Mechanizm różnicowy - wszystko co chciałbyś o nim wiedzieć

Mechanizm różnicowy - wszystko co chciałbyś o nim wiedzieć

mechanizm różnicowy foto: Auto Świat
f9fa545f-df26-5dc5-9489-0f71b806e18b 0

Mechanizm różnicowy znajduje się w każdym samochodzie. I raczej każdy kierowca zdaje sobię z tego sprawę. Ale nie każdy wie do czego ten mechanizm służy. O wytłumaczenie poprosiliśmy eksperta

Gdyby zapytać, co to jest mechanizm różnicowy, to niewielu kierowców udzieliłoby właściwej odpowiedzi. Czy zatem trzeba coś o tym mechanizmie wiedzieć?

- Jest to mechanizm, który stosuje się w samochodach od początku ich istnienia. Jego działanie jest niezależne od kierowcy, ale bardzo ważne z punktu widzenia prawidłowej jazdy, szczególnie na zakrętach. Okazuje się, że na zakręcie koła samochodu znajdujące się od jego wewnętrznej strony mają do pokonania krótszą drogę niż koła poruszające się na zewnątrz zakrętu. A napęd dostarczany jest równo na oba koła. Gdyby więc nie było żadnych mechanizmów rekompensujących tę różnicę, w czasie jazdy na zakrętach i nierównościach dochodziłoby do poślizgu kół napędzanych, a ich opony szybko ulegałyby zniszczeniu.

Na szczęście wymyślono mechanizm różnicowy

- Tak. Półosie napędowe kół zakończone są kołami zębatymi współpracującymi z przekładnią satelitarną. Jeśli samochód jedzie prosto, po równym terenie, wtedy przekładnia satelitarna nie działa, natomiast zaczyna w momencie, gdy auto jest na zakręcie lub porusza się po nierównościach i koła z prawej strony mają do pokonania inną drogę niż te z lewej.

Gdzie jest umiejscowiona przekładnia satelitarna?

- W autach z napędem na koła przednie w skrzyni biegów (w zespole napędowym), a w przypadku napędu na koła tylne - w tylnym moście.

Czy przekładnia satelitarna może ulec zniszczeniu?

- Jest bardzo trwała i niezawodna, ale tak jak każdy mechanizm oczywiście może ulec zniszczeniu. Konieczny warunek bezproblemowej pracy to dobre smarowanie.

Czy mechanizm różnicowy ma jakieś wady?

- Jeśli koło napędzane z jednej strony auta stoi na śliskiej nawierzchni, a drugie na nawierzchni zapewniającej dobrą przyczepność, wtedy tylko to pierwsze będzie się obracało, przejmując cały moment napędowy obu kół. W efekcie autem będzie trudno ruszyć z miejsca. Można to uznać za wadę albo utrudnienie. Takie zjawisko występuje tylko w autach nie mających systemu antybuksującego ASR. W nowoczesnych autach system ASR przyhamuje obracające się koło i umożliwi ruszenie z miejsca.

Mechanizm różnicowy ma dość duże tarcie wewnętrze. Zostało ono tak dobrane, aby przekładnia planetarna nie włączała się za szybko, mogłoby to bowiem utrudnić jazdę. Szczególnie jest to ważne w czasie poruszania się w trudnym terenie. W autach terenowych stosuje się blokadę mechanizmu różnicowego. Zapewnia ona, że oba napędzane koła obracają się jednocześnie. Jednak blokady można używać tylko do jazdy na wprost, niewyłączenie jej na zakręcie spowoduje uszkodzenie mechanizmu.

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Redakcja poleca