Audi A3 to niemiecki kompakt klasy premium zaliczany do segmentu C. Producenci chcieli tym modelem przyciągnąć w dużej mierze młodszą klientelę.
I generacja (8L) weszła na rynek już w 1996 roku. Początkowo w sprzedaży dostępny był jedynie wariant 3-drzwiowy, a dopiero 3 lata później zaprezentowano także odmianę 5-drzwiową. W 2000 roku dokonano faceliftingu. Zgrabne, zaokrąglone nadwozie wyglądało modnie, a wewnątrz zastosowano wysokiej jakości materiały. Wygodne fotele i dobre wyciszenie dbają o komfort zarówno kierowcy jak i pasażerów. Ci drudzy mogą trochę narzekać przy wsiadaniu do wersji 3-drzwiowej, jednak zarówno rozstaw osi jak i pojemność bagażnika w obu nadwoziach są te same.
Pod maską gościły zarówno silniki benzynowe (1.6 i 1.8 litra, także z turbo o mocy od 101 do 180 KM) oraz silniki diesla (1.9 TDI, które po modernizacji w 2000 roku otrzymało pompowtryski) o mocy wahającej się między 90 a 130 KM. W 1998 roku pojawiła się opcja zamówienia auta w wersji Quattro.
W 2003 roku została zaprezentowana II generacja (8P) jednego z najpopularniejszych aut spod znaku Audi. Tak jak poprzednio, początkowo na rynku dostępne była jedynie wersja 3-drzwiowa, a 5-drzwiowy model o nazwie Sportback pojawił się w 2004 roku. Bryła II generacji była bardzo podobna do swojej poprzedniczki, ale nowy model wyróżniał się głównie większym grillem, bocznym przetłoczeniem, oraz tylnymi lampami.
Otrzymała też nowe silniki, a w 2007 roku 1.6 FSI oraz 2.0 FSI zastąpiono innymi, o pojemności mniejszej o 0.2 litra z turbosprężarką. Podczas dwóch liftingów, A3 doczekała się głównie przeprojektowania pasa przedniego, dodania świateł wykorzystujących technologię LED, oraz nowych, tylnych reflektorów.
W 2007 roku po raz pierwszy świat ujrzało A3 bez dachu. Cabriolet wszedł do sprzedaży rok później. W 2013 roku zakończono produkcję II generacji z dorobkiem 2 mln sztuk tego modelu.
Już rok przed tym, w Genewie zaprezentowano III generację (8V) Audi A3. Auto zbudowano na uniwersalnej platformie MQB Volkswagena. Tym razem wersja 5-drzwiowa pojawiła się już rok po wprowadzeniu do sprzedaży modelu 3-drzwiowego. Z zewnątrz widać wyraźne różnice w stosunku do poprzedników. Kształt pozostał podobny, jednak nadwozie stało się znacznie bardziej agresywne i dynamiczne dzięki ostrym liniom i przetłoczeniom zarówno na boku pojazdu, jak i na masce. Oprócz zmian stylistycznych, w tej generacji zagościło wiele innowacyjnych rozwiązań, m.in. system odłączania cylindrów, asystent pasa ruchu, asystent toru jazdy i wiele innych.
W 2013 roku przyszedł czas na A3 Limousine. Bazowała na tej samej płycie podłogowej, co hatchback, lecz wymiary uległy powiększeniu. Tego samego roku zaprezentowano wersję Cabriolet. Nadwozie w stosunku do cabrio II generacji urosło – długość zwiększyła się o blisko 20 cm! Zastosowano w nim, tak samo jak w poprzedniku, miękki dach.
W 2014 roku w Nowym Jorku Audi A3 otrzymało od dziennikarzy motoryzacyjnych tytuł Światowego Samochodu Roku 2014.