Mazda 6 to samochód klasy średniej produkowany przez japońską markę. Auto zadebiutowało w 2002 roku, kiedy to zastąpiło wysłużony model 626, którego produkcja trwała od końca lat 80. Jednoczenie „szóstka” była też następczynią bardziej luksusowego modelu – Xedos 6. Na rodzimym rynku jednak, ten model Mazdy nosił nazwę Atenza.
Mazda 6 była oferowana w 3 nadwoziach – 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowy liftback oraz 5-drzwiowe kombi. Jej stylistyka była dosyć atrakcyjna, a dynamiczne linie nadawały autu lekko agresywnego wyglądu. Wnętrze było uporządkowane i przestronne – żaden z pasażerów, nawet na tylnej kanapie, nie narzekał na brak miejsca. Wykończenie było solidne, podobnie jak spasowanie elementów, jednak ich jakość mogła być nieco lepsza. Jeśli chodzi o pojemność bagażnika, to niezależnie od wersji, wartość ta oscylowała wokół 500 litrów. Większe różnice były zauważalne dopiero po złożeniu II rzędu siedzeń.
W 2005 roku auto przeszło nieznaczny facelifting który objął modernizację m.in. pasa przedniego.
Do napędu służyło niewiele silników, jednak ze względu na kilka odmian o różnej mocy, paleta robiła się dosyć szeroka. Jedyny, 2-litrowy diesel mógł rozwijać 121 lub 136 (143 po liftingu) KM, jednak uchodziły one za dosyć awaryjne. Najmniejszy benzyniak miał pojemność 1,8 litra i legitymował się mocą 120 KM. Dwulitrówka miała 141 KM (147 po litfingu), a największa, 2,3-litrowa jednostka mogła generować 162, 166, 175 lub 178 KM. Na niektórych rynkach dostępna była także 3-litrowa widlasta „szóstka” o mocy 222 KM. Topową odmianą była wersja MPS oferowana jedynie w wersji sedan. Auto miało pod maską turbodoładowaną jednostkę 2.3 o mocy 260 KM. W tej odmianie, auto miało standardowo montowany napęd na wszystkie koła. W innych wersjach standardowo oferowano napęd na przednią oś.
W 2007 roku zaprezentowano drugą odsłonę „szóstki”. Liczba rodzajów nadwozia pozostała bez zmian w porównaniu z poprzednikiem i wciąż wynosiła 3. Design nadwozia zmienił się niewiele, jednak linia nabrała jeszcze bardziej dynamicznego charakteru i ciekawego wyglądu. Charakterystyczny przedni grill może przypominać... uśmiech. Dobry wynik przestronności poprzednika udało się jeszcze bardziej poprawić m.in. dzięki wydłużeniu karoserii aż o 10 cm (rozstaw osi powiększył się o 5 cm). Pojemność bagażnika w zależności od wersji wynosiła 510 lub 519 litrów. Co ciekawe,podstawowe wyposażenie obejmowało m.in. system nagłego hamowania BAS, podgrzewane przednie fotele oraz klimatyzację.
Pod maską najmniejszym benzyniakiem pozostała 120-konna jednostka o pojemności 1,8 litra. Większy, 2-litrowy silnik rozwijał 150 KM, a 2,5-litrowiec – 170. Na niektórych rynkach dostępna była także wersja z ogromnym wręcz 3,7-litrowym silnikiem V6. Wtedy auto rozwijało 273 KM. Producent nie przewidział dla tej generacji wersji MPS. Wśród diesli do wyboru była jednostka o pojemności 2,2 litra i mocy 129, 163 lub 180 KM.
Przed liftingiem z 2010 roku moc najsłabszej i najmocniejszej jednostki wynosiła odpowiednio 25 i 185 KM, a oprócz tego dostępny był jeszcze silnik o objętości skokowej 2 litrów i mocy 140 KM. Moment obrotowy był przenoszony na przednią oś za pośrednictwem skrzyni ręcznej lub automatu o 5 lub 6 przełożeniach każda. We wcześniej wspomnianym liftingu przemodelowaniu uległ m.in. przedni zderzak oraz lusterka, wnętrze odświeżono.
W 2012 roku w salonach Mazdy pojawiła się III generacja „6”. Nadwozie zostało zaprojektowane zgodnie z nowym stylem japońskiej marki o nazwie „KODO” (dusza ruchu). Dzięki temu auto ma wyróżniający design i przyciąga uwagę. Liczne ostre krawędzie oraz wiele chromowanych elementów nadają mu zarówno dynamiki, jak i elegancji i szyku, Tym razem jednak ograniczono się do 4-drzwiowego sedana i 5-drzwiowego kombi. Wnętrze jest bardzo przestronne i nawet wysokie osoby docenią ilość miejsca na tylnej kanapie. Pojemność bagażnika w sedanie wynosi 489 litrów, a w kombi – 506 (1664 po złożeniu II rzędu siedzeń).
Jeśli chodzi o wybór skrzyni przekładniowej, producenci ograniczyli ofertę do 6-biegowej skrzyni manualnej lub automatu o tej samej liczbie przełożeń. Pod maską mogą pracować 3 benzyniaki lub 2 diesle. W pierwszym przypadku mamy do czynienia z 2- lub 2,5-litrową jednostką o mocy odpowiednio 145 lub 165 oraz 192 KM. 2,2-litrowy silnik wysokoprężny rozwija 150 lub 175 KM. Standardowo moc przekazywana jest na przednią oś, jednak w kombi Mazda oferuje także napęd AWD.
W 2015 roku przeprowadzono facelifting, który przyniósł dosłownie kosmetyczne zmiany, przeprojektowanie wnętrza oraz wcześniej wspomniany napęd na 4 koła w wersji 5-drzwiowej.
Głównymi rywalami Mazdy 6 są Honda Accord, Ford Mondeo oraz Volkswagen Passat.