Koła dwumasowe - naprawa z reguły jest bardzo droga
W przypadku niektórych samochodów koszty wymiany dwumasowego koła zamachowego sięgają nawet 7 tys. zł! Cena samego dwumasowego koła zamachowego waha się w zależności od producenta od 1,5 tys. zł do ponad 5 tys. zł, ale dochodzą do tego koszty robocizny i w niektórych przypadkach zalecanej wymiany sprzęgła.
Sprawa jest o tyle kłopotliwa, że nie można tych kosztów wyraźnie obniżyć, gdyż koła dwumasowe to część nienaprawialna. Oferowane zamienniki kół dwumasowych są tylko nieznacznie tańsze (np. o 20 proc.) i może być problem z ich dostępnością zwłaszcza w przypadku nowych modeli.
Koła dwumasowe - awarie
Te potrafią zdarzać się już po przejechaniu kilkudziesięciu tys. km. Zdarza się to często w okresie gwarancyjnym, kiedy usterka powinna być usunięta na koszt producenta. Jednak nie zawsze tak bywa, szczególnie tam, gdzie wchodzą w grę największe koszty.
Sprzedawcy próbują przenieść winę awarii koła dwumasowego na użytkownika samochodu, argumentując to nieprawidłową eksploatacją. W takich przypadkach warto dochodzić swych praw, gdyż jest to z reguły argumentacja mocno naciągana.
Koła dwumasowe - w czym problem?
Zwykłe koło zamachowe to jeden element, który trudno popsuć. Koła dwumasowe tylko z zewnątrz wyglądają podobnie. W środku mają skomplikowany tłumik drgań skrętnych. Dwie połączone nim tarcze mogą względem siebie skręcać się nawet o 80 stopni.
W ten sposób redukowane są szarpnięcia i drgania silnika (szczególnie na wolnych obrotach). Nie ma natomiast amortyzatorów (widocznych jako sprężynki) na tarczy sprzęgła. Na zniszczenie koła dwumasowego ma oczywiście wpływ styl jazdy (częste ostre ruszanie), ale przede wszystkim ogromny moment obrotowy współczesnych diesli. Warto to wziąć pod uwagę i dobrze sprawdzić, zanim kupimy używane auto.
Jak działają koła dwumasowe?
Koła dwumasowe oprócz roli, jakie spełnia zwykłe koło zamachowe, mają dodatkowe zadania polegające na tłumieniu drgań skrętnych występującychw układzie napędowym podczas pracy silnika oraz redukowaniu gwałtownego wzrostu momentu obrotowego.
Dotychczas rolę tą spełniał tłumik drgań skrętnych znajdujący się w tarczy sprzęgła. Jednak wzrost sił i minimalizacja masy po stronie skrzyni biegów wpłynęły na konieczność przeniesienia tłumika drgań skrętnych na koła dwumasowe. Koło to składa się z dwóch mas połączonych tłumikiem drgań, mogących przemieszczać się względem siebie o nawet 80 stopni.
Koła dwumasowe - jak uniknąć usterek?
Podstawową zasadą pomagającą przedłużyć żywotność zamachowego koła dwumasowego jest unikanie mocnego obciążania układu napędowego. Nie chodzi tu o jazdę z dużą prędkością, ale chwilowe gwałtowne obciążenia wynikające np. z częstego ruszania z piskiem opon.
Szukając zamiennika, można spotkać propozycję znacznie tańszego tzw. zestawu zastępczego. W jego skład wchodzi zwykłe koło zamachowe i odpowiednio zaprojektowany zespół sprzęgłą. Jednak w perspektywie zastosowanie go może spowodować obniżenie trwałości napędu, m.in. skrzyni biegów, choć doraźnie umożliwia w miarę normalne użytkowanie samochodu. Uszkodzenie koła dwumasowego zwiastują wszelkiego rodzaju hałasy i drgania pochodzące z jego okolic oraz problemy ze zmianą biegów.