Porsche 911 Targa 4 GTS - Moc turbulencji

911 w wersji półcabrio – najpiękniejsze w gamie, jako GTS też bardzo szybkie i jak każde 911 perfekcyjnie łączy sport z przydatnością na co dzień. Jednak jazda z otwartym dachem jest przyjemna do momentu...

Targa powstała w latach 70. jako „bezpieczny kabriolet” – stąd pałąk chroniący pasażerów niczym tarcza. Nazwa nawiązuje jednak do wyścigu Targa Florio na Sycylii, w którym Porsche świętowało niegdyś wielkie triumfy. Mimo tej genezy, ogromnej mocy i fantastycznych właściwości jezdnych najnowszy półkabriolet Porsche wcale nie służy do ścigania, bo od tego są z założenia inne wersje 911. Do komfortowej jazdy bez dachu – też niekoniecznie, gdyż w 911 cabrio dzięki genialnemu elektrycznie rozkładawnemu windszotowi po otwarciu dachu wieje zdecydowanie słabiej niż w Tardze. Jej szklana kopuła „łapie” przy ok. 80 km/h sporo powietrza i tworzą się zawirowania między fotelami.

Do czego więc jest Targa? Do lansu! To najbardziej dopieszczona designersko „911-ka”. Wokół tylnej szyby zastosowano skomplikowany mechanizm otwierania panelu dachowego. Zgrabnie wkomponowano też masywny pałąk. A że Targi są tylko czteronapędowe, mamy tu o 4 cm szersze nadwozie od zwykłej Carrery. Dzięki temu „biodra” wyglądają bardziej zmysłowo. W poliftingowej wersji stylu retro dopełniają także środkowe, blisko siebie ustawione końcówki wydechu i żebrowanie pokrywy silnika.

Porsche 911 Targa 4 GTS - więcej mocy, mniej brzmienia

Grzechotanie motoru jest teraz nieco stłumione przez świst turbin, które rekompensują pojemność: 3 l zamiast 3,8, jak w przedliftingowym GTS, i odpowiednio 450 zamiast 430 KM. Znacznie wcześniej, bo już przy 2150 obr., pojawia się maksymalny moment obrotowy, jednak reakcję silnika na gaz udało się zachować przyjemnie liniową. Mechaniczne piłowanie, za które kochaliśmy stary silnik, tu brzmi na nasze ucho o oktawę niżej. Na szczęście charczenie wydechu podczas odejmowania gazu i redukcji w trybie Sport zostały. Klapki wydechu można też zamknąć guzikiem dla świętego spokoju.

Porsche 911 Targa 4 GTS - Adam Mikuła / Auto Świat

Downsizing uczynił „911-kę” też szybszą i oszczędniejszą. W naszych pomiarach Targa 4 GTS z aktywnym systemem Launch Control „zrobiła setkę” w 3,5 s – o 0,2 s lepiej niż podaje Porsche! Dzięki ceramiczno-karbonowym hamulcom potrafi zatrzymać się z tej prędkości po 32,3 m. Tyle że Porsche 911 należy do tej wąskiej grupy sportowych aut, którymi jeździ się równie przyjemnie szybkim tempem, jak i... przepisowo. I tu największe zaskoczenie: na naszej pętli testowej zużyło 9,8 l/100 km – to dobry wynik jak na 450-konny silnik. Swoją cegiełkę dokładają tu także PDK z funkcją „żeglowania” i świetnie działający start-stop. Jednak bez obaw: równie dopracowany jest układ kierowniczy, który – wzbogacony o skrętną tylną oś – daje lepsze niż w poprzedniku panowanie na zakręcie. I tę wielowymiarową perfekcję w Porsche kochamy.

Porsche 911 Targa 4 GTS - to nam się podoba

Zaskakująco niskie spalanie, fenomenalne przyspieszenie i hamowanie, zwinność, super- jakość wykończenia i możliwości personalizacji.

Porsche 911 Targa 4 GTS - to nam się nie podoba

Nieco zduszony dźwięk względem poprzedniczki, spore zawirowania powietrza po otw. dachu, możliwość otwarcia go tylko na postoju.

Porsche 911 Targa 4 GTS - nasza ocena

Są na rynku dużo tańsze kabriolety, w których przy otwartym dachu mniej wieje w kabinie, ale mało który łączy fenomenalne osiągi ze zdumiewająco niskim spalaniem i takim wyglądem. Genialne auto!

Silnik: typ/cylindry/zawory benz. biturbo/B6/24
Pojemnośc skokowa 2981 cm3
Moc maksymalna 450 KM/6500 obr./min.
Maks. moment. obrotowy 550 Nm/2150-5000 obr./min.
Skrzynia biegów/napęd aut. PDK 7b/4x4
Prędkość maksymlana 306 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 3,7 s
Elastyczność 60-100/80-120 km/h 1,8 s (aut.)/2,2 s (aut.)
Średnie spalanie testowe 9,8 l/100 km
Kałas w kabinie przy 50/100/130 km/h 65 dB/70 dB/74 dB
Hamowanie ze 100 km/h 34,2 (zimne)/32,3 (gorące)
Pojemność bagażnika 125 l
Długość/szerokość, wysokość 4528/1808/1291 mm
Rozstaw osi 2540 mm
Opony testowanego egz. 245/35 R 20 | 305/30 R 20
Masa własna/ładowność 1671 kg/354 kg
Cena podst. testowanej wersji 743 712 zł
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna 2 lata/12 lat
Przeglądy okresowe wg wskazań lub co 2 lata
Cena testowanego egzemplarza 982 736 zł


Skomentuj jako pierwszy.

Wpisz komentarz

Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo


Twój podpis

Redakcja poleca