Dzieje się tak mimo dużej szczelności między pierścieniami tłokowymi a gładzią cylindra. Gazy przedostają się też między zaworami a prowadnicami. Strumień gazów przedostających się do skrzyni korbowej charakteryzuje się dużą pulsacją. Oprócz gazów do skrzyni korbowej silnika mogą także przedostawać się drobinki benzyny.- Czy zjawisko przedmuchu występuje tylko w silnikach starszych i zużytych, czy także w nowych?- Przedmuchy występują w każdym silniku, zarówno w nowym, jak i zużytym. Oczywiście w tym drugim z racji zużycia elementów mogą być większe. To zjawisko jest szkodliwe dla silnika. Zmienne ciśnienie w skrzyni korbowej może spowodować np. uszkodzenie uszczelniaczy wału korbowego i w efekcie wycieki oleju. Poza tym same gazy są szkodliwe, szczególnie dla oleju, powodują szybkie pogorszenie jego jakości (utlenienie) i własności smarnych. - Jeśli przedmuchów nie można zlikwidować, to co w takim razie robi się, żeby ograniczyć ich skutki? - Z przedmuchami konstruktorzy silników mieli problemy od samego początku ich istnienia. Aby zminimalizować ich skutki, stosuje się przewietrzanie skrzyni korbowej. Pozwala ono zmniejszyć ciśnienie w skrzyni korbowej, a nawet uzyskać tam podciśnienie. To rozwiązanie znane jest od dawna. Różnica polega na tym, że wcześniej nie zwracano tak dużej uwagi jak dziś na ekologię. Przewietrzanie skrzyni korbowej polegało więc na odprowadzeniu z niej gazów na zewnątrz. Była to tak zwana odma. Pamiętam, że dawniej wielu taksówkarzy montowało odmę w swoich autach (Warszawach czy "dużych" Fiatach), aby uniknąć problemów z silnikiem. Dziś to niedopuszczalne, gdyż gazy te zawierają wiele toksycznych substancji i nie wolno ich wypuszczać tak po prostu do atmosfery. W nowych rozwiązaniach gazy ze skrzyni korbowej kierowane są do układu dolotowego i mieszają się z powietrzem dostarczanym do silnika. - Czy kierowca ma wpływ na przedmuchy?- Nie, to dzieje się niezależnie od niego, zarówno w silnikach aut nowych, jak i starych. Kierowca może mieć tylko taki wpływ, że podczas przeglądu samochodu w stacji obsługi poprosi o sprawdzenie, czy odpowietrzenie skrzyni korbowej w jego aucie nie jest zatkane. Samemu dość trudno sprawdzić odpowietrzenie, ale gdy nie działa ono dobrze, można zauważyć pogorszenie pracy silnika, spadek jego mocy, gaśnięcie bez wyraźnej przyczyny.
Przedmuchy
- Panie doktorze, co to są przedmuchy do skrzyni korbowej?- Jest to zjawisko powstające w silnikach spalinowych w procesie spalania mieszanki. Gazy powstające nad tłokiem przedostają się pod tłok - właśnie do skrzyni korbowej.