Jak samodzielnie usunąć z nadwozia drobne rysy?

Niektóre lakiery nowych aut są tak miękkie, że wystarczy się o nie oprzeć, by zostawić rysy. Pokazujemy, jak się pozbyć drobnych uszkodzeń

Koliste, widoczne zwłaszcza w słońcu zarysowania z myjni, a także drobne otarcia czy obicia eksploatacyjne – jest to zmora niektórych aut mających wyjątkowo miękki lakier. Co ciekawe, niektóre rysy wyglądają tak, jakby lakier został przecięty do podkładu, choć czasem jest to tylko powierzchniowa usterka lakieru bezbarwnego, który w miejscu kontaktu z twardym przedmiotem (np. guzikiem ubrania) staje się biały. W ograniczonym zakresie i oczywiście tylko do czasu, jednak można takie rysy usuwać.

Można ręcznie, ale znacznie lepiej maszynowo, za pomocą polerki. Optymalna byłaby polerka rotacyjno-mimośrodowa (tzw. polerka DA – Dual Action), ale ostatecznie, z dużą ostrożnością można użyć taniej polerki obrotowej. W tym drugim przypadku, szczególnie jeśli lakier jest delikatny, radzimy użyć pasty wykończeniowej (a nie silnie tnącej) i miękkiej nakładki polerskiej – praca potrwa dłużej, ale efekt będzie lepszy. Przydatnym narzędziem będzie miernik grubości lakieru – pomoże w ocenie sytuacji.

By nie uszkodzić lakieru, warto przestrzegać kilku zasad. Po pierwsze, jedynym sposobem na równomierne spolerowanie elementu jest regularne, powolne przesuwanie polerki według wzoru „drabinki”: lewa-prawa-lewa-prawa, a potem góra-dół-góra-dół; po drugie, niższe obroty oznaczają dłuższą pracę, ale mniejsze ryzyko przypalenia lakieru; po trzecie, nigdy, polerując maszynowo, nie używajmy past lekkościernych do użytku ręcznego; po czwarte, nie zawsze da się usunąć rysy całkowicie – trzeba się pogodzić z faktem, że jeśli lakier przerysowany został do podkładu, to polerując go, można tylko zmniejszyć widoczność uszkodzenia, ale bez lakierowania nie sposób go naprawić.

Na koniec: jeśli już wiesz, że lakier na twoim aucie jest byle jaki, a z racji ciemnego koloru widać na nim wszelkie usterki, rozważ inwestycję w ceramiczną powłokę ochronną – wydłuży ona znacząco jego trwałość.


Popularne komentarze

No photo
~Witek Kot : Na pewno nie warto jezeli sie na tym nie znamy usuwac rys samodzielnie zeby potem nie bylo potrzebne lakierowanko. Ja swego czasu pojechalem ze swoim mercem i z takim problemem do serwisu na daimlera w warszawie i pozbylem sie wszelkich zarysowan w sumie od reki. Panowie z serwisu dokonale sobie dali rade:)
29 sie 17:30 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
33%
100%
Zgłoś oceń: -1 +1
No photo
~Nick : Tym sie zajmuje auto-detailing. Chlopaki wiedza co i jak zrobic i od razu ci powiedza jaki bedzie efekt ich pracy.
Maja cala game srodkow i w dobrych firmach sa szkoleni u producentow tych srodkow. Maja na scianie certyfikaty z tych szkolen.
Wiem bo moj syn sie tym profesjonalnie zajmuje.
Ja mam przez niego rok temu zrobiona powloke ceramiczna ktora trzyma doskonale i ma tak trzymac mnimum 3 lata.
Usunac mozna tylko drobne zarysowania, grubsze musi robic lakiernik, ale tez dobry bo partacz nie dobierze kokoru.
6 wrz 12:49 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
100%
Zgłoś oceń: -1 +1

Wpisz komentarz

Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo


Twój podpis

Redakcja poleca