Seat Ibiza - Odnowiony i wyrazisty

W piątym pokoleniu produkowana od 1984 r. Ibiza nabrała dynamicznych kształtów nadwozia. Najlepiej sprawdzi się jako auto miejskie, ale dla młodego małżeństwa także będzie dobrym samochodem rodzinnym.

Seat już od początku roku stopniował napięcie. W styczniu pokazał Ibizę po raz pierwszy, potem – w marcu – zaprezentował ją na salonie w Genewie, a polska premiera odbyła się na początku kwietnia na Poznań Motor Show. Ibiza to bardzo ważny model dla Seata – dzięki niemu może odbudować pozycję i liczyć na zyski (od początku produkcji w 1984 r. powstały cztery generacje Ibizy – w sumie 5,4 mln sztuk).

Najnowszy model już z daleka można rozpoznać jako produkt Seata – Ibiza i z przodu, i z profilu jest podobna do większego Leona. Ma wyrazisty, dynamiczny design, uwagę zwracają też trójkątne reflektory. Środek natomiast wygląda na bardziej zachowawczy – deska rozdzielcza nie jest awangardowa, mamy tu tradycyjne zegary, a jedyny nowoczesny element to duży, 8-calowy ekran, służący do sterowania radiem, klimatyzacją i innymi funkcjami (opcja; w podstawowym wyposażeniu ekran jest mniejszy – ma 5 cali).

Seat Ibiza - auto miejskie czy rodzinne?

Nowa Ibiza nie urosła znacząco w porównaniu z poprzedniczką. Może chodziło o to, żeby nie tworzyć konkurencji w rodzinie (VW Polo i zapowiadana nowa Skoda Fabia). Od modelu 4. generacji jest krótsza o 2 mm, za to szersza o 87 mm, a rozstaw osi powiększono o 95 mm. Dzięki tym zmianom nowa odsłona stała się autem z wystarczająco przestronnym wnętrzem dla czterech osób. Do tego ma bagażnik o pojemności 355 l. Jak na segment B to duża wartość (Skoda Fabia – 330 l, Renault Clio i Citroën C3 – 300 l). Wygodne wnętrze i duży bagażnik powodują, że w polskich warunkach Ibiza może odgrywać rolę nie tylko auta miejskiego, lecz także samochodu rodzinnego – szczególnie dla młodych małżeństw z jednym dzieckiem lub dwójką pociech.

Jak się jeździ nową Ibizą? Podczas pierwszych jazd testowych wybraliśmy wersję z 3-cylindrowym silnikiem TSI o poj. 1 litra i mocy 115 KM. To – jak na razie – najmocniejsza odmiana. Pod koniec roku według zapowiedzi pojawi się topowy wariant FR z jednostką 1.5 TSI Evo o mocy 150 KM. Testowy egzemplarz miał 6-biegową skrzynię ręczną. Seat podaje, że średnie spalanie wersji 1.0/115 KM wynosi 4,7 l/100 km. Komputer pokładowy wskazywał o prawie 2 litry wyższe zużycie paliwa (6,5 l/100 km). I takie należałoby uznać za realne. To, że pod maską pracuje 3-cylindrowiec, słychać dopiero przy wysokich obrotach, podczas gwałtownego przyspieszania lub dynamicznego ruszania z miejsca.

Seat Ibiza - trzy cylindry dają radę

Silnik 115-konny zapewnia dobrą dynamikę (przyspieszenie do „setki” w 9,3 s), a zawieszenie sprawnie tłumi nierówności. Kabina jest odpowiednio wyciszona, widoczność we wszystkich kierunkach okazuje się bardzo dobra. Ceny 115-konnych wersji zaczynają się od 57 500 zł. To drogo, na poziomie VW Polo. Konkurencyjne modele, czyli Skoda Fabia i Citroën C3, są tańsze.

Seat Ibiza - naszym zdaniem

W grupie aut miejskich przybyła mocna zawodniczka. Do tej pory Ibiza nie miała znaczącego udziału w rynku, teraz sytuacja może się zmienić. Jak na polskie warunki, ceny bogatszych wersji są wysokie. Może jakieś promocje?

Dane producenta 1.0 MPI 1.0 TSI 1.5 TSI*
Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R3/12 t.benz./R3/12 t.benz./R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 999 999 1495
Moc maksymalna (KM/obr./min) 75/6200 95/5000-5500 150/5000-5500
Maks. moemnt obr. (Nm/obr./min) 95/3000-4300 175/2000-3500 250/1500-3500
Napęd/skrzynia biegów przedni/manualna 6b
Długość/szerokość/wysokość (mm) 4059/1780/1444
Pojemność bagażnika (l) 355
Masa własna (kg) 1091 1122 1164
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 14,7 10,9 7,7
Prędkośc maksymalna (km/h) 167 195 215
Średnie spalanie (l/100 km) 4,9 4,7 7,4
Emisja CO2 (g/km) 112 106 111
Cena (zł) 48 900 53 200 b.d.

*dołączy do oferty w drugiej połowie 2017 r.


Popularne komentarze (14)

No photo
~G : Jak wy wszystko wiecie co wysilone, co sie zepsuje zaraz. W kazdym aucie wszystko sie moze popsuc z dnia na dzien. Toyoty tez sie psuja a wy ciagle tsi sie psuje tylko ze nie jezdziliscie a wiecie. Moze i tsi z poczatku produkcji 2010 rok ok sie psuje. Moze bo oficjalnie bylo kilka przypadkow napraw na gwarancji. O nowych tsi ktore maja kilka lat nawet nie szlszalem o awariach. W autach turbo nie ma i nie sa wysilone tez potrafi cos trachnac po 30tys 50tys przebiegu
30 maja 11:10 | ocena: 100%
Liczba głosów:7
100%
100%
Zgłoś oceń: -1 +1
No photo
~Y : 1.0 tsi to petarda. Jest przyjemnie tym przyspieszyc. Da sie zejsc do 6 litrow przy plynnej jezdzie. Jakosc plastikow w srodku jak to w aucie tej klasy nie powala ale wszystko inne jest super, z przodu siedzi sie jak w kompakcie, bagaznik tez prawie jak w kompakcie(najwiekszy w klasie 355l!). Ibiza jest wezsza tylko o jakies 3cm od leona
29 maja 16:03 | ocena: 71%
Liczba głosów:7
71%
100%
Zgłoś oceń: -1 +1
No photo
~Greg do ~G: Nareszcie jakiś głos rozsądku! Zaraz i tak znajdą się wpisy typu "kosiarka", "baniak oleju potrzebny" itp. Jakoś nikt już nie pamięta legendarnej (nie)trwałości niewysilonych przecież silników stosowanych w rodzimej produkcji FSO.
31 maja 08:13 | ocena: 75%
Liczba głosów:8
75%
100%
Zgłoś oceń: -1 +1

Wpisz komentarz

Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo


Twój podpis

Redakcja poleca