Fiat Tipo kontra Skoda Rapid Spaceback i Citroen C4 Cactus - praktyczność, styl czy ekonomia?

Fiat Tipo kontra Skoda Rapid Spaceback i Citroen C4 Cactus - praktyczność, styl czy ekonomia?

Do naszego porównania stanęły trzy mocno różniące się charakterem kompaktowe modele – wszystkie wyposażone w doładowane benzyniaki o mocy ponad 100 KM. Sprawdziliśmy, jak jeżdżą, czy są praktyczne oraz które auto opłaca się kupić.

  • Rapid i Cactus nie są "prawdziwymi" kompaktami, choć producenci tak pozycjonują te modele
  • Wszystkie trzy auta są oferowane w zbliżonych cenach, poniżej 60 tys. zł
  • Każde ma swoje wady i zalety - które warto wybrać?

Zaraz, zaraz, czy trochę nie przesadzacie, nazywając te wszystkie samochody kompaktami? – takich Waszych komentarzy spodziewamy się po tym porównaniu. I macie rację, że podnosicie głos w tej sprawie, bowiem tak naprawdę jedynym kompaktem w tym zestawieniu jest mierzący ponad 4,3 m Fiat Tipo.

Podobną długość ma Rapid Spaceback, ale jego nadwozie jest o prawie 9 cm węższe od włoskiego rywala. Rapid w palecie Škody pełni obecnie funkcję auta kompaktowego głównie dlatego, że ostatnia generacja Octavii aspiruje gabarytami i ceną do klasy średniej. Mamy więc świadomość, że nazywanie Rapida kompaktem jest nieco na wyrost. Podobnie rzecz ma się w przypadku C4 Cactusa. Model ten jeszcze przed liftingiem był przedstawicielem crossoverów, a teraz, po kilku zabiegach kosmetycznych, jest promowany przez Citroëna jako kompakt. W jego przypadku widać jeszcze większą różnicę w gabarytach względem klasycznego kompaktowego Tipo.

No cóż, skoro Citroën i Škoda postanowiły wmawiać nam, że C4 Cactus i Rapid Spaceback to przedstawiciele segmentu C, nie pozostaje nam nic innego, jak zweryfikować tę informację, zestawiając oba modele z Fiatem Tipo. A ponieważ wszystkie trzy auta są oferowane w zbliżonych cenach, sami byliśmy ciekawi, które warto wybrać.

Każde można kupić za mniej niż 60 000 zł. O ile w przypadku Citroëna i Škody 110-konne doładowane benzyniaki to podstawowe silniki, o tyle Fiata można kupić jeszcze z wolnossącym motorem 1.4/95 KM. Jego cena zaczyna się wówczas od 53 200 zł, przy czym, jeśli ktoś chce zapłacić jeszcze mniej, to w salonach Fiata nie brakuje ofert na zakup Tipo w kwocie poniżej 50 000 zł (rocznik 2017). My jednak testowaliśmy mocniejszy wariant z doładowaniem, o mocy 120 KM. Ta nie najmłodsza już jednostka, wyposażona jeszcze we wtrysk wielopunktowy, zapewnia Fiatowi całkiem dobre osiągi. Niestety, jest wyjątkowo paliwożerna (średnio w teście 8 l/100 km). Pewną receptą na ograniczenie kosztów eksploatacji może być montaż instalacji LPG (do końca sierpnia oferowano fabryczną), ale wówczas można stracić gwarancję na silnik.

Jeśli nie pasuje wam zakup paliwożernego Fiata, jesteście zdani na trzycylindrowe benzyniaki konkurencji. Nie każdy je lubi ze względu na kulturę pracy i charakterystyczne brzmienie. Jeśli jednak zależy wam na niskim zużyciu paliwa, okazują się lepszym wyborem niż klasyczny czterocylindrowiec Fiata. Pochwały należą się zwłaszcza małemu, litrowemu silnikowi w Škodzie, który nie dość, że jest oszczędny (śr. 5,7 l/100 km), to na dodatek najszybciej ze startu uzyskuje 100 km/h. Cena Rapida Spacebacka 1.0 TSI/110 KM jest najniższa i zaczyna się od 54 400 zł. Tyle że budżetowy pojazd Škody można kupić za jeszcze mniej (51 500 zł), jeśli wybierze się słabszy, 95-konny wariant silnika 1.0.

W poliftingowym C4 Cactusie trzycylindrowy 1.2 PureTech/110 KM to obecnie bazowa jednostka (poprzednio dostępny był wolnossący wariant 82 KM). Co za tym idzie, cena auta wzrosła i zaczyna się od 58 990 zł. 110-konny silnik zapewnia Citroënowi dobrą dynamikę i bardzo rozsądnie obchodzi się ze zużyciem paliwa (6 l/100 km). Mógłby być nieco lepiej wyciszony, bo po mocnym wciśnięciu pedału gazu do wnętrza dociera niezbyt przyjemny warkot trzycylindrówki. Także nie odpowiadał nam sposób działania skrzyni biegów – zarówno precyzja wyboru przełożeń, jak i zbyt długi skok lewarka.

Fiat Tipo, Skoda Rapid Spaceback i Citroen C4 Cactus - wyniki testu

Rapid Tipo C4 Cactus
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,2 s 3,4 s 3,4 s
0-100 km/h 9,8 s 10,4 s 10,6 s
0-130 km/h 16,8 s 18,0 s 17,7 s
Elastyczność 60-100 km/h 7,9 s (4. bieg) 6,4 s (4. bieg) 8,7 s (4. bieg)
80-120 km/h 11,6/15,3 s (5./6. bieg) 9,6/11,0 s (5./6. bieg) 12,8 s (5. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność 1185/460 kg 1297/478 kg 1157/408 kg
Rozdział masy (przód/tył) 59/41 proc. 60/40 proc. 60/40 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,0/11,1 m 11,0/11,0 m 11,4/11,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 36,0 m 36,6 m 39,8 m
ze 100 km/h (gorące) 36,6 m 35,8 m 39,3 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 60 dB (A) 58 dB (A) 58 dB (A)
przy 100 km/h 67 dB (A) 66 dB (A) 67 dB (A)
przy 130 km/h 72 dB (A) 70 dB (A) 71 dB (A)
Spalanie testowe 5,7 l/100 km 8,0 l/100 km 6,0 l/100 km
Zasięg 960 km 625 km 830 km
Auto Świat

Fiat Tipo, Skoda Rapid Spaceback i Citroen C4 Cactus - dane techniczne

Rapid Tipo C4 Cactus
Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R3/12 t.benz./R4/16 t.benz./R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/pasek wtrysk wielopunktowy/pasek wtrysk bezpośredni/pasek
Pojemność skokowa (cm3) 998 1368 1199
Moc maksymalna (KM/obr./min) 110/5000 120/5000 110/5500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 200/2000 215/2500 205/1500
Prędkość maksymalna (km/h) 198 200 188
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa manualna, 5-biegowa
Napęd na przednie koła na przednie koła na przednie koła
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/b
Pojemność bagażnika (l) 415-1381 440-bd. 358-1170
Pojemność zbiornika paliwa (l) 55 50 50
Marka i model opon testowanego auta Bridgestone Turanza ER300 Continental EcoContact 5 Goodyear EfficientGrip
Rozmiar opon testowanego auta 215/45 R 16 225/45 R 17 205/50 R 17
Emisja CO2 (g/km) 104 139 104
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1100/590 1200/500 950/550
Auto Świat

Każdy z prezentowanych samochodów ma inny charakter. Siadając za kierownicą Škody, czujemy się tak, jakbyśmy tym autem jeździli od lat. Nie ma problemów ze znalezieniem właściwej pozycji za kierownicą ani z obsługą elementów pokładowych. Początkowo zaskoczyła nas duża przestrzeń we wnętrzu i przepastny bagażnik, jednak przy komplecie pasażerów odczuliśmy, że kabina jest strasznie wąska. Wąskie nadwozie Rapida Spacebacka także niezbyt dobrze wpływa na prowadzenie. O ile podczas jazdy na wprost tego się nie odczuwa, o tyle na łukach i dziurawych drogach stabilność nie jest tak dobra, jak oczekiwalibyśmy od kompaktowego auta z Grupy VW.

Takich wrażeń nie mamy za kierownicą Tipo. Może jego układ kierowniczy nie jest tak precyzyjny, jak w Rapidzie, ale prowadzenie Fiata okazuje się bardziej stabilne i jednocześnie przewidywalne. W szerokiej kabinie bez trudu pomieści się komplet pasażerów, a w 440-litrowym kufrze – ich wakacyjny bagaż.

Z pakowaniem walizek można mieć za to problem w Citroënie. Choć na pierwszy rzut oka jego bagażnik wydaje się duży, to w rzeczywistości jest mniejszy o ponad 80 litrów od przepastnego kufra Fiata. Podobnie jak w Rapidzie Spacebacku, mamy tu do czynienia z wąskim nadwoziem, które ogranicza wygodę jazdy z kompletem podróżnych. Ze względu na najkrótszy rozstaw osi jest tu również najmniej miejsca na nogi, zwłaszcza z tyłu.

W każdym z prezentowanych aut mieliśmy drobne zastrzeżenia do jakości użytych materiałów. W górnej części deski rozdzielczej Fiata zastosowano miękkie tworzywa, w dolnej – wręcz tandetne. Cały kokpit Škody wykonano z twardych tworzyw, na szczęście solidnie je spasowano. Najmniej spodobało nam się wnętrze C4 Cactusa. Choć ma oryginalny styl, to jednak przeszkadzały nam duże połacie twardego plastiku oraz brak obrotomierza.

Fiat Tipo, Skoda Rapid Spaceback i Citroen C4 Cactus - gwarancja i ceny

Rapid Tipo C4 Cactus
Cena podstawowa 59 600 zł 64 200 zł 62 640 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) 49,1 proc. 47,9 proc. 38,3 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata 2 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 8 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub rok co 30 tys. km lub rok co 25 tys. km lub rok
Cena po doposażeniu 61 80 zł 69 050 zł 64 440 zł

Fiat Tipo, Skoda Rapid Spaceback i Citroen C4 Cactus - punktacja

Nadwozie Maks. pkt. Rapid Tipo C4 Cactus
Przestronność z przodu 40 21 23 20
Przestronność z tyłu 30 22 20 18
Pojemność bagażnika 25 15 16 12
Ładowność 15 9 9 7
Widoczność 20 17 17 16
Fotele, pozycja kierowcy 30 24 25 23
Ergonomia obsługi 20 17 16 16
Jakość wykończenia 20 15 15 14
Suma punktów 200 140 141 126
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Rapid Tipo C4 Cactus
Przyspieszenie 25 15 15 14
Elastyczność 25 15 18 16
Poziom hałasu 15 9 11 10
Skrzynia biegów 15 12 11 10
Zachowanie na drodze 30 23 25 21
Komfort jazdy 30 23 23 24
Układ kierowniczy 15 12 11 10
Średnica zawracania 5 4 4 3
Skuteczność hamulców 40 33 33 25
Suma punktów 200 146 151 133
Koszty Maks. pkt. Rapid Tipo C4 Cactus
Cena po doposażeniu 50 49 43 47
Utrata wartości 15 7 8 12
Zużycie paliwa 30 22 15 21
Wyposażenie – komfort 40 13 12 11
Wyp. – bezpieczeństwo 30 8 7 7
Ubezpieczenia 10 10 9 9
Gwarancja 15 8 7 8
Przeglądy 10 9 9 8
Suma punktów 200 126 110 123
Wynik końcowy 600 412 402 382
Miejsce w teście 1. 2. 3.

Fiat Tipo kontra Skoda Rapid Spaceback i Citroen C4 Cactus - naszym zdaniem

Przyznajemy, że najprzyjemniej jeździło nam się Fiatem. Podobały się nie tylko osiągi silnika, lecz także dojrzałe prowadzenie i sposób resorowania nierówności drogi. Na wpadkę z tanimi plastikami w kabinie jeszcze byśmy przymknęli oko, ale nie jesteśmy w stanie zaakceptować paliwożerności silnika 1.4 T-Jet. Także znacznie wyższa niż u rywali cena spowodowała, że kompakt Fiata zajął drugą pozycję. Węższe nadwozie Škody nie przeszkodziło jej w drodze do zwycięstwa. O wygranej zadecydowały atrakcyjna cena i oszczędniejszy silnik.


Redakcja poleca