Jazda z dużym bagażem

Jak zachowują się samochody po dużym obciążeniu?

Wyjazdy na urlop często wiążą się ze stresem – także dla naszych aut, które muszą udźwignąć nas i nasz bagaż. Zebraliśmy 8 samochodów i poddaliśmy je próbom zarówno na pusto, jak i z maksymalnie dopuszczalnym ciężarem. Dwa z nich oblały test...

System ESP ratuje życie i dlatego od października 2014 r. wszystkie auta osobowe sprzedawane w Unii Europejskiej muszą go mieć seryjnie. Elektronika przez dohamowanie kół stabilizuje pojazd w czasie gwałtownych manewrów, jak np. omijanie zwierzęcia, które wbiegło na drogę. Funkcje systemu są stale rozwijane i udoskonalane, ale algorytmy nie potrafią poradzić sobie w absolutnie każdej sytuacji. ESP nie jest „idiotoodporne” i nie zwalnia kierowcy z odpowiedzialności.

Tyle że wcale nie trzeba być aż idiotą, gdyż czasem los stawia nas na drodze przed trudnymi decyzjami. Jak zachowa się auto, jeśli przy 130 km/h musimy ominąć przeszkodę i nie mamy czasu na hamowanie? Albo w 40-stopniowym upale zjeżdżamy serpentynami i musimy hamować?

Podczas wakacyjnych wyjazdów takie sytuacje mogą się zdarzyć. Dlatego wybraliśmy 8 aut z różnych klas i segmentów cenowych i poddaliśmy je próbom. Najtańsza jest Dacia Dokker (od 38 900 zł). Maluchy reprezentuje Seat Ibiza (od 48 900 zł), kompaktowe kombi – VW Golf (od 72 390 zł). Hyundai i40 (od 85 500 zł) to już wyższa półka. W podobnej cenie można mieć też Renault Grand Scénica (od 85 400 zł), VW Tiguan jest już droższy (od 96 590 zł). Stawkę zamyka Mercedes klasy E All-Terrain za min. 251 100 zł.

Jak przeprowadzono test?

Do pomiaru przyspieszenia, drogi hamowania i czasu przejazdu slalomu używamy sprzętu elektronicznego najnowszej generacji. Auta obciążaliśmy przy użyciu worków z ołowiem i zgrzewkami gazet – wybraliśmy je, ponieważ podczas prób nie przesuwają się, a zmiana środka ciężkości mogłaby wpłynąć na zachowanie samochodu. W każdym aucie ustawiliśmy zalecane przed producenta ciśnienie w zimnych oponach. Oprócz obiektywnych pomiarów zapisanych przez wspomniane urządzenia wpływ na punktację mają także subiektywne odczucia kierowców testujących. Spalanie zmierzyliśmy na naszej trasie testowej. Wszystkie próby przeprowadziliśmy zarówno na pusto, jak i po dociążeniu.

. - Auto Świat


Popularne komentarze (18)

No photo
~:/ : No muszę przyznać rzetelność redaktorów Auto Świata jest na poziomie wręcz mistrzowskim.
Nie ma to jak porównać samochody pod względem:
1. Różnych segmentów w.w aut.
2. Różnych wersji nadwoziowych.
3. Różnych silników.
4. Różnych skrzyń biegów.
A na bonus słynna w całej Polsce:
5. Rzetelność dziennikarska RASPu. (przykład taki jak w teście: przegrzane hamulce w Volkswagenie spokojnie nic się nie dzieje damy na podium, jak w Hyundaiu przegrzeje się przekładnia to jest skandal i od razu idą punkty w dół)
26 sie 23:13 | ocena: 85%
Liczba głosów:7
85%
100%
Zgłoś oceń: -1 +1
No photo
~Gość Darek : Ten film o spotkaniu z drzewem i komentarz że przy 80km;h pasażer nie przeżyje pokazuje że borowcy omijająć pancerne seicento musieli jechać zgodnie z przepisami bo jak wytłumaczyć fakt że przy prędkości większej niż 50 pasażerka stra-szydło przeżyła kontakat auto drzewo mimi że według ekspertów z autobilda miała tego nie przeżyć???
26 sie 09:46 | ocena: 62%
Liczba głosów:8
62%
100%
Zgłoś oceń: -1 +1
No photo
~Janusz : Przegrzały sie hamulce w VW? Rzecznik wyjaśni ze to nierealny test.
Przegrzała sie skrzynia w Hyundai'u? Zero wyjaśnień, sprostowań. Standardzik AutoBilda
25 sie 15:22 | ocena: 83%
Liczba głosów:12
83%
100%
Zgłoś oceń: -1 +1

Wpisz komentarz

Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo


Twój podpis

Redakcja poleca