Audi A8 5.0 TDI kontra Mercedes S 350 d - szczyt luksusu

Audi A8 5.0 TDI kontra Mercedes S 350 d - szczyt luksusu

Auto Bild

Najnowsze Audi A8 wyzywa na pojedynek Mercedesa klasy S. Próbuje przyćmić go cyfrowymi gadżetami, ale czy oferuje równie wysoki komfort? Oto pojedynek tuzów luksusu.

Mercedes jest nam dobrze znany. Klasa S (W222) zadebiutowała w 2013 r. i minionego lata przeszła face lifting, który pozwala jej skuteczniej walczyć z nowszymi rywalami. Chociażby z Audi A8, którego 4. generacja niedawno wjechała do salonów. W wersji ze standardowym rozstawem osi limuzyna z Ingolstadt ma 5,17 m długości, czyli o 4 cm więcej niż stuttgarcki konkurent. Przyćmiewa go też grillem. Według naszych pomiarów atrapa chłodnicy w A8 mierzy 127 x 60 cm, natomiast w „S-ce” – 114 x 34 cm. Tyle, jeśli chodzi o wiedzę bezużyteczną. Przejdźmy do rzeczy.

W kokpicie A8 już nie znajdziemy pokrętła MMI, teraz prawie wszystko obsługuje się dotykowo. Ekrany na środkowej konsoli są responsywne, czyli stukają pod naciskiem. Nowocześnie, ale niekoniecznie wygodnie: górny ekran, na którym steruje się większością funkcji, umieszczono dość daleko od kierowcy i nisko. Z kolei dolny ekran, pozwalający regulować klimatyzację i wpisywać palcem np. cele nawigacji, jest bardziej w zasięgu ręki, ale jeszcze dalej od wzroku, który trzeba przenosić z jezdni. Obsługa rozbudowanych multimediów odciąga zatem uwagę i w dodatku pozostawia wiele nieestetycznych śladów palców. Całe szczęście Audi zostawiło pokrętło regulacji głośności i możliwość sterowania wieloma funkcjami z kierownicy i na wirtualnych zegarach.

Audi A8 50 TDI kontra Mercedes S 350 d - Mercedes bardziej guzikowy

W klasie S mamy dwa ogromne ekrany na szczycie deski rozdzielczej. Multimedia obsługuje się pokrętłem i gładzikiem umieszczonym na tunelu środkowym – takie rozwiązanie mniej odwraca uwagę kierowcy od prowadzenia. Są też przyciski dające bezpośredni dostęp do poszczególnych funkcji, klimatyzacją steruje się jeszcze fizycznymi guzikami. Z kolei przyciski regulacji foteli umieszczono w dobrym mercedesowskim stylu na drzwiach. W Audi znajdziemy je na boczku siedziska, ale jeśli np. chcemy wydłużyć siedzisko, musimy już wejść w odpowiednie menu na ekranie.

Wraz z modernizacją Mercedes otrzymał nowy silnik. Pod maską S 350 d umieszczono rzędowego diesla biturbo o oznaczeniu „OM 656”. Jednostka idealnie spokojnie pracuje, jest perfekcyjnie wyciszona i tylko z zewnątrz można usłyszeć, że to diesel. Pod prawą stopą drzemie 286 koni i 600 Nm, które w testowanym egzemplarzu trafiają na tylne koła. Jeśli jednak ktoś liczy na to, że będzie mógł zamiatać tyłem na zakrętach, to trochę się rozczaruje – choć silnik ma dość „pary”, by zerwać przyczepność, ESP ingeruje wcześnie i dławi dopływ mocy. „S-ka” jest stworzona do odprężającego unoszenia się nad drogą. Seryjne pneumatyczne zawieszenie potrafi filtrować wiele niedoskonałości jezdni.

Audi A8 50 TDI kontra Mercedes S 350 d - w Audi z przodu przyjemniej

W obu rzędach foteli „S-ki” jest dużo miejsca i siedzi się wybornie. Jeśli komuś z tyłu brakuje miejsca na kolana, zawsze może zamówić wersję z wydłużonym rozstawem osi oraz zainwestować w osobno regulowane fotele, system rozrywki, masaż itd.

Audi A8 50 TDI kontra Mercedes S 350 d - Auto Bild

Audi oferuje według naszych pomiarów więcej przestrzeni dla pasażerów i wygodniej się do niego wsiada, ale niskie umieszczenie tylnej kanapy powoduje u wyższych pasażerów dyskomfort – siedzą z nieco gorzej podpartymi udami na krótszych fotelach. To oczywiście marudzenie na wysokim poziomie, ale do pełnego odprężenia w Audi odrobinę brakuje. W A8 wolimy siedzieć za kierownicą.

Podczas jazdy Audi skutecznie ukrywa swoje 2112 kg masy oraz 5,17 m długości i jeździ zaskakująco bezpośrednio. To w dużej mierze zasługa opcjonalnego układu kierowniczego o zmiennym przełożeniu ze skrętną tylną osią. Dynamika jazdy pozwala zapomnieć o „szoferskim” przeznaczeniu wielkiej limuzyny. Pneumatyczne zawieszenie we wszystkich trybach pracuje sztywniej niż w Mercedesie. Na długich pofalowaniach jezdni A8 łagodnie resoruje, nieco gorzej znosi zapadnięte studzienki czy pęknięcia jezdni i dziury. Napęd 4x4 jest seryjny i w każdych warunkach pewnie przenosi moc. 286-konne V6 jest podpięte do 48-woltowej sieci elektrycznej, która pozwala systemowi start-stop po zdjęciu nogi z gazu wyłączać silnik podczas jazdy i „żeglować”. Może to zrobić nawet do prędkości 160 km/h, i to na 40 s.

Audi A8 50 TDI kontra Mercedes S 350 d - wyniki pomiarów drogowych

Audi Mercedes
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,0 s 2,2 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,8 s 6,0 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 9,3 s 9,8 s
Elastyczność 60-100 km/h 3,2 s 3,2 s
Elastyczność 80-120 km/h 3,9 s 4,1 s
Masa rzeczywista/ładowność 2112/578 kg 2082/608 kg
Rozdział masy (przód/tył) 55/45 proc. 52/48 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,5/11,6 m 11,8/11,8 m
Hamowanie ze 100 km/h ze względu na opady śniegu test hamowania nie został przeprowadzony
Hałas w kabinie przy 50 km/h 55 dB (A) 55 dB (A)
Hałas w kabinieprzy 100 km/h 60 dB (A) 61 dB (A)
Hałas w kabinieprzy 130/160 km/h 64/70 dB (A) 66/70 dB (A)
Spalanie testowe 7,5 l/100 km 7,4 l/100 km
Zasięg 1090 km 940 km

Audi A8 50 TDI kontra Mercedes S 350 d - dane katalogowe

A8 50 TDI S 350 d
Silnik: typ/cylindry/zawory diesel, turbo/V6/24 diesel, biturbo/R6/24
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu wzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu common rail/łańcuch common rail/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 2967 2925
Moc maksymalna (KM/obr./min) 286/3750 286/3400
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 600/1250 600/1200
Prędkość maksymalna (km/h) 250 250
Skrzynia biegów automatyczna, 8-biegowa automatyczna, 9-biegowa
Napęd 4x4 tylny
Hamulce (przód/tył) tw/tw tw/tw
Pojemność bagażnika (l) 505 510
Pojemność zbiornika paliwa/płynu AdBlue (l) 82/24 70/25
Rozmiar opon testowanego auta 255/45 R 19 245/55 R 19 | 275/40 R19
Emisja CO2 (g/km) 150 139

Audi A8 50 TDI kontra Mercedes S 350 d - ceny, utrata wartości, gwarancja, przeglądy

A8 50 TDI S 350 d
Cena podstawowa 409 000 zł 411 000 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) 46,4 proc. 48,2 proc.
Gwarancja mechaniczna 3 lata lub 90 tys. km 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 30 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub 2 lata co 25 tys. km lub rok
Cena po doposażeniu 461 610 zł 426 976 zł

Audi A8 50 TDI kontra Mercedes S 350 d - Cena? Nie gra roli!

Porównywanie cen i wyposażenia takich limuzyn jest nie tylko trudne ze względu na zawiłą listę opcji, lecz także bez znaczenia dla wielu potencjalnych klientów – wybierają to, czym będą mogli bardziej błysnąć. Wyjściowo Audi jest o 2000 zł tańsze od Mercedesa. Nawigacja, elektryczne fotele z pamięcią i „skóra” to standard w A8, ale podgrzewane fotele kosztują ekstra. Po zrównaniu wyposażenia z Mercedesem i dodaniu opcji, które miały wpływ na odczucia z jazdy i pomiary testowe (skrętna tylna oś i szyby wyciszające), A8 robi się o 34 634 zł droższe od „S-ki”. Ale to tylko szczegół!

Audi A8 50 TDI kontra Mercedes S 350 d - spalanie katalogowe kontra testowe

Obie limuzyny mają identyczną moc i moment obrotowy. Mercedes uzyskuje je za pomocą dwóch turbin, natomiast Audi wykorzystuje innowacyjny układ start-stop z 48-woltową siecią. Mimo tego skomplikowanego zabiegu oszczędnościowego Audi zużyło w teście spalania o pół szklanki więcej niż Mercedes. 7,5 l/100 km to w takich limuzynach i tak fenomenalny wynik, choć S 350 d przekłamuje fabryczne dane aż o 37 proc. Audi może się pochwalić zasięgiem ponad 1000 km na baku.

. - Auto Bild

Audi A8 50 TDI kontra Mercedes S 350 d - punkty i klasyfikacja:

Nadwozie Maks. pkt. Audi Mercedes
Przestronność z przodu 40 36 38
Przestronność z tyłu 30 21 19
Pojemność bagażnika 25 22 22
Ładowność 15 15 15
Widoczność 20 15 14
Fotele, pozycja kierowcy 30 28 29
Ergonomia obsługi 20 14 16
Jakość wykończenia 20 18 19
Suma punktów 200 169 172
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Audi Mercedes
Przyspieszenie 25 15 14
Elastyczność 25 17 16
Poziom hałasu 15 14 13
Skrzynia biegów 15 14 14
Zachowanie na drodze 30 28 27
Komfort jazdy 30 27 29
Układ kierowniczy 15 13 13
Średnica zawracania 5 5 4
Skuteczność hamulców* 40 0 0
Suma punktów 200 133 130
Koszty Maks. pkt. Audi Mercedes
Cena po doposażeniu 50 32 36
Utrata wartości 15 9 8
Zużycie paliwa 30 30 30
Wyposażenie – komfort 40 26 26
Wyp. – bezpieczeństwo 30 20 20
Ubezpieczenia 10 8 8
Gwarancja 15 10 9
Przeglądy 10 10 8
Suma punktów 200 145 145
Wynik końcowy 600 447 447
Miejsce w teście 1. 1.

*ze względu na opady śniegu test hamowania nie został przeprowadzony

Audi A8 50 TDI kontra Mercedes S 350 d - naszym zdaniem

Remis można uznać za sukces Audi – w końcu Mercedes jest weteranem luksusowych limuzyn, a Audi walczy z nim dopiero od 30 lat. A8 to samochód bardziej stworzony pod kierowcę, stawiający na zwinność prowadzenia, podczas gdy Mercedes rozpieszcza wyższym komfortem jazdy i bardziej przytulnym wnętrzem. Kwestia obsługi multimediów Audi może nie spłoszy klientów, jak niegdyś pierwszy iDrive w BMW serii 7, ale z punktu widzenia wygody obsługi i bezpieczeństwa jest to krok, którego nie pochwalamy.

Źródło:

Auto Bild

Auto Bild


Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Redakcja poleca