Fiat 500L Cross - minivan zapatrzony w SUV-a | Test cz.1

Fiat 500L Cross - minivan zapatrzony w SUV-a | Test cz.1

Fiat 500L - jedni go uwielbiają za oryginalny styl, drudzy wolą na niego nawet nie patrzeć. Nieproporcjonalna, nadmuchana „pięćsetka” rzeczywiście nie jest zbyt urodziwa, ale nie oceniajmy książki po okładce.

Minivana Fiata będziemy testować nieco dłużej, by dokładnie poznać wszystkie jego wady i zalety. Na kilka tygodni otrzymaliśmy najnowszą wersję modelu po modernizacji. Co ciekawe 500L jest produkowany w Serbii, w dawnych zakładach Zastavy.

Lifting, przeprowadzony po pięciu latach jego obecności na rynku, nie zmienił znacząco wyglądu Fiata 500L. Nowe zderzaki, czy światła do jazdy w dzień i tylne w technologii LED, to kosmetyka. „Nasz” egzemplarz wyróżnia się pomarańczowym lakierem Sicilia, kontrastującym z czarnymi elementami nadwozia. Ponadto jest to wersja Cross, nieco lepiej przygotowana na rodzinne przygody.

Fiat 500L Cross - W teren? Niekoniecznie

Auto w takiej konfiguracji wygląda bojowo. Nakładki na zderzaki czy osłony nadkoli i podwozia robią swoje. Nie jest to jednak auto terenowe, ani nawet pełnoprawny SUV. To nadal minivan z przednim napędem, choć wyższy o 25 mm prześwit pozwala na mniej stresujące pokonywanie pagórków i krawężników.

Fiat 500L Cross - Krzysztof Słomski / Auto Świat

Kierowca 500L Cross nie może skorzystać z napędu 4x4, ale ma do dyspozycji systemy elektroniczne, które pomogą w lekkim terenie. Obracając pokrętło w dolnej części konsoli centralnej można zmienić domyślny tryb jazdy Normal na Traction+, który ułatwia ruszanie na śliskiej nawierzchni (działa do 30 km/h). Koło o mniejszej przyczepności jest przyhamowane, a moment obrotowy trafia na drugie o lepszej przyczepności. Jest jeszcze trzeci tryb Gravity Control, który umożliwia kontrolowany zjazd ze stromego wzniesienia, utrzymując zadaną prędkość. Wersja Cross ma standardowo opony całoroczne M+S . To tyle i aż tyle. Do rekreacyjnego użytkowania powinno wystarczyć.

Fiat 500L Cross - na dalekie podróże

Kompaktowy minivavn jest samochodem rodzinnym, więc wielozadaniowym. Powinien sprawdzać się również w dalekich trasach, np. na wakacje. Testowany egzemplarz ma pod maską silnik 1.6 Multijet, który generuje 120 KM i 320 Nm. Nie jest on zbyt cichy, ale umożliwia całkiem dynamiczną i oszczędną jazdę. Wyżej zawieszone nadwozie i dosyć miękko zestrojone zawieszenie zachęcają do spokojnego podróżowania.

W trasie bez trudu można uzyskać wynik 6,0 l/100 km. Przed nami kilka długich podróży, więc sprawdzimy 500L również podczas szybkiej jazdy autostradą. Minivanem Fiata przyjemnie jeździ się po mieście. Parkowanie ułatwia kamera cofania, a wyjazd z ciasnego parkingu – funkcja City, która zwiększa wspomaganie układu kierowniczego.

Wracając jeszcze do zmian w modelu po liftingu, te znacznie łatwiej jest zauważyć we wnętrzu. Fiat 500L ma teraz ładniejszą kierownicę, choć nadal o grubych ramionach, które przy chwycie „za piętnaście trzecia” nie będą pasować wszystkim kierowcom. Na plus należy zaliczyć nowe zegary, pomiędzy którymi znalazł się cyfrowy ekran komputera pokładowego. Taki zestaw wygląda znacznie lepiej i jest czytelny.

Fiat 500L Cross - Krzysztof Słomski / Auto Świat

Pozytywne wrażenie robi nowy system multimedialny Uconnect z siedmiocalowym ekranem dotykowym. Został on ładnie wkomponowany w deskę rozdzielczą i sprawia wrażenie większego niż jest w rzeczywistości. Obsługa systemu jest przyjazna, a jego praca szybka. Niestety, nie ma fabrycznej nawigacji, ale można do tego celu wykorzystać smartfona (funkcje Android Auto i Apple CarPlay).

W następnych częściach testu przekażemy kolejne nasze spostrzeżenia z jazdy minivanem Fiata. Sprawdzimy również jego możliwości transportowe. A ile kosztuje 500L Cross? Z testowanym silnikiem to wydatek przynajmniej 76 400 zł (w promocyjnej ofercie wyprzedaży rocznika 2017).

Fiat 500L 1.6 Mutlijet Cross – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Pojemnośc skokowa 1368 cm3
Moc maksymalna 120 KM/3750 obr./min
Maks. moment. obrotowy 320 Nm/1750 obr./min
Skrzynia biegów/napęd ręczna 6-biegowa
Napęd na przednie koła
Prędkość maksymlana 183 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,5 s
Średnie spalanie w trasie ok. 6,0 l/100 km
Pojemność bagażnika 400-1310 l
Długość/szerokość, wysokość 4270/1800/1679 mm
Rozstaw osi 2612 mm
Masa własna 1445 kg
Cena podstawowa testowanej wersji 66 900 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata/8 lat
Przeglądy co 20 tys. km lub rok
Cena testowanego auta 76 400 zł


Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Redakcja poleca