Volkswagen Arteon 2.0 TSI - limuzyna na sportowo

Volkswagen Arteon, który zastąpił Volkswagena CC, łączy sportowy charakter z wysoką funkcjonalnością i przestronnym wnętrzem. W testowej wersji wyróżnia się także mocnym, 280-konnym silnikiem i dynamiczną stylizacją R-Line

Nazywanie Volkswagena Arteona następcą VW CC jest na wyrost. Nowy model nie tylko ma inną nazwę, lecz także znacznie urósł. Zmieniła się też nieco jego koncepcja. Powstała więc limuzyna o sportowym charakterze, większa i bardziej prestiżowa od Passata, a jednocześnie z typową dla Volkswagena wysoką funkcjonalnością. Arteon stał się więc tańszą alternatywą dla takich aut, jak Audi A5 Sportback czy BMW serii 4 Gran Coupé. Jego bezpośrednią rywalką jest Kia Stinger.

Volkswagen Arteon nie jest – jak CC – sedanem, lecz liftbackiem. Jego nadwozie zachowało jednak linię dachu jak w coupé i nadal jest oferowane z drzwiami pozbawionymi ram okiennych. W wydłużonej w stosunku do CC o 10 cm karoserii miejsca jest pod dostatkiem i dla pasażerów, i na bagaż.

Volkswagen Arteon - przestronny, ale czy wygodny?

O ile osoby z przodu mogą siedzieć w wygodnej pozycji, o tyle pasażerowie na tylnej kanapie już mniej. Owszem, miejsca na kolana tam wystarcza, ale siedzące z tyłu osoby mające więcej niż 185 cm wzrostu będą dotykały dachu włosami. Wysokim może przeszkadzać też nisko osadzone siedzisko kanapy, które nie daje wystarczającego podparcia udom, co w przypadku dalszej podróży będzie powodowało szybsze zmęczenie nóg. Z tyłu przydałoby się także więcej miejsca na stopy.

Komfort jazdy w drugim rzędzie podnoszą za to: trójstrefowa klimatyzacja, podłokietnik oraz zestaw trzech gniazd zasilających (230 V, 12 V i 5 V USB), umożliwiających ładowanie urządzeń elektronicznych.

Dbałość o wysoką funkcjonalność widać w Volkswagenie Arteonie także za sprawą bagażnika, którego pojemność wynosi aż 563 l. Pokrywa kufra jest oczywiście sterowana elektrycznie za pomocą przycisku w pilocie lub ruchem stopy. Fani zimowych szaleństw docenią seryjny otwór do przewożenia długich przedmiotów.

Jak przystało na limuzynę o sportowym charakterze, Arteon nie zawodzi zarówno w kwestii osiągów, jak i prowadzenia. Topowy benzyniak ma moc 280 KM i maksymalny moment 350 Nm, dostępny w szerokim zakresie obrotów. Reakcja na gaz jest więc spontaniczna, i to niezależnie od tego, gdzie aktualnie znajduje się strzałka obrotomierza. Pochwały należą się też za spalanie (w teście 8,4 l/100 km) i dobre wyciszenie czterocylindrowego TSI.

Brak dużego silnika, np. V6 Volkswagen próbował zrekompensować sztucznie generowanym rasowym dźwiękiem w trybie Sport, ale ten zabieg niezbyt dobrze mu się udał.

Volkswagen Arteon - wzorowe prowadzenie

Progresywny układ kierowniczy i dopracowane adaptacyjne zawieszenie sprawiają, że przyjemność z jazdy Arteonem jest nieporównywalna z żadnym dotychczas produkowanym Volkswagenem. Auto mimo niemałej masy prowadzi się niezwykle lekko i skutecznie hamuje. Kierowcy docenią także możliwości aktywnego tempomatu, który działa tak, że z wyprzedzeniem reaguje na ograniczenia prędkości, zakręty i skrzyżowania.

Volkswagen Arteon ma spore szanse na sukces, choć nie w testowanej wersji. Ceny zaczynają się od 127 690 zł (1.5 TSI/150 KM), podczas gdy rywale są drożsi: A5 Sportback (160 100 zł), seria 4 Gran Coupé (167 300 zł), Stinger (149 900 zł). Ale gdy porównamy konkurentów z Arteonem z topowym benzyniakiem, różnice są już minimalne.

Volkswagen Arteon - to nam się podoba

Atrakcyjny wygląd, funkcjonalne wnętrze, świetne prowadzenie, nowoczesne systemy multimedialne i poprawiające bezpieczeństwo, znakomita dynamika.

Volkswagen Arteon - to nam się nie podoba

Niewygodne miejsca z tyłu (słabe podparcie ud i mała przestrzeń na stopy), stuki z zawieszenia po najechaniu na studzienkę lub torowisko (koła 20 cali).

Volkswagen Arteon - nasza opinia

Próbę odcięcia się Arteona od Passata uważamy za udaną. Nowy model nie tylko ma oryginalną stylistykę, lecz także jest znacznie większy i prowadzi się go zupełnie inaczej. W końcu Volkswagen zbudował samochód, któremu ciężko zarzucić to, że ma nudną stylistykę, choć jednocześnie naszym zdaniem we wnętrzu projektanci mogli zdecydować się na bardziej radykalne zmiany.

Volkswagen Arteon 2.0 TSI R-Line - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16
Pojemnośc skokowa 1984 cm3
Moc maksymalna 280 KM/5100-6500 obr./min.
Maks. moment. obrotowy 350 Nm/1700-5600 obr./min.
Skrzynia biegów/napęd aut. 7-biegowa/4x4
Prędkość maksymlana 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,6 s
Elastyczność 60-100/80-120 km/h 3,1 s/3,9 s (aut.)
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h 66 dB/70 dB/73 dB
Hamowanie 100-0 km/h (zimne/gorące) 35,8 m/36,4 m
Średnie spalanie testowe 8,4 l/100 km
Średnie spalanie producenta 7,3 l/100 km
Pojemność bagażnika 563-1557 l
Długość/szerokość, wysokość 4862/1871/1450 mm
Rozstaw osi 2837 mm
Masa własna/ładowność 1704 kg/536 kg
Cena podst. test. wersji 205 290 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata/12 lat
Przeglądy co 30 tys. km/rok
Cena testowanego egz. 258 890 zł


Popularne komentarze (36)

No photo
~asa : Ludzie co wy z tymi "sportowymi" autami ??. Teraz to już i limuzyny są sportowe. Co wspólnego ze sportem mają te auta ?. NIC. Bo tez nie są do tego produkowane, a oni wszyscy i we wszystkim co ma cztery koła widzą sportowe wozidła. Nie lepiej to pisać luksusowe albo komfortowe i szybkie ?.
5 wrz 11:29 | ocena: 93%
Liczba głosów:16
93%
100%
Zgłoś oceń: -1 +1
No photo
~kkk : Za mniejsze pieniądze jest Gulia Veloce. Napęd 4x4 i 280 km. Idealne prowadzenie a w środku znacznie ładniejsza niż Arteon. Fakt - mniejsza ale osiągni znacznie lepsze.
5 wrz 11:33 | ocena: 74%
Liczba głosów:27
74%
100%
Zgłoś oceń: -1 +1
No photo
~Gggssr : Z niego taki sportowiec jak z koziej duupy trąba
5 wrz 12:35 | ocena: 78%
Liczba głosów:19
78%
100%
Zgłoś oceń: -1 +1

Wpisz komentarz

Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo


Twój podpis

Redakcja poleca