Audi A6 kontra Volvo S90 i BMW serii 5 - pojedynek na szczycie

Audi A6 kontra Volvo S90 i BMW serii 5 - pojedynek na szczycie

W swoim pierwszym porównaniu nowe Audi A6 podejmuje walkę z BMW serii 5 i Volvo S90. Pod maską pracują mocne diesle. W przypadku niemieckich limuzyn oznacza to jeszcze 6 cylindrów, Szwedzi dają już jedynie 4. Ale w tym teście chodzi przecież o więcej niż tylko moc

  • Volvo chce być zarazem limuzyną i trochę coupé. Niemieccy rywale mają od tego osobne modele
  • Audi ma najdroższe opcje wyposażenia
  • Pod względem ceny Volvo ma z racji mniejszego silnika przewagę w postaci niższej akcyzy

To nie są najszczęśliwsze czasy dla Audi, ale firma może mieć pretensje tylko do siebie. Rupert Stadler, prezes zarządu, przebywa w areszcie śledczym w związku z aferą dieslową. Na światło dzienne co jakiś czas wychodzą nowe wątki, bo i skala rażenia była ogromna: ostatnio bratnie Porsche wystawiło Audi rachunek z tytułu strat poniesionych w związku z akcją serwisową 22 tysięcy Cayenne’ów z wysokoprężnymi silnikami Audi.

Tymczasem do salonów sprzedaży wjeżdża właśnie nowe A6. Czy jest wystarczająco dobre, żeby nadawać ton w klasie wyższej? Nie będzie miało lekko, bo dużym wzięciem wśród klientów cieszą się BMW serii 5 i Volvo S90. Designersko Audi postawiło na nieco bardziej dynamiczny styl niż do tej pory, ale „oszukane” końcówki wydechów to naszym zdaniem dość kontrowersyjny zabieg.

BMW, zawsze bardziej kojarzone ze sportowym duchem, wygląda przy A6 smuklej, a z tyłu dumnie prezentuje dwie prawdziwe końcówki. A Volvo? Urzeka skandynawską czystością formy z linią trochę jak w coupé. Dlaczego Niemcy też nie pójdą w tym kierunku? Bo mają od tego osobne modele (A7, „6-ka” Gran Coupé), a pragmatyzm nakazuje im wykrojenie jak największej przestrzeni dla pasażerów. Nasze pomiary wnętrza to potwierdzają: Volvo jest trochę ciaśniejsze od rywali, choć na co dzień się tego tak nie odczuwa.

Cyfrowy minimalizm w Audi

Podczas urządzania kokpitu Audi sięgnęło po najnowsze trendy: wygoniło większość guzików i namontowało wyświetlaczy. Te na środkowej konsoli są jak w A8, czyli pod naciskiem stukają i klikają, dzięki czemu kierowca ma większą pewność wybrania danej funkcji niż na zwykłym ekranie dotykowym. Na górnym obsługuje się system inforozrywki, na dolnym – klimatyzację, ale można też na nim odręcznie wpisać np. cele nawigacji. Wszystkie ekrany mają dopracowaną grafikę, jednak poruszanie się po menu potrafi odciągać uwagę od prowadzenia. W przypadku zawiłych operacji trzeba się posiłkować sterowaniem głosowym albo robić to na postoju.

Podobnie absorbujący jest system Volvo, jednak tu przewagę daje prosta konstrukcja menu. Łatwiej zapamiętać, gdzie co jest, ale nadal trzeba patrzeć na ekran zamiast na drogę.

BMW może tu być wzorem dla rywali: wysoko ustawiony na desce rozdzielczej ekran i wygodnie leżące pod dłonią na tunelu środkowym pokrętło iDrive zapewniają najwygodniejszą obsługę. Opcjonalnie można mieć też dotykowy ekran i obsługę gestami, ale to nie jest konieczne. Ważne, że pozostawiono też wiele klasycznych guzików.

BMW napędza 265-konny, 6-cylindrowy diesel połączony ze sportowym „automatem”. I ten duet bardzo wysoko zawiesza poprzeczkę. Jednostka kręci się gładko jak aksamit, do tego cicho i chętnie przyjmuje polecenia gazem. Przekładnia też znakomicie rozumie nasze intencje, gdy wciskamy prawy pedał. Ponadto testowy egzemplarz był wyposażony w: układ skrętnych tylnych kół (6437 zł), adaptacyjne zawieszenie (6128 zł) i 18-calowe koła. Pewnie trzyma się drogi i porusza z niebywałą lekkością jak na swój format. Do tego bezpośredni, budzący zaufanie układ kierowniczy i frajda gwarantowana. Nierówności BMW pokonuje ze spokojem, zawieszenie cicho i bardzo komfortowo pracuje.

Volvo występuje z zasady z 2-litrowymi silnikami, w tym wypadku z topowym dieslem D5 o mocy 235 KM, napędem na 4 koła i automatyczną przekładnią. Czterocylindrowy silnik pracuje niemal bez wibracji i daje z siebie wszystko, ale w bezpośrednim starciu z 6-cylindrowymi jednostkami niewiele jest w stanie wskórać. Wkręca się bardziej opornie, przy wyższych obrotach bardziej strudzenie brzmi.

Volvo mniej dynamiczne

Testowe Volvo miało z tyłu pneumatyczne zawieszenie (8820 zł) i do tego 20-calowe koła. Generalnie komfort jazdy jest dobry, ale podczas przejeżdżania przez zapadnięte studzienki i uskoki jezdni w kabinie czuć nieprzyjemne wstrząsy. Kierowca odczuwa też wyraźnie, że jest to genetycznie przednionapędowy samochód, a przez to ma większą tendencję do podsterowności niż rywale. Podczas dynamicznej jazdy S90 okazuje się też mniej poręczne, a jego układ kierowniczy – zbyt mocno wspomagany. Volvo wyraźnie woli spokojne tempo.

Audi wyposażyło testowe A6 we wszystko, co możliwe i zarazem drogie: układ 4 skrętnych kół (10 610 zł), pneumatyczne zawieszenie (11 170 zł), sportowy mechanizm różnicowy tylnej osi (6437 zł) i 20-calowe felgi (12 290 zł). Opcje w Audi są wycenione wyraźnie drożej niż u rywali. Pod maską pracowało 3-litrowe V6 o mocy 286 koni. Nie działa tak gładko i dyskretnie, jak rzędówka w BMW. Ponadto współpraca z „automatem” też nie przebiega tak sprawnie. Między naciśnięciem pedału gazu a momentem ruszenia mija subiektywnie wieczność. Jest to szczególnie irytujące, gdy zapala się zielone światło, ale chce się szybko włączyć do ruchu czy też zjechać ze skrzyżowania. Nawet gdy przełączy się skrzynię w tryb sportowy, wyczuwa się zwłokę.

Pneumatyczne zawieszenie nie tłumi nierówności tak finezyjnie, jak BMW ze swoimi stalowymi sprężynami, podróżujący też mocniej czują, gdy koło trafia na dziurę. Wart polecenia jest natomiast układ 4 skrętnych kół. Sprawia, że wielkie i ciężkie A6 jeździ zadziwiająco zwinnie i poręcznie.

Mało kto kupuje samochody tego typu za gotówkę, częściej są leasingowane, ale przecież rata nie jest oderwana od ceny katalogowej. Volvo z racji mniejszego silnika ma przewagę niższej akcyzy. Po zrównaniu wyposażenia wychodzi aż o 108 000 zł taniej niż Audi! To przepaść, tym bardziej że to nie są wersje z pełnym wyposażeniem – w Audi można jeszcze bardziej zaszaleć. A BMW? Cenowo plasuje się pomiędzy nimi i wygrywa.

Audi A6 kontra Volvo S90 i BMW serii 5 - dane producentów

BMW Audi Volvo
Silnik: typ/cylindry/zawory diesel, turbo/R6/24 diesel, turbo/V6/24 diesel, turbo/R4/16
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu wzdłużnie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu common rail/łańcuch common rail/łańcuch common rail/pasek
Pojemność skokowa (cm3) 2993 2967 1969
Moc maksymalna (KM/obr./min) 265/4000 286/3500 235/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 620/2000 620/2250 480/1750
Prędkość maksymalna (km/h) 250 250 240
Skrzynia biegów automatyczna, 8-biegowa automatyczna, 8-biegowa automatyczna, 8-biegowa
Napęd tylny 4x4 4x4
Hamulce (przód/tył) tw/tw tw/tw tw/tw
Pojemność bagażnika (l) 530 530 500
Pojemność zbiornika paliwa|AdBlue (l) 66/21,5 63/12 (24 w opcji) 60/11,5
Rozmiar opon testowanego auta 245/45 R 18 255/40 R 20 255/35 R 20
Emisja CO2 (g/km) 131 150 142
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 2000/750 2000/750 2200/750

Audi A6 kontra Volvo S90 i BMW serii 5 - wyniki testu

BMW Audi Volvo
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,1 s 2,0 s 2,6 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,4 s 5,5 s 7,5 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 8,6 s 8,7 s 12,0 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) 2,8 s 3,0 s 4,1 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) 3,5 s 3,7 s 5,1 s
Masa rzeczywista/ładowność 1777/568 kg 2035/440 kg 1924/436 kg
Rozdział masy (przód/tył) 51/49 proc. 54/46 proc. 55/45 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,9/12,0 m 11,3/11,4 m 12,3/12,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 35,2 m 34,1 m 34,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 34,4 m 34,0 m 35,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 56 dB (A) 56 dB (A) 57 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 63 dB (A) 64 dB (A) 65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 67 dB (A) 66 dB (A) 68 dB (A)
Spalanie testowe 6,5 l/100 km 7,6 l/100 km 7,4 l/100 km
Zasięg 1010 km 825 km 810 km

Audi A6 kontra Volvo S90 i BMW serii 5 - gwarancja/ceny

BMW Audi Volvo
Cena podstawowa 308 969 zł 306 300 zł 253 500 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) 49,1 proc. 47,5 proc. 50,5 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata 3 lata/90 tys. km 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy według wskazań lub co 2 lata co 30 tys. km lub 2 lata co 30 tys. km lub rok
Cena po doposażeniu 355 829 zł 398 580 zł 292 570 zł

Audi A6 kontra Volvo S90 i BMW serii 5 - test spalania

Najmocniejsze i najcięższe Audi spaliło najwięcej oleju napędowego na naszej pętli, ale co ciekawe, Volvo z mniejszym, za to bardziej wysilonym silnikiem zużyło raptem o 0,2 l/100 km mniej. Rywali i tak deklasuje BMW. Jego rzędowa „szóstka” jest dynamiczna i oszczędna.

. - Auto Świat

Audi A6 kontra Volvo S90 i BMW serii 5 - droga hamowania ze 100 km/h (opony letnie, suchy asfalt)

. - Auto Świat

Audi A6 kontra Volvo S90 i BMW serii 5 - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. BMW Audi Volvo
Przestronność z przodu 40 35 35 35
Przestronność z tyłu 30 25 28 25
Pojemność bagażnika 25 20 20 19
Ładowność 15 13 11 11
Widoczność 20 16 16 15
Fotele, pozycja kierowcy 30 28 28 27
Ergonomia obsługi 20 19 15 15
Jakość wykończenia 20 19 19 19
Suma punktów 200 175 172 164
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. BMW Audi Volvo
Przyspieszenie 25 22 22 18
Elastyczność 25 23 22 18
Poziom hałasu 15 13 13 11
Skrzynia biegów 15 14 12 13
Zachowanie na drodze 30 28 8 26
Komfort jazdy 30 28 26 24
Układ kierowniczy 15 14 14 10
Średnica zawracania 5 4 5 3
Skuteczność hamulców 40 34 36 34
Suma punktów 200 180 178 157
Koszty Maks. pkt. BMW Audi Volvo
Cena po doposażeniu 50 19 13 28
Utrata wartości 15 11 12 10
Zużycie paliwa 30 26 22 23
Wyposażenie – komfort 40 23 23 23
Wyp. – bezpieczeństwo 30 22 25 23
Ubezpieczenia 10 5 5 6
Gwarancja 15 8 10 8
Przeglądy 10 5 8 7
Suma punktów 200 119 118 128
Wynik końcowy 600 474 468 449
Miejsce w teście 1. 2. 3.

Audi A6 kontra Volvo S90 i BMW serii 5 - naszym zdaniem

Można pozazdrościć tym, którzy mają takie dylematy, a w szczególności tym, których stać na zakup limuzyny z 3-litrowym silnikiem. BMW po raz kolejny pokazało wielką klasę, nie pozwalając sobie na żadne poważne słabości. Seria 5 to limuzyna przemyślana w niemal każdym calu, fenomenalnie łącząca komfort i emocje z jazdy. Audi nie jest tak kompetentne, ale za to przestronniejsze i spodoba się tym, którzy lubią techniczne nowinki. Volvo z kolei ma spokojniejszy charakter i jest zdecydowanie korzystniej wycenione od rywali.


Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Redakcja poleca