

Prezentowane SUV-y nie są tanie. Przeciwnie – jak na swój format okazują się bardzo drogie. Na pocieszenie: Karoq i Kadjar stabilnie utrzymują wartość rynkową. Nie bez znaczenia jest też to, że Skoda jako jedyna w porównaniu ma katalizator SCR i wtrysk roztworu mocznika. Mimo to nie ma homologacji Euro 6d Temp. Jeszcze nie. Podobno od 1 września będzie mogła się nią pochwalić.

Nissan Qashqai, Renault Kadjar i Skoda Karoq - wyniki pomiarów drogowych (oceniane):

Skoda Nissan Renault
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,1 s 3,7 s 3,7 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,3 s 11,0 s 11,5 s
Przyspieszenie 0-130/0-160 km/h 16,0/27,7 s 19,5/34,7 s 19,9/37,6 s
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg) 7,3 s 6,8 s 7,2 s
Elastyczność 80-120 km/h (6. bieg) 15,3 s 12,1 s 13,7 s
Masa rzeczywista/ładowność 1598/533 kg 1616/414 kg 1589/470 kg
Rozdział masy (przód/tył) 57/43 proc. 60/40 proc. 61/39 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 10,8/10,8 m 11,4/11,6 m 11,3/11,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 36,3 m 34,5 m 35,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 35,9 m 35,4 m 36,2 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A) 59 dB (A) 60 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 66 dB (A) 69 dB (A) 68 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 70 dB (A) 71 dB (A) 71 dB (A)
Spalanie testowe 6,1 l/100 km 6,1 l/100 km 5,9 l/100 km
Zasięg 810 km 1060 km 1090 km

Nissan Qashqai, Renault Kadjar i Skoda Karoq - zmierzone wymiary kabin (oceniane):

Skoda Karoq Nissan Qashqai Renault Kadjar
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1150 1115 1115
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1490 1475 1475
Wysokość wnętrza z przodu maks. (mm) 1035 995 1005
Zakres regulacji fotela (mm) 225 215 215
Indeks miejsca na nogi z tyłu* (mm) 745 730 745
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1460 1465 1460
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 970 950 970
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 395 330 370

*zmierzone przy przednim fotelu odsuniętym o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Nissan Qashqai, Renault Kadjar i Skoda Karoq - dana katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników):

Karoq Qashqai Kadjar
Silnik: typ/cylindry/zawory diesel, turbo/R4/16 diesel, turbo/R4/16 diesel, turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu common rail/pasek common rail/łańcuch common rail/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1968 1598 1598
Moc maksymalna (KM/obr./min) 150/3500 130/4000 130/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 340/1750 320/1750 320/1750
Prędkość maksymalna (km/h) 196 190 190
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa
Napęd 4x4 4x4 4x4
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 479-1810 430-1585 472-1478
Pojemność zbiornika paliwa (l) 50 65 65
Marka i model opon testowanego auta Bridgestone Turanza T001 Michelin Pilot Sport 4 Continental SportContact 5
Rozmiar opon testowanego auta 225/50 R 18 225/45 ZR 19 225/45 R 19
Emisja CO2 (g/km) 131 129 129
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 2000/750 1800/750 1800/750

Nissan Qashqai, Renault Kadjar i Skoda Karoq - wyposażenie i ceny opcji (oceniane):

Karoq Qashqai Kadjar
Wersja 2.0 TDI 4x4 Style 1.6 dCi 4x4 Tekna 1.6 dCi 4x4 Bose Edition
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowy S/S/S/S S/S/S/N S/S/S/N
Reflektory ksenon/LED/przeciwmgielne N/S/S N/S/S N/S/S
Klimatyzacja automatyczna 2-strefowa S S S
Lusterka boczne podgrzewane/elektrycznie składane S/S S/S S/S
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne S S S
System multimedialny/nawigacja S/2000 zł S/S S/S
Bluetooth/złącze USB/radio DAB S/S/500 zł S/S/S S/S/S
Dostęp bezkluczykowy (kluczyk zbliżeniowy) S S S
Monitor zmęczenia kierowcy 200 zł S N
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/S S/S S/S
Czujniki parkowania tylne/przednie S/S S/S S/S
Kamera cofania/system automatycznego parkowania 1200/1400 zł S/S 3500 zł (pakiet, za obie opcje)
Podgrzewane fotele przednie/przednia szyba S/900 zł S/S 1600 zł (pakiet, za obie opcje)
Skórzana tapicerka/elektryczna regulacja foteli 6500/2200 zł 6000 zł za obie opcje 5300/1500 zł (pakiet)
Elektrycznie podnoszona i opuszczana klapa bagażnika 1 800 zł N N
System unikania kolizji/asystent pasa ruchu (aktywny) S/1600 zł S/S 3500 zł (pakiet)/S
Czujnik martwego pola/skaner znaków drogowych 1600/300 zł S/S 3500 zł (pakiet)/S
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie 2300 zł/S (18-calowe) 2400 zł/S (19-calowe) 2200 zł/S (19-calowe)

Nissan Qashqai, Renault Kadjar i Skoda Karoq - ceny, gwarancja, przeglądy (oceniane):

Karoq Qashqai Kadjar
Cena podstawowa 124 000 zł 121 650 zł 122 500 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) 42,6 proc. 45,7 proc. 41,7 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata 3 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km co 30 tys. km co 30 tys. km
Cena po doposażeniu 136 900 zł** 121 650 zł 127 600 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. **cena Skody obejmuje dodatkowo: system siedzeń Varioflex za 1800 zł oraz sportowe przednie fotele za 1400 zł.

Nissan Qashqai, Renault Kadjar i Skoda Karoq - punkty i klasyfikacja:

Nadwozie Maks. pkt. Skoda Nissan Renault
Przestronność z przodu 40 33 29 29
Przestronność z tyłu 30 24 21 23
Pojemność bagażnika 25 21 20 21
Ładowność 15 13 10 11
Widoczność 20 18 15 16
Fotele, pozycja kierowcy 30 27 25 24
Ergonomia obsługi 20 18 17 17
Jakość wykończenia 20 17 16 15
Suma punktów 200 171 153 156
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Skoda Nissan Renault
Przyspieszenie 25 18 15 14
Elastyczność 25 18 20 19
Poziom hałasu 15 11 10 10
Skrzynia biegów 15 14 13 12
Zachowanie na drodze 30 27 27 25
Komfort jazdy 30 26 24 22
Układ kierowniczy 15 14 13 12
Średnica zawracania 5 5 4 4
Skuteczność hamulców 40 33 36 33
Suma punktów 200 166 162 151
Koszty Maks. pkt. Skoda Nissan Renault
Cena po doposażeniu 50 36 39 38
Utrata wartości 15 12 10 12
Zużycie paliwa 30 24 24 23
Wyposażenie – komfort 40 22 22 22
Wyp. – bezpieczeństwo 30 23 22 21
Ubezpieczenia 10 8 8 8
Gwarancja 15 8 10 8
Przeglądy 10 10 10 10
Suma punktów 200 143 145 142
Wynik końcowy 600 480 460 449
Miejsce w teście 1. 2. 3.

Nissan Qashqai, Renault Kadjar i Skoda Karoq - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnicy nie oceniamy):

Auto Świat

Nie jest źle: przekłamania względem danych katalogowych są jak na standardy cyklu NEDC przyzwoite, a rzeczywiste spalanie testowe – niskie. Niemniej takie wyniki to porażka downsizingu – większy i mocniejszy dwulitrowiec pali tyle, co jednostki 1.6. Bez sensu.

Nissan Qashqai, Renault Kadjar i Skoda Karoq - podsumowanie:

Przyjemnie opisuje się takie samochody: dokładnie trafiają w potrzeby przeciętnego kierowcy. Ale niestety, wcale to nie oznacza, że takiego statystycznego kierowcę będzie na nie stać. Wobec cen ponad 120 000 zł takie auta pozostają w Polsce dobrem luksusowym.

Na szczęście niewiele palą, a jazda nimi sprawia dużą przyjemność. O największej można mówić w przypadku Skody, która sprawia wrażenie pojazdu o generację doskonalszego od rywali. Przestronność, stabilność jazdy, komfort, wygoda – oto atuty czeskiego auta.

Jeżeli uważacie, że Skoda nie powinna (albo właśnie powinna) wygrać - zapraszamy do komentowania, ale... Najpierw chociaż przejedźcie się modelem Karoq i jego rywalami w salonach, jeżeli nie jeździcie nimi na co dzień. To uczyni dyskusję rzeczową i merytoryczną. :)


Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Redakcja poleca