Porsche 911 Carrera GTS - wysoka zawartość 911 w 911

Czerwone wino i Porsche 911 można degustować w nieskończoność – wariantów jest mniej więcej tyle samo. Ale prawdziwy przełom następuje dopiero, gdy trafiacie na swój smak. Ja zachorowałem na syndrom GTS.

Być może powinienem to już skonsultować z lekarzem. Na kontakt z Porsche reaguję ze zdrowym ożywieniem, kiedy jednak mam do czynienia z GTS-em, tracę głowę. A jeżeli auto ma ręczną skrzynię – dostaję gorączki. W tym egzemplarzu jednak smaczków jest jeszcze więcej.

Rozumiem, że komfort, że szybkość, że osiągi... Ale czemu oddawać elektronice przyjemność przepinania biegów i jeszcze za to płacić? W GTS-ie z „manualem” linijki kodu wspierają kierowcę tylko podczas redukcji, automatycznie dozując międzygaz w trybach Sport i Sport Plus. Wówczas też twardnieją poduszki silnika, w przypadku ręcznej skrzyni czuć to szczególnie – samochód staje się jakby jeszcze bardziej zwarty wewnątrz. Krótki lewarek wraz z rozgrzaniem oleju w przekładni stawia mniejszy opór, ale zawsze prowadzi się go precyzyjnie i sztywno. Ale już sama praca okrągłą gałką obszytą alcantarą to doznanie, a przecież jest tylko częścią spektaklu, w którym uczestniczy kierowca.

Przyspieszenie 0-100 km/h w 4,1 s to o 0,4 s wolniej niż z przekładnią PDK i układem Launch Control. Ale żeby osiągnąć taki wynik, trzeba wykazać się refleksem i zgraną motoryką kończyn. 450-konny podwójnie doładowany bokser wściekle dobija do 7,5 tys. obrotów i próbuje poderwać tylną oś do krótkiego tańca. Ta ulega mu tylko na chwilę i pozostaje wierna nawierzchni. Kierowca ma z tego wielką uciechę.

Reakcja na gaz nie podlega żadnej krytyce, brzmienie – już bardziej. Silnik hałasuje, wypełnia uszy feerią dźwięków, ale nie przeszywa zmysłów tak, jak dawniej, kiedy zamiast turbin miał 3,8 l pojemności. Za to zyskał niesłychaną wręcz elastyczność i zgodnie z założeniami konstruktorów ma mniejszy apetyt na 98-oktanowe paliwo. Nie trzeba zakładać kapelusza, żeby bez wstydu osiągnąć wynik PONIŻEJ deklaracji producenta. Z kolei, poruszając się „911-ką” GTS zgodnie z jej temperamentem, wystarczy 13 l/100 km.

Porsche 911 Carrera GTS - wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 1,8 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,1 s
Przyspieszenie 0-130/0-160 km/h 6,2/8,7 s
Elastyczność 60-100 km/h 3,6 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h 6,0 s (6. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność 1519/401 kg
Rozdział masy (przód/tył) 39/61 proc.
Średnica zawracania 10,6/10,7 m
Hamowanie ze 100 km/h zimne 32,6 m
Hamowanie ze 100 km/h gorące 31,8 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 62 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 70 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 74 dB (A)
Spalanie testowe (benz. 98-okt.) 8,8 l/100 km
Zasięg 1020 km

Charakter GTS-a balansuje na granicy tego, co znośne na co dzień i przydatne podczas weekendów na torze. W testowanym egzemplarzu ciężar postawiono na to drugie: opcjonalne karbonowe fotele i ceramiczne hamulce swoją twardą naturą przypominają kierowcy, że nie wydał ponad 66 000 zł tylko dla lansu – to stricte wyczynowe wyposażenie, obliczone pod bardzo szybką jazdę. Brałbym i karnie gramolił się od poniedziałku do piątku przez te wysokie boczki siedziska.

Zawieszenie to majstersztyk, ma idealnie obliczoną rozpiętość twardości i fenomenalny układ aktywnych stabilizatorów. Podróżujący nie wysiadają wytrzęsieni nawet po przemierzeniu dłuższego odcinka gorszych dróg. Na wypadek podłych progów czy przejazdów kolejowych jest system unoszenia przedniej osi. I nie zapomnijcie też zamówić skrętnej tylnej osi.

Porsche 911 Carrera GTS - to nam się podoba

Zwinność, prowadzenie, osiągi, poczucie idealnego zespolenia kierowcy z samochodem, zaskakująco niskie spalanie.

Porsche 911 Carrera GTS - to nam się nie podoba

Silnik jest głośny, ale nie ma talentu wokalnego wersji sprzed face liftingu. Ceny zakupu auta i wartych polecenia opcji są astronomicznie wysokie.

Porsche 911 Carrera GTS - nasza ocena

Z każdym testowym Porsche rozstaję się niechętnie, a to 911 oddałem kilka dni po terminie. I nikt się na mnie nie gniewał. Stać was? Idźcie do salonu Porsche i poproście o auto z powyższych zdjęć.

Porsche 911 Carrera GTS - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory benz. biturbo/B6/24
Ustawienie silnika wzdłużnie z tyłu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 2981
Moc maks. (KM/obr./min) 450/6500
Maks. mom. (Nm/obr./min) 550/2150-5000
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 4,1
Prędkość maksymalna (km/h) 312
Średnie spal. fabr. (l/100 km) 9,4
Emisja CO2 (g/km) 212
Skrzynia biegów/napęd manualna 7-biegowa/tylny
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) 125/90
Marka i model opon test. auta Pirelli PZero
Rozmiar opon przód | tył 245/35 ZR 20 | 305/30 ZR 20
Cena podst. testowanej wersji 623 690 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata/12 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub 2 lata
Cena testowanego auta 848 822 zł


Popularne komentarze

No photo
~skodziarz : I tak skoda jest lepsza, nie mówiąc o paseratti, na które odkładam, oczywiście w tdi ;)
5 wrz 17:24 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
100%
Zgłoś oceń: -1 +1

Wpisz komentarz

Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo


Twój podpis

Redakcja poleca