Jak działają najnowsze instalacje LPG?

Jak działają najnowsze instalacje LPG? foto: Auto Świat
357ad9ff-c47d-48b5-812a-808975c8d02b 0

W branży LPG, która ma coraz trudniej za sprawą nowych układów zasilania silników benzynowych, pojawiają się coraz bardziej wymyślne pomysły na instalacje gazowe do aut

Tradycyjny sekwencyjny wtrysk gazu ma niewątpliwe zalety: jest stosunkowo tani, do tego dziś już bez problemu takie instalacje zakłada się zarówno w autach z pośrednim, jak i bezpośrednim wtryskiem benzyny. Są jednak i wady – biorąc pod uwagę wpływ instalacji na nowoczesny samochód, jest to najbardziej ryzykowne rozwiązanie, zwłaszcza w przypadku silników wrażliwych na wyższą temperaturę spalania mieszanki; w przypadku jednostek z bezpośrednim wtryskiem benzyny niezbędne jest też jej współspalanie, a także rozruch zimnego silnika przy użyciu podstawowego paliwa.

Oznacza to, że zwłaszcza zimą i szczególnie w warunkach miejskich oszczędności są często niższe, niż zakładamy. Duża jest też – wbrew pozorom – ingerencja w samochód: trzeba zmodyfikować m.in. układ chłodzenia silnika, co jest niezbędne, żeby ogrzać parownik. Spokojnie, to niejedyny typ instalacji, który możemy wybrać. Konkurencja na rynku jest coraz większa.

Uniwersalna instalacja wtrysku gazu w stanie ciekłym

W kolektorze ssącym osadza się stosunkowo duże wtryskiwacze paliwa gazowego. To jedno z ograniczeń technicznych: nie w każdym silniku uda się zmieścić te elementy. - Auto Świat
4 ]]>

Taki produkt ma w ofercie firma Vialle. Instalacja o nazwie „Vialle Liquid Si” jest przeznaczona do silników z pośrednim wtryskiem benzyny, a więc można ją montować także w starszych autach. T

o rozwiązanie klasy premium nie tylko dobrze działa, lecz także w niewielkim stopniu ingeruje w auto. Budowa i zasada działania: w zwykłym zbiorniku LPG montuje się pompę, która podwyższa naturalne ciśnienie gazu; gaz w fazie ciekłej jest tłoczony do wtryskiwaczy gazowych osadzonych w kolektorze dolotowym silnika (w systemie nie ma parownika, nie trzeba więc ingerować w układ chłodzenia jednostki).

Start silnika następuje na benzynie, a przełączenie na gaz ma miejsce po ok. 20 sekundach pracy motoru, niezależnie od temperatury otoczenia. Potem silnik jest zasilany wyłącznie gazem.

To nam się podoba

- prosta budowa,

- brak ingerencji w układ chłodzenia,

- niskie spalanie,

- instalacja bezpieczna dla silnika,

- krótki czas pracy na benzynie,

- dobre osiągi silnika na gazie

To nam się nie podoba

- komponenty wrażliwe na jakość gazu (zalecany zewnętrzny filtr gazu),

- cena instalacji (od ok. 4600 zł)

Prins Direct LiquiMax 2.0 oraz Vialle LPdi – bezpośredni wtrysk gazu

Elementy instalacji są montowane w miejscu przewidzianym przez jej producenta. - Igor Kohutnicki / Auto Świat
8 ]]>

Jakkolwiek te konkurencyjne instalacje różnią się licznymi szczegółami, to jednak ogólna zasada ich działania jest zbliżona: nieodparowane paliwo gazowe (w fazie ciekłej) trafia do silnika za pośrednictwem fabrycznych wtryskiwaczy benzynowych, zaś pompa gazu, zamontowana w butli, służy tylko do wstępnego podwyższenia jego ciśnienia.

Ciekłe paliwo gazowe trafia z butli do zmodyfikowanej fabrycznej pompy wysokiego ciśnienia, a stamtąd do silnika. Start instalacji może nastąpić na gazie, temperatura otoczenia nie powinna mieć na to wpływu – możliwe jest zatem zasilanie silnika wyłącznie gazem.

System nie ingeruje w układ chłodzenia jednostki. Obecnie producenci udzielają na te instalacje nawet pięcioletniej (Vialle) gwarancji. Instalacje Prins można zamówić m.in. do nowych Fordów wyposażonych w silniki EcoBoost, bez utraty gwarancji na auto.

To nam się podoba:

- brak ingerencji w układ chłodzenia,

- niskie spalanie, wysokie osiągi silnika,

- idealne odwzorowanie pracy na benzynie,

- instalacja bezpieczna dla silnika,

- możliwość spalania wyłącznie LPG (możliwy start na LPG)

To nam się nie podoba:

- komponenty wrażliwe na jakość gazu,

- wysoka cena instalacji (9000-10 000 zł),

- słyszalne odgłosy pracy instalacji (pompa w bagażniku, separator paliw pod maską)

STAG 500 DIS (Dual Injection System) – podwójny wtrysk gazu

Ta ciekawa instalacja ma być dostępna w drugiej połowie roku. Jej atutem jest uniwersalność – nadaje się (teoretycznie) do każdego auta. - Auto Świat
12 ]]>

Nowatorska instalacja polskiej marki Stag, obecnie znajdująca się w fazie testów, prawdopodobnie będzie dostępna już w drugiej połowie tego roku. Jest to podwójny wtrysk gazu – zasadniczą część paliwa gazowego podaje zestaw wtryskiwaczy gazowych, z których paliwo trafia do kolektora ssącego silnika, a pozostała część gazu (nieodparowanego, w fazie ciekłej) trafia do silnika za pośrednictwem wtryskiwaczy benzynowych.

W układzie są zamontowane dwie pompy gazu, generujące ciśnienie 20 barów. W tym systemie pompa wysokiego ciśnienia pozostaje niezmodyfikowana. Paliwo trafia do wtryskiwaczy benzynowych po zmniejszeniu ciśnienia paliwa generowanego przez pompę wysokiego ciśnienia – na przewodzie paliwowym zamontowany jest trójnik.

W układzie znajduje się też parownik. Przewaga nad zwykłym sekwencyjnym wtryskiem gazu polega na wyeliminowaniu konieczności współspalania benzyny – jest ona potrzebna wyłącznie w fazie rozruchu i rozgrzewania zimnego silnika.

To nam się podoba:

- unikalna możliwość „zagazowania” silników z podwójnym wtryskiem paliwa,

- wyeliminowane współspalanie benzyny,

- konkurencyjna (w stosunku do Vialle) cena – ok. 6000 zł

To nam się nie podoba:

- złożona, rozbudowana konstrukcja,

- ingerencja w układ chłodzenia,

- spodziewana głośna praca instalacji (dwie pompy paliwa)

Naszym zdaniem

Przedstawione instalacje to produkty z górnej półki, które pozwalają użytkownikom niemal zapomnieć, że jeżdżą na zasilaniu alternatywnym: nie spada, a czasem nawet rośnie moc silników, rozwiązania są bezpieczne dla jednostek napędowych. Ograniczeniem okazują się ceny.

Warto dobrze policzyć, czy sprzęt się zwróci – jeśli mamy wyjść na zero, to jest to bezsensowna inwestycja.

Polecamy także:

Popularne komentarze (32)

No photo
~Karol. : A sztuczka z LPG jest taka dobry warsztat z dobrymi opiniami i do którego są zawsze kolejki , dobre komponenty dobrane do danego auta ,początkowa oszczędność przy montażu mści się potem w czasie eksploatacji ,oraz regularny serwis tj. kontrola sterowania instalacją przez sterownik ewentualne korekty w jej pracy ,wymiana filtrów ,A z reguły narzekają ci którzy wybrali zły warsztat lub nie dbają potem o instalacje . Ja mam już drugie auto z lpg i regularnie je serwisuje raz w roku rutynowy przegląd to koszt 100pln i tyle.
21 maja 11:54 | ocena: 94%
Liczba głosów:19
94%
100%
Zgłoś oceń: -1 +1
No photo
~Niewiarek : JAk zwykle w temacie lpg jest masa komentarzy "znawcow" ktorzy nigdy nawet nie prowadzili auta z gazem. Jesli ktos umie liczyc to nikt go nie zniecheci do montazu. Mialem kilka autek zatrutych lpg, wszystkie kupilem juz przerobione. Obecne zjada od 25, 26-ciu litrow w gore w miescie, na trasie miesci sie w 20-tu litrach wiec dla mnie wybor jest prosty . Bzdury o gazie do zapalniczek, wybuchajacych zbiornikach , smrodzie itd przeczytam ale tylko z ciekawosci :)))
21 maja 12:32 | ocena: 93%
Liczba głosów:15
93%
100%
Zgłoś oceń: -1 +1
No photo
~echo : Mam w samochodzie z 2001 roku instalacje z ciekłym wtryskiem gazu firmy JTG Icom zamontowana w 2002 roku w Niemczech. Działa to rewelacyjnie. Prosta konstrukcja (taka jak ta pierwsza z opisu), silnik nie traci mocy, nic nie trzeba serwisowac. Wtryskiwacze wytrzymują około 150 tys km i nie są drogie nawet nowe (około 300 zł sztuka), pompa w zbiorniku 100 tys km i kosztuje 100 zł, bo jest taka sama jak pompa paliwa w Seicento. Zero awarii i problemów, zestaw składa się z butli w której jest pompa z filtrem, wtryskiwaczy oraz komputera. Nie ma co się psuć.
21 maja 09:23 | ocena: 80%
Liczba głosów:21
80%
100%
Zgłoś oceń: -1 +1

Wpisz komentarz

Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo


Twój podpis

Redakcja poleca