Fiat Tipo kontra Skoda Rapid Spaceback i Citroen C4 Cactus - praktyczność, styl czy ekonomia?
?/?
Przeciągnij, aby zamknąć.
Zamykanie galerii...
Fiat Tipo kontra Skoda Rapid Spaceback i Citroen C4 Cactus
Fiat Tipo kontra Skoda Rapid Spaceback i Citroen C4 Cactus
Fiat Tipo kontra Skoda Rapid Spaceback i Citroen C4 Cactus
Skoda Rapid Spaceback 1.2 TSI Ambition
Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI Ambition
Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI Ambition
Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI Ambition
Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI Ambition
Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI Ambition
Fiat Tipo 1.4 T-Jet Easy
Fiat Tipo 1.4 T-Jet Easy
Fiat Tipo 1.4 T-Jet Easy
Fiat Tipo 1.4 T-Jet Easy
Fiat Tipo 1.4 T-Jet Easy
Fiat Tipo 1.4 T-Jet Easy
Fiat Tipo 1.4 T-Jet Easy
Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech Feel
Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech Feel
Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech Feel
Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech Feel
Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech Feel
Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech Feel
Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech Feel
Fiat Tipo kontra Skoda Rapid Spaceback i Citroen C4 Cactus
Fiat Tipo kontra Skoda Rapid Spaceback i Citroen C4 Cactus
Fiat Tipo kontra Skoda Rapid Spaceback i Citroen C4 Cactus
O wygranej zadecydują niskie koszty zakupu i eksploatacji.
Fiat Tipo kontra Skoda Rapid Spaceback i Citroen C4 Cactus
Fiat Tipo kontra Skoda Rapid Spaceback i Citroen C4 Cactus
Zdecydowanie najskromniejszą przestrzeń bagażową oferuje kufer C4 Cactusa (358 l) – o 82 litry mniejszy niż w Tipo (440 l)
Fiat Tipo kontra Skoda Rapid Spaceback i Citroen C4 Cactus
Fiat Tipo kontra Skoda Rapid Spaceback i Citroen C4 Cactus
Skoda Rapid Spaceback 1.2 TSI Ambition
Skoda Rapid Spaceback 1.2 TSI Ambition
Budżetowy kompakt to chyba najlepsze określenie dla Rapida. Długością kabiny, ilością miejsca na nogi i nad głową oraz pojemnością bagażnika bez trudu dorównuje autom segmentu C. Jednak kabina Spacebacka szerokością jest zbliżona do mniejszej Fabii. Także jakością użytych materiałów (twarde plastiki) bliżej ma do aut klasy B. Choć układ kierowniczy posłusznie wykonuje polecenia kierowcy, a zawieszenie pozwala na bezpieczną i komfortową podróż, to jednak na tle koncernowego brata – VW Golfa – Rapid prezentuje w dziedzinie prowadzenia gorszy poziom. Jego mały, trzycylindrowy doładowany silnik pozwala uzyskać najlepszy sprint do „setki” (9,8 s) i co najważniejsze – jest najoszczędniejszy (5,7 l/100 km). Tylko nieznacznie ustępuje elastycznością mocniejszemu o 10 KM 4-cylindrowemu silnikowi Fiata.
Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI Ambition
Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI Ambition
Škoda kusi klientów także najniższą ceną, i to w przypadku zarówno bazowej wersji Active (54 400 zł), jak i droższej Ambition, wzbogaconej o kilka dodatków (61 800 zł). Po doposażeniu Škoda okazuje się aż o 7250 zł tańsza od Fiata, a importer daje jeszcze na zachętę pakiet przeglądów o wartości 2300 zł i dodatkowy upust 1500 zł przy odkupie auta.
Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI Ambition
Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI Ambition
Rapid Spaceback oferuje dużo przestrzeni na nogi i nad głową, niestety, wąskie nadwozie i twarde tworzywa na desce nie pasują do aut klasy kompaktowej.
Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI Ambition
Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI Ambition
Škodę można wyposażyć w nowoczesne multimedia z dostępem do internetu.
Funkcja SmartLink+ pozwala na lepszą komunikację auta i smartfona, zawiera m.in. interfejsy Apple CarPlay i Android Auto. Kosztuje 700 zł, ale wymaga zamówienia droższego radia lub navi.
Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI Ambition
Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI Ambition
Żaden z rywali nie oferuje tyle miejsca na nogi.
Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI Ambition
Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI Ambition
415 litrów wśród kompaktowych hatchbacków to bardzo przyzwoita wartość. Załadunek bagaży ułatwia najniżej położona dolna krawędź bagażnika. Niestety, po złożeniu oparcia powstaje próg.
Fiat Tipo 1.4 T-Jet Easy
Fiat Tipo 1.4 T-Jet Easy
Jego silnik (jedyny z czterema cylindrami) ma najwyższą moc i zachwyca dynamiką, zwłaszcza elastycznością, ale dyskredytuje go duże zapotrzebowanie na paliwo. Zużywa aż o 2 litry więcej od 3-cylindrowych benzyniaków rywali, i to mimo tego, że współpracuje z 6-stopniową przekładnią. Sprężyste zawieszenie Tipo dobrze pochłania nierówności oraz umożliwia pewne prowadzenie na wprost i na zakrętach. Zaskakuje dobrą skutecznością hamulców –poniżej 36 m ze 100 km/h do zatrzymania.
Fiat Tipo 1.4 T-Jet Easy
Fiat Tipo 1.4 T-Jet Easy
Tipo na tle rywali to klasyczny kompakt, przynajmniej pod względem gabarytów, przestronności wnętrza czy sposobu prowadzenia. Owszem, można by się czepiać gdzieniegdzie jakości użytych materiałów czy braku dostępności niektórych systemów bezpieczeństwa, ale wobec tej ceny zakupu (od 59 200 zł za podstawową wersję Pop) możemy na te niedostatki przymknąć oko. Na przykład miękkie tworzywa są tylko w górnej części deski rozdzielczej, a te w dolnych partiach wyglądają nieco tandetnie. Tipo można wyposażyć m.in. w system unikania kolizji lub adaptacyjny tempomat, za to nie zamówicie do niego asystenta pasa ruchu ani czujników martwego pola, mimo że jest to dość świeży model na rynku (htb. od 2017 r.).
Fiat Tipo 1.4 T-Jet Easy
Fiat Tipo 1.4 T-Jet Easy
Tipo niczego nie udaje. Ma wymiary typowego kompaktu, przestronną kabinę i pojemny kufer. Materiały w górnej części deski są miękkie, te niżej położone mogłyby być lepsze jakościowo.
Fiat Tipo 1.4 T-Jet Easy
Fiat Tipo 1.4 T-Jet Easy
Nawigacja z ekranem 5 cali już za 2400 zł, z 7-calowym występuje w droższych wersjach.
Fiat Tipo 1.4 T-Jet Easy
Fiat Tipo 1.4 T-Jet Easy
Tipo jest seryjnie wyposażone w Dualdrive, czyli funkcję mocniejszego wspomagania układu kierowniczego w ruchu miejskim. Działa dobrze, pod warunkiem że się o niej pamięta.
Fiat Tipo 1.4 T-Jet Easy
Fiat Tipo 1.4 T-Jet Easy
Wystarczająco miejsca na nogi i nad głową.
Fiat Tipo 1.4 T-Jet Easy
Fiat Tipo 1.4 T-Jet Easy
Rekordzista wśród testowanych samochodów pod względem pojemności bagażnika (440 l). Tylko w Fiacie po złożeniu oparcia kanapy uzyskujemy niemal płaską powierzchnię podłogi.
Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech Feel
Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech Feel
Przynależność C4 Cactusa do kompaktów to chwyt marketingowy. Produkowany od 2014 roku model jest zbudowany na wydłużonej płycie podłogowej C3 Picasso. Jeszcze przed liftingiem w palecie Citroëna był miejskim crossoverem. Gdy zadebiutowało C3 Aircross, a z oferty wycofano C4, przy okazji face liftingu zmieniono pozycjonowanie Cactusa i teraz w palecie pełni funkcję kompaktu. Żeby uwiarygodnić reinkarnację modelu, usunięto Airbumpy (panele ochronne) i relingi dachowe (są w opcji). By poprawić komfort i prowadzenie, zastosowano amortyzatory z progresywnymi ogranicznikami hydraulicznymi. Mimo zmian C4 Cactus w dziedzinie prowadzenia wypada najsłabiej w tym zestawieniu. Na równej jak stół nawierzchni prowadzi się je dobrze, ale większe nierówności są w stanie wyprowadzić to auto z równowagi. Szczególnie nerwowo na dziurach zachowuje się tylna oś. Trzycylindrowy benzyniak spontanicznie reaguje na gaz w całym zakresie obrotów i jest całkiem oszczędny.
Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech Feel
Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech Feel
Cena bazowej wersji Live (58 990 zł) jest zbliżona do podstawowej w Tipo, ale porównywana odmiana Feel dzięki bogatemu wyposażeniu jest o ponad 4600 zł tańsza od doposażonej Easy w Fiacie.
Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech Feel
Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech Feel
Jeszcze niedawno Cactus był typowym crossoverem, ale po liftingu usunięto z niego relingi i wyróżniające go Airbumpy i przechrzczono na kompakt!
Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech Feel
Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech Feel
Dotykowy ekran 7 cali niezbyt dobrze reaguje i ma słabą grafikę.
Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech Feel
Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech Feel
Rozwiązania w stylu retro w C4 Cactusie zapewniają mu oryginalność. Także w Citroënie dostępne są za dopłatą interfejsy AA i ACP, ale nie podobała nam się rozdzielczość dotykowego ekranu.
Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech Feel
Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech Feel
Mimo najmniejszego rozstawu osi jest tu całkiem wygodnie.
Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech Feel
Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech Feel
Kufer nie wygląda wcale na mały, gdyż ma regularne kształty. Ale pojemność 358 l na tle rywali wypada skromnie. W Cactusie bagaże trzeba podnieść najwyżej, a po złożeniu oparcia powstaje duży próg.
Fiat Tipo kontra Skoda Rapid Spaceback i Citroen C4 Cactus
Fiat Tipo kontra Skoda Rapid Spaceback i Citroen C4 Cactus
Przyznajemy, że najprzyjemniej jeździło nam się Fiatem. Podobały się nie tylko osiągi silnika, lecz także dojrzałe prowadzenie i sposób resorowania nierówności drogi. Na wpadkę z tanimi plastikami w kabinie jeszcze byśmy przymknęli oko, ale nie jesteśmy w stanie zaakceptować paliwożerności silnika 1.4 T-Jet. Także znacznie wyższa niż u rywali cena spowodowała, że kompakt Fiata zajął drugą pozycję. Węższe nadwozie Škody nie przeszkodziło jej w drodze do zwycięstwa. O wygranej zadecydowały atrakcyjna cena i oszczędniejszy silnik.