Volkswagen Golf R - sleeper po niemiecku

Czym wyróżnia się najmocniejszy seryjny Golf? Otóż tym, że na pierwszy rzut oka... niczym się nie wyróżnia. Idealny pojazd dla tych, którzy lubią tzw. sleepery – auta niepozorne, lecz piekielnie szybkie spod świateł.

Poliftingowego VW Golfa R pierwszy raz spotkałem na torze. Czekając na swoją kolej za kółkiem, podpatrywałem innych dziennikarzy, którzy w pocie czoła próbowali znaleźć idealną linię przejazdu ciasnych zakrętów. Jednak im dłużej stałem, tym bardziej moje uszy atakował charakterystyczny dźwięk opon walczących z podsterownością. „Jak tak można w czteronapędówce? Pojadę lepiej” – pomyślałem buńczucznie.

Początkowo rzeczywiście poszło mi dobrze. Ze startu zatrzymanego niemiecki kompakt nie ma wielu godnych rywali. Napęd 4Motion (haldex) zapewnia doskonałą trakcję, swoje robią też świetne opony Michelina. Zmierzony przez nas czas sprintu od 0 do 100 km/h to (powtarzalne!) 4,8 s. Włączam tryb Race, który usztywnia adaptacyjne zawieszenie DCC (4410 zł) i wyostrza wszystkie układy, po czym napadam pierwszy szybki zakręt. Trakcja jest na tyle dobra, że wcześnie mogę w pełni otworzyć przepustnicę bez obaw o utratę stabilności.

Jadę szybko, Golf R okazuje się niebywale precyzyjny i zastanawiam się, co mogłoby wytrącić go z równowagi. Jest chyba nawet zbyt pewnie, bo przypuszczam, że np. w Focusie RS lub Civicu Type R miałbym trudniej, ale i bardziej satysfakcjonująco. W większości sytuacji Golf R nie wymaga od kierowcy wybitnych umiejętności, więc zaprawiony w bojach zawodnik może poczuć niedosyt. W pewnej chwili próbuję nawet wymusić nadsterowność, ale mimo napędu 4x4 mój niebieski Golf R nie ma zbyt wielkiej ochoty na pokonywanie łuków bokiem.

Czas na sekwencję ciasnych zakrętów. I niespodzianka, bo mocne dodanie gazu nawet w teoretycznie bezpiecznym miejscu (za wierzchołkiem nawrotu!) sprawia, że Golf delikatnie, ale jednak płuży przodem. To, niestety, ta gorsza strona układu haldex. Na kierownicy czuję, że opony desperacko próbują wgryźć się w asfalt, bo Golf R w takiej sytuacji zachowuje się trochę jak przednionapędówka. Muszę zwolnić i pamiętać o tym, że system XDS+ to jedynie imitacja szpery – układ hamulcowy spowalnia to koło, które akurat ma najgorszą trakcję.

Moje drugie spotkanie z Golfem R miało miejsce kilka tygodni później, tyle że na drogach publicznych. I wiecie co? Golf R to świetne auto na co dzień! Kiedy trzeba, jest komfortowy, a gdy się spieszysz, bez trudu wyprzedzi kilka tirów na drodze krajowej. 310 KM w połączeniu ze skrzynią DSG zapewnia oszałamiającą elastyczność (patrz tabela). Spalanie na poziomie ok. 10 l/100 km to w pełni akceptowalny wynik. Uwaga: bagażnik jest o 37 l mniejszy niż w zwykłym Golfie.

Volkswagen Golf R - wyniki testu

Przyspieszenie 0-50/0-100 km/h 1,8 s/4,8 s
Przyspieszenie 0-130/0-160 km/h 7,5 s/11,1 s
Elastyczność 60-100/80-120 km/h 2,7 s/3,1 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1542 kg/468 kg
Rozdział masy (przód/tył) 61/39 proc.
Średnica zawracania 10,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (z/g) 36,5 m/37,1 m
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h 59 dB/65 dB/69 dB
Spalanie testowe (benz. 95-okt.) 8,0 l/100 km
Zasięg 625 km

Volkswagen Golf R - to nam się podoba

Świetna trakcja, doskonałe przyspieszenie i elastyczność, przydatność na co dzień, poprawione multimedia, lampy LED w standardzie, odłączalne ESP.

Volkswagen Golf R - to nam się nie podoba

Lekka tendencja do podsterowności, w Polsce na razie nie można zamówić wydechu Akrapovic, subiektywnie – zbyt mało emocji podczas szybkiej jazdy torowej. DCC tylko za dopłatą.

Volkswagen Golf R - nasza ocena

Spod świateł pokona 98 proc. rywali, na torze będzie szybki i precyzyjny (pod warunkiem że kierowca pamięta o lekkiej podsterowności), ale jak dla mnie jest trochę za bardzo uładzony.

Volkswagen Golf R - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/pasek
Pojemność skokowa 1984 cm3
Moc maksymalna 310 KM/5500-6500 obr./min
Maks. moment obrotowy. 400 Nm/2000-5400 obr./min
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,6 s
Prędkość maksymalna 250 km/h
Średnie spal. fabryczne 7,1 l/100 km
Emisja CO2 163 g/km
Skrzynia biegów/napęd aut. 7-begowa/4x4
Poj. bagażnika/zb. paliwa 343 l/50 l
Marka i model opon test. auta Michelin Pilot Sport
Rozmiar opon przód | tył 235/35 R 19
Gwarancja mech./pefroracyjna 2 lata/12 lat
Przeglądy wg wskazań
Cena podst. testowanej wersji 165 990 zł
Cena testowanego auta 216 490 zł


Popularne komentarze (6)

No photo
~ktoś : jeżdżę takim. Jest nudny jak flaki z olejem. Do bólu funkcjonalny. Bez polotu. Robi wszystko poprawnie i bez niespodzianek. No i cholernie mało pali, a uwierzcie mi wcale nie oszczędzam. Spalanie poza miastem na poziomie 4.x to standard.
9 wrz 21:04 | ocena: 100%
Liczba głosów:4
0%
100%
Zgłoś oceń: -1 +1
No photo
~Kat44 : Witam samochód ładny jednak od lat nic się w nim nie zmienia. Polecam meble hotelowe http://jfm-furniture.pl oferta dla firm
12 wrz 10:59 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
0%
100%
Zgłoś oceń: -1 +1
No photo
~VAG sceptyk : 220k Cena z kosmosu. Foka RS będzie o ponad 50k tańsza.
14 wrz 09:59 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
33%
100%
Zgłoś oceń: -1 +1

Wpisz komentarz

Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo


Twój podpis

Redakcja poleca