Duży może więcej? Porównanie: Skoda Kodiaq kontra VW Tiguan Allspace

Duży może więcej? Porównanie: Skoda Kodiaq kontra VW Tiguan Allspace

Auto Bild

Jak to możliwe, że przez moment Skoda miała SUV-a większego od VW Tiguana? Wolfsburg szybko nadrabia zaległości. Nadjeżdża nowy, większy Tiguan Allspace!

  • Skoda i Volkswagen dzielą technikę, ale nie są identyczne
  • Sportowe fotele Skody zabiorą trochę miejsca na nogi z tyłu
  • Wybór: VW czy Skoda nie będzie prosty
  • Na tylnych kanapach jest wygodniej niż w luksusowych limuzynach

Odpowiedź na Kodiaqa nazywa się „Tiguan Allspace” i ma taką długość, jak Kodiaq – 4,7 m. A czym się różnią te SUV-y? Wyjaśnimy to w teście porównawczym. Oba stają do walki z dieslami 2.0 o mocy 150 KM, dwusprzęgłowymi skrzyniami biegów i napędem 4x4. Zaraz dowiecie się, dlaczego:

Designerzy obu marek przykryli tę samą technikę różnymi szatami. Tiguana Allspace’a zdobi „twarz” typowa dla Volkswagena, a z profilu bocznego widać idealnie okrągłe nadkola. Kodiaq z kolei z „twarzy” mniej przypomina inne modele Skody, a błotniki mają bardziej kanciasty kształt.

Pod blachą sprawa się komplikuje. Pod względem obsługi urządzeń pokładowych żadnemu z tych pojazdów nie można nic zarzucić. Za to w kwestii wrażenia jakości Kodiaq wypada nieco gorzej od Tiguana. Czyżby w meksykańskiej fabryce Volkswagena w Puebla zwracano większą uwagę na wykończenie niż w czeskich Kvasinach?

Niewykluczone. W każdym razie w Wolfsburgu dobrze wiedzą, jakie wyposażenie jest istotne w rodzinnym SUV-ie, a które nie. W testowej Skodzie były bowiem zamontowane bardzo dobre, ale też drogie fotele sportowe. Natomiast Tiguan Allspace miał na pokładzie standardowe fotele. Nie podpierają one tak dobrze ciała, ale za to są mniejsze i zajmują mniej miejsca, oparcie fotela pasażera można złożyć i są dostępne z materiałową tapicerką (w Skodzie trzeba zamówić skórę). Czesi ponadto nie oferują podwójnej podłogi bagażnika. Dzięki temu mieści się w nim więcej, ale na podłodze przeszkadzają stopnie.

Reflektory dynamicznie wyciemniające obszary, żeby nie oślepiać innych kierowców, także oferuje tylko VW, jednak trzeba za nie dopłacić. W Skodzie asystent świateł drogowych potrafi je tylko automatycznie włączać i wyłączać. Jeśli chodzi o wyposażenie komfortowe, to obie marki stawiają na inne upodobania klientów: Skoda w wersji Style ma w standardzie m.in. kluczyk zbliżeniowy, światła LED i podgrzewane przednie fotele, a Volkswagen – np. adaptacyjny tempomat oraz elektrycznie otwieraną i zamykaną klapę bagażnika. Poszukajmy innych różnic dzielących te pojazdy.

Przesiadamy się z jednego auta do drugiego i z powrotem i naprawdę się zastanawiamy, czy to są dwa różne modele. Owszem, są różne. Ponieważ silnik, skrzynia biegów i zawieszenie pochodzą z tej samej koncernowej półki, Tiguana i Kodiaqa dzielą niuanse. Skoda ma miększe zestrojenie i bardziej się buja, co nieco wbrew logice odbiera szczyptę komfortu, bo oba auta dobrze pochłaniają nierówności. Mocniej wspomagany układ kierowniczy modelu Kodiaq też odrobinę bardziej odcina kierowcę od samochodu. VW wydaje się zwinniejszy, inżynierowie wyczarowali tu naprawdę przyjemny kompromis między codziennym komfortem a zobowiązującą do dynamicznej jazdy sztywnością.

Pod względem napędu wyścig jest wyrównany. Wygląda na to, że te same silniki i skrzynie biegów nie różnią się nawet oprogramowaniem. Oba zespoły napędowe dobrze „się zbierają”, mało palą i podczas ruszania nieco „potykają” o ślamazarny system start-stop. Efektem ostatniej z wymienionych przypadłości jest lekkie szarpnięcie w czasie ruszania z miejsca, będące wynikiem pracy sprzęgieł „automatu”. Ale i tak DSG to jedna z najlepszych skrzyń, które znamy z popularnych aut.

I nie zapominajcie: w samochodach ważących 1,8 tony moc 150 KM nie zapewni sportowych osiągów. A teraz pora na wyniki pomiarów drogowych, wymiary kabin, katalogowe dane techniczne, wyposażenie, ceny i punktację.

Skoda Kodiaq 2.0 TDI vs. VW Tiguan Allspace 2.0 TDI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane):

Skoda Volkswagen
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,0 s 2,9 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,0 s 9,8 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 17,8 s 17,2 s
Elastyczność 60-100 km/h 6,0 s 5,8 s
Elastyczność 80-120 km/h 8,1 s 7,8 s
Masa rzeczywista/ładowność 1765/575 kg 1754/606 kg
Rozdział masy (przód/tył) 57/43 proc. 57/43 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,6/11,7 m 11,7/11,7 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 36,7 m 36,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 34,7 m 34,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 60 dB (A) 59 dB (A)
Hałas w kabinieprzy 100 km/h 65 dB (A) 65 dB (A)
Hałas w kabinieprzy 130 km/h 69 dB (A) 69 dB (A)
Spalanie testowe 6,7 l/100 km 6,6 l/100 km
Zasięg 890 km 910 km

Skoda Kodiaq 2.0 TDI vs. VW Tiguan Allspace 2.0 TDI - wymiary kabin (oceniane):

Skoda Kodiaq VW Tiguan Allspace
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1135 1175
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1530 1510
Wysokość wnętrza z przodu maks. (mm) 1035 1030
Zakres regulacji fotela (mm) 225 240
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 840 860
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1505 1505
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 980 980
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 380 370

Skoda Kodiaq 2.0 TDI vs. VW Tiguan Allspace 2.0 TDI - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników):

Kodiaq Tiguan Allspace
Silnik: typ/cylindry/zawory diesel, turbo/R4/16 diesel, turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu common rail/pasek common rail/pasek
Pojemność skokowa (cm3) 1968 1968
Moc maksymalna (KM/obr./min) 150/3500 150/3500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 340/1750 340/1750
Prędkość maksymalna (km/h) 194 198
Skrzynia biegów manualna, 7-biegowa manualna, 7-biegowa
Napęd na cztery koła na cztery koła
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 650-2065 610-1920
Pojemność zbiornika paliwa/płynu AdBlue (l) 60/12,1 60/12,1
Marka i model opon testowanego auta Continental SportContact 5 Continental SportContact 5
Rozmiar opon testowanego auta 235/55 R 18 235/55 R 18
Emisja CO2 (g/km) 149 153
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 2300/750 2300/750

Skoda Kodiaq 2.0 TDI vs. VW Tiguan Allspace 2.0 TDI - wyposażenie i ceny opcji (oceniane):

Kodiaq Tiguan Allspace
Wersja 2.0 TDI DSG 4x4 Style 2.0 TDI DSG 4x4 Comfortline
Airbagi czołowe, boczne i kurtyny powietrzne S S
Poduszka kolanowa kierowcy S S
Reflektory przeciwmgielne/ksenonowe/pełne światła LED S/N/S (adaptacyjne AFL) S/N/5860 zł (dynamiczne)
Klimatyzacja automatyczna S (trójstrefowa) S (trójstrefowa)
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczne S/S S/790 zł
Elektrochromatyczne: lusterko wewnętrzne/lusterka boczne S/S S/N
Radioodtwarzacz/ster. radiem na kier./radio DAB S/S/500 zł S/S/840 zł
Bluetooth/złącze USB/nawigacja satelitarna S/S/5700 zł (Columbus) S/S/7490 zł (Discover Pro)
Czujnik światła/deszczu/adaptacyjne zawieszenie S/S/4100 zł S/S/4330 zł
Elektryczne szyby przednie/tylne/lusterka/rodzaj foteli S/S/S/sportowe (7500 zł) S/S/S/standardowe
Podgrzewane fotele przednie/tylna kanapa/kierownica S/800/1000 zł 1400 zł/N/540 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomat/aut. pokrywa bagażnika S/4000 (pakiet)/1800 zł N/S/S
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofania S/S/3300 zł (widok 360 stopni) S/S/2210 zł (widok 360 stopni)
System unikania kolizji/kluczyk zbliżeniowy 4000 zł (pakiet)/S 1870 (pakiet)/1720 zł
Czujnik martwego pola (z czuj. ruchu poprz. podczas cofania) 4000 zł (pakiet) 1870 zł (pakiet)
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowych 4000 (pakiet)/300 zł S/S
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący 200/1400 zł S/2070 zł
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie 2700 zł/18 cali (bez dopłaty) 2180 zł/18 cali (1690 zł)

Skoda Kodiaq 2.0 TDI vs. VW Tiguan Allspace 2.0 TDI - ceny, utrata wartości, gwarancja, przeglądy (oceniane):

Kodiaq Tiguan Allspace
Cena podstawowa 148 650 zł 157 990 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) 43,9 proc. 44,5 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km co 30 tys. km
Cena po doposażeniu 176 050 zł 186 190 zł

Skoda Kodiaq 2.0 TDI vs. VW Tiguan Allspace 2.0 TDI - punkty i klasyfikacja:

Nadwozie Maks. pkt. Skoda Volkswagen
Przestronność z przodu 40 36 38
Przestronność z tyłu 30 29 30
Pojemność bagażnika 25 25 24
Ładowność 15 14 15
Widoczność 20 17 16
Fotele, pozycja kierowcy 30 28 27
Ergonomia obsługi 20 18 18
Jakość wykończenia 20 16 17
Suma punktów 200 183 185
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Skoda Volkswagen
Przyspieszenie 25 17 17
Elastyczność 25 22 22
Poziom hałasu 15 11 11
Skrzynia biegów 15 14 14
Zachowanie na drodze 30 27 28
Komfort jazdy 30 26 27
Układ kierowniczy 15 14 15
Średnica zawracania 5 3 3
Skuteczność hamulców 40 36 36
Suma punktów 200 170 173
Koszty Maks. pkt. Skoda Volkswagen
Cena po doposażeniu 50 32 26
Utrata wartości 15 12 12
Zużycie paliwa 30 22 22
Wyposażenie – komfort 40 22 22
Wyp. – bezpieczeństwo 30 25 27
Ubezpieczenia 10 8 7
Gwarancja 15 8 8
Przeglądy 10 10 10
Suma punktów 200 139 134
Wynik końcowy 600 492 492
Miejsce w teście 1. 1.

Skoda Kodiaq 2.0 TDI vs. VW Tiguan Allspace 2.0 TDI - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa (różnica ta nie wpływa na ocenę):

Auto Świat

Skoda Kodiaq 2.0 TDI vs. VW Tiguan Allspace 2.0 TDI - podsumowanie:

Co wybrać? To, co się bardziej podoba. Poważnie! Tych aut nie dzieli ani przepaść cenowa, ani wysoce indywidualne rozwiązania techniczne czy ergonomiczne. Kodiaq i Tiguan to techniczne bliźniaki i trzeba się naprawdę skupić, żeby znaleźć różnice inne niż wygląd. Jedno i drugie auto to wspaniałe rozwiązanie dla rodzin, pozwalające planować wyprawy niemal bez ograniczeń w objętości bagażu i podróżować w komforcie.

A Wy co byście wybrali? Zapraszamy do dzielenia się uwagami w komentarzach, ale... Niezależnie od tego, co wybierzecie, to i tak będzie do Volkswagen :)

Źródło:

Auto Bild

Auto Bild


Redakcja poleca